Test: Facelift gør elektrisk Skoda endnu bedre

skoda enyaq
Med faceliftet tidligere i år er den tre år gamle Skoda Enyaq blevet endnu bedre.

BILTEST: Skoda har forbedret Enyaq alle de rigtige steder og sat prisen ned. Den tjekkiske el-SUV gør det let at skifte fra fossil- til elbil.

Hvilken bil?

Siden lanceringen i 2021 har Skoda Enyaq været blandt Danmarks mest solgte elbiler. Omkring årsskiftet fik den et facelift, der stort set ikke ændrede designet, men til gengæld tog hånd om de fleste svagheder og kritikpunkter: En ny motor øgede kræfterne fra 150 til 210 kW (204 til 286 hk), rækkevidden fra 538 til 557 km og ladekapaciteten fra 125 til 135 kW. Samtidig blev det udskældte infotainmentsystem forbedret med en større skærm og ikke mindst hurtigere software med mere logisk betjening. Vigtige detaljer som varmepumpe, adaptiv fartpilot og matrix-LED forlygter blev standard. Sidst men ikke mindst gik Skoda ind i priskrigen på elbiler, og barberede 40.000 kr. af prisen.
Velkommen til ugens testbil, Skoda Enyaq iV 85 Premium til 380.000 kr., der ubetinget er den model i Enyaq-programmet, du skal vælge. Skoda har nemlig gjort alt det rigtige med midtvejsfaceliftet, så Enyaqs truende midtvejskrise er afværget. I stedet er en lidt træt elbil forvandlet til én af de bedste allround-elbiler på markedet. Præcis hvordan forklarer vi i testen her.

Vidste du at?

Enyaq er Skodas første rigtige elbil. Teknikken kommer fra VW-koncernens MEB-platform, der også danner basis for søsterbilerne Audi Q4 e-tron, VW ID.4, ID.5 og i overvejende grad de større ID.Buzz og ID.7. Enyaq fås også i en smart coupé-udgave, hvor den faldende taglinje hugger lidt plads, men giver en lidt længere rækkevidde.
Tjekkerne er dog på vej med en hel serie af elbiler. I begyndelsen af 2025 kommer den mellemstore SUV Elroq, der bliver det elektriske svar på Karoq. Sidst i 2025 kommer turen til Epiq, en lille crossover i fire-meter klassen, der formentlig skal koste lige under 200.000 kr. og får en rækkevidde på 400 km. I 2026 fuldendes trekløveret med den endelige udgave af den syv-personers SUV, Vision 7. Ifølge vedvarende rygter er Skoda også ved at udvikle en elektrisk udgave af den populære Octavia.

Hvordan er førerpladsen?

Hvis man har prøvet at sidde i VW’s elbiler ID.3, 4 og 5, stiger man ud igen med en fornemmelse af, at VW har sparet mere end en håndfuld euro på finishen. Trods navnet er VW’s elbiler en smule rustikke i kabinen.
Sådan er det slet ikke i Skoda Enyaq. Tjekkerne har nærmest gjort det til en sport at drille storebror med lidt lækrere finish. I Enyaq er det meget tydeligt med blødt stof på instrumentpanelet, støjdæmpende foring af lommerne i dørsiderne, forkromede dørgreb, knapper til alle fire elruder (VW nøjes med to til deling!) og et væld af knapper i både rat og midterkonsol, der forbedrer betjeningen.
Læg hertil et stærkt forbedret infotainmentsystem, der – som i VWs ID-modeller – nu fungerer både hurtigere og mere intuitivt og et eljusterbart forsæde, der støtter alle de rigtige steder. Enyaq er bare et virkeligt rart sted at opholde sig. Er du i forvejen Skoda-ejer vil du hurtigt vænne dig til bil og betjening.

Enyaq vil tiltale de bilister, der gerne vil skifte til el, men ikke har mod på at sætte sig ind i elbil, der virker som et fartøj fra det ydre rum. Skoda gør omstillingen let, og vi tror, at det er en stor del af forklaringen på Enyaqs popularitet.

Hvordan opleves kabinen?

Udover den næsten premium-agtige kvalitetsoplevelse, er masser af plads et andet typisk karaktertræk ved Skoda.
I Enyaq kommer det til udtryk i et lidt større bagagerum end søsterbilerne, fordi tjekkerne har gjort bilen en smule længere. Og så alle de små, finurlige detaljer, der gør hverdagen lidt lettere. Som paraplyen i førerdøren, is-skraberen i bagklappen og rum-inddeleren, der fastholder løse genstande, når du fastgør den med velcro på tæppet i bagagerummet. Smart!
På bagsædet forkæles passagererne med et fladt gulv, plads til tre og egne friskluftdyser. Benplads er her masser af, og du har bedre støtte under lårene end i så mange andre elbiler, hvor batterierne i bunden løfter gulvet.
Lidt uforklarligt har de ellers så betænksomme tjekker dog ikke lavet et frunk under fronthjelmen. Her ville det ellers være praktisk at opbevare ladekablerne, så man altid kan komme til dem.

Er sikkerheden i orden?

Ja, Skoda Enyaq slap særdeles godt fra mødet med muren i Euro NCAPs crashtest i 2021, hvor den blev kåret som ’best in class’. Der var topkarakterer i alle discipliner, bortset fra beskyttelse af bløde trafikanter. Her var Enyaq en smule hårdhændet. Et typisk problem for høje SUV-modeller, der rammer fodgængere og cyklister hårdt der, hvor det for alvor bliver farligt.
Siden er NCAP-testen skærpet flere gange, men vores vurdering er, at Enyaq fortsat er blandt de mest sikre biler i sin klasse. Også fordi den bl.a. har en moderne centerairbag, der forhindrer forsædepassagererne i at skade hinanden ved sidekollision og løbende får forbedret sine aktive sikkerhedsassistenter. Læs mere hos Euro NCAP her.

Se også videoen her:

Hvordan kører den?

Skoda Enyaq har en gennemført afslappet opførsel. Den er i sit es på de lange stræk på motorvejen, hvor affjedringen fungerer godt og det lidt sterile og letgående styretøj holder kursen støt. Bortset fra lidt rumlen fra testbilens vinterdæk og vindsus fra de store sidespejle, er Enyaq tyst og tilbagelænet – en langtursbil i begrebets mest positive forstand.

I byen er Enyaq mindre oplagt. Her mærker man, at den træder med mere end 2,2 tons på badevægten. Især når de enorme hjul rammer skarpe kanter og huller. Så tramper undervogn og dæk lidt uelegant på ujævnhederne, og sætter hårdt mod hårdt i stedet for at absorbere og glatte ud.

Vi lever sagtens med det, men ville undlade at gå op i de enorme 21-fælge, der ellers ser godt ud til den massive Enyaq.

Hvordan er motoren?

Med den gamle motor var Enyaq om ikke sløv, så noget mere blodfattig sammenlignet med mange andre elbiler. Nu er der en ny elmotor mellem baghjulene, der både er 40 procent kraftigere og bruger mindre strøm. Altså ren win-win, og det kan mærkes: Kraftoverskuddet er passende, og hvor Enyaq tidligere har været kendt som lidt af en strømsluger, er forbruget nu normaliseret. Vi nåede et snit på 5 km/kWh i en testuge med ca. 10 grader, regnbyger og en del motorvejskørsel med op til 130 km/t. Forvent at du kan køre op mod 400 km på en fuld opladning – og 330-350 km om vinteren.
Det kan vi sagtens leve med. Også fordi ladekapaciteten er øget fra 125 til 135 kW. Rykker du et udstyrstrin op, får du de 175 kW, der gør langturen mere effektiv.

Passer prisen?

Ja, Skoda har ikke bare forbedret Enyaq alle de rigtige steder, men også puttet masser af udstyr i den og sænket prisen. Til 380.000 kr. får du en komplet pakke. Du skal stort kun besluttet dig for, om du skal have anhængertræk eller en af to speciallakeringer, der koster ekstra – alle andre metallakker er standard. Skoda er gået med i priskrigen og placeret Enyaq et sted, hvor den både kan konkurrere med bestselleren Tesla Model Y og prisbillige kinesiske konkurrenter som BYD Seal U. Her fremstår Skoda Enyaq som et attraktivt kompromis, der byder på masser af værdi for pengene – uanset om du kigger på billigere eller dyrere konkurrenter. Prisen er rigtig, og vi vurderer, at det vil være med til at gøre Enyaq ganske værdifast.

Er der alternativer?

Konkurrencen er nådesløs i klassen for mellemstore, elektriske SUVere. Men Skoda Enyaq kan måle sig med dem alle.
Søsterbilerne VW ID.4 Style og Audi Q4 45 e-tron Progress til henholdsvis 380.000 kr. og 420.000 kr. er de mest direkte rivaler. Vi synes Enyaq er lidt lækrere end ID.4 og vil ikke betale 40.000 kr. mere for Audien.
Tesla Model Y Long Range baghjulstræk med 600 km rækkevidde til 385.000 kr. er et stærkt alternativ. Især hvis du er til Teslas minimalistiske én-skærms betjening.
De koreanske søsterbiler Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 til henholdsvis 350.000 og 380.000 kr. lokker med 800 volt teknologi og lynhurtig opladning fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Med 229 hk har de mindre power, men standaudstyret er omtrent det samme. Ioniq 5 er meget komfortabel, EV6 kører virkeligt godt og mere dynamisk end Enyaq.
Nissan Ariya Advance med 238 hk og 533 km rækkevidde er den bløde mellemvare til 365.000 kr. Værd at prøve, hvis du er til Nissans markante design.
Henover sommeren ser vi også spændende nyheder som Peugeot e-5008 med plads til syv og Renault Scenic Electric med op til 625 km rækkevidde. De ligner også reelle udfordrere af Enyaq.

Konklusion:

For: Plads, komfort, finish, allround-kvaliteter
Imod: Affjedring ved lav fart, lidt langsom lynladning
Hvilkenbil siger:

Skoda har med kirurgisk præcision forbedret alle svaghederne ved Enyaq. Samtidig har den fået mere udstyr, mens priserne er sat ned. Dermed har den tre år gamle Enyaq fået en foryngelseskur, der holder den frisk og relevant. Bilister, der gerne vil skifte fra fossil til el uden alt for mange overraskelser, vil føle sig hjemme i Skoda Enyaq – og det er ment som en kæmpe kompliment.

FAKTA: Skoda Enyaq iV 85 Premium

Vejl. pris, inkl. lev.: 380.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 465/188/162 cm
Bagagerum (min/max): 585/1.710 liter
Vægt: 2.236 kg
Anhængervægt: 1.000 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 77 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,6 km pr. kW (15,1 kWh/100 km)
Målt forbrug: 5,0 km pr. kW ved ca. 10 gr.
Rækkevidde: Op til 557 km
Ladeevne: Op til 135 kWh DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. ved 135 kW DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 210 kW (286 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 5,7 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, syv airbags inkl. midterairbag, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, matrix LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i rattet, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt bakkamera, el-justerbart førersæde, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, blindvinkelalarm, varme i forsæder, 13 tommer touchskærm, 8 højttalere, DAB-radio, trådløs Apple Carplay, navigation, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap med fod-udløsning, 19 tommer alufælge, opbevaring til sikkerhedsvest i alle døre, paraply i førerdøren. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr: 

Metallak: Inkluderet.
Ladekabel: Inkluderet

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here