Dobbelttest: Polestar eller Volvo – er der forskel?

polestar volvo

BILTEST: Polestar 2 og Volvo C40 er under metallet påfaldende ens. Der er dog forskelle, men spørgsmålet er, hvad de betyder?

Hvilke biler?

De to nære slægtninge, Polestar 2 og Volvo C40, er vidt forskellige at skue udefra. Den ene er dynamisk, i direkte sammenligning ligner den anden mere en kummefryser.
Men luk øjnene, bliv fulgt hen til venstre fordør, åbn den, sæt dig ind bag rattet, og du vil med lukkede øjne ikke umiddelbart kunne afgøre, om du befinder dig i en Polestar 2 eller en Volvo C40.
Men lad mig indlede med at præsentere de to. Begge har nogle år på bagen, men en radikal ændring fandt sted i 2023, da man flyttede elmotoren fra for- til bagakslen. Ved samme lejlighed skruede ingeniørerne op for både effektivitet og power.
Dagens testbiler er dem, du skal have, hvis du vil have længst mulig rækkevidde ud af den svensk gennemtænkte kvalitet, som gennemsyrer de to.
Volvo C40 Single Motor Extended Range blev i forbindelse med flytningen af motoren til bagakslen opgraderet fra 231 til 252 hk. Samtidig blev lynladehastigheden øget fra 150 til 200 kW. Rækkevidden for det nu 79 kWh-store batteri blev forbedret med næsten 35 procent og er 579 kilometer. Prisen for testbilen, der har det laveste, men meget omfattende Plus-udstyr, er 428.000 kroner.
Det er ikke for ingenting, at Polestar oprindeligt er et performance-mærke, så derfor skruede man i Polestar 2 Long range Single motor lidt mere op for præstationerne. Bilen er gået fra 231 til 299 hk, og den kan nu lade med 205 kW mod 150 før. Rækkevidden er forbedret, så den kinesisk-byggede svensker i stedet for 480 km nu kan køre 655 km. Prisen for denne Polestar 2 er 415.000 kr.

Vidste du at?

I 2010 blev Volvo købt af kinesiske Geely, men hovedkvarteret ligger stadig i Göteborg, og udviklingen af Volvos biler er fortsat efter svenske standarder. De fleste vil formentlig være enige i, at Volvo siden den kinesiske overtagelse er blevet et bedre produkt.
Polestars nuværende situation er kompliceret. Men forklaret meget kort: Polestar, der er ejet af Volvo og Geely, tabte i 2023 en stor del af sin markedsværdi. Volvo ejer knap halvdelen af aktierne, men da Volvo har brug for solid kapital, er Polestars økonomiske udfordringer blevet en belastning. Derfor satser Volvo på at sælge sine Polestar-aktier til det kapitalstærke moderselskab Geely.
Den proces er sat i værk. Når det måtte ske, kan man glæde sig over, at det hele bliver i familien, og at kontinuiteten forhåbentlig kan fortsætte. Til gavn for begge mærker.

Hvordan er førerpladserne?

Som beskrevet i den indledende blindtest: Forskellene i indretningen er minimale. Men de er der.

Fælles for begge er minimalisme, “scandinavian cool” og gedigent indrettede kabiner. Forsæderne er Volvo-gode, hvilket vil sige, at her kan man opholde sig længe uden at blive træt.

I Polestar foregår justeringen af begge forsæder elektrisk, i C40 kræver det opgradering til næste udstyrsniveau.
Kvaliteten i kabinerne er solid og ikke til at sætte en finger på.
Polestar-infotainmentskærmen er godt 11 tommer og ser ud som en iPad på højkant. Jeg har sjældent betjent en så hurtig og velfungerende skærm.
Volvos skærm er ni tommer og rammet inde af friskluftdyser. Under skærmen trykknapper til elbagrude og fuldt blæs på forruden. De funktioner har Polestar placeret foran gearvælgeren.
Infotainmentsystemet er Googles og ubetinget et af de bedste på markedet. Hurtigt, brugervenligt, fede funktioner og adgang til flere apps.
Har man en Google-konto, kan man logge ind og tilpasse sine indstillinger. Det fremragende Google Maps, der altid er up to date, er en del af pakken, og det meste kan hjælpes på vej af assistenten, der vækkes med et “Hey Google”. Apple CarPlay er understøttet af systemet, så man kan uden problemer spejle sin iPhone på skærmen.
Den større Polestar-skærm virker mere tidssvarende. Det synes som om, Volvos ni tommer-skærm efterhånden trænger til en opdatering.
I begge er displayet foran føreren på 12,3 tommer, navigation kan vises her, ellers indeholder det nærmest ingen overflødige oplysninger og er derfor meget overskueligt. Head up-display er ikke en mulighed.

Hvordan opleves kabinerne?

Personligt holder jeg meget af “intime” kabiner og er mindre tilpas i de på mange måder unødvendigt store SUV’er. Men skal ret være ret, vil man nok kunne konkludere, at personer over gennemsnitshøjde og drøjde muligvis vil finde de to kabiner lettere klaustrofobiske.
Objektivt set er der nu ganske fin plads til to voksne, også på bagsædet, og trods den meget skrå bagrude er der i begge ok-luft over mine 188 cm. Begge har en høj kardantunnel, hvilket gør midterpladsen mindre gæstfri. Volvoen har glastag som standard, og det ekstra lys i kabinen giver et mere luftigt indtryk. Glastag til Polestar er en del af en Plus-pakke til 40.000 kr. (i øjeblikket kampagnepris til 20.000 kr.), hvor man blandt andet også får elektrisk bagklap, varme i rat og bagsæde, varmepumpe og et fremragende Harman Kardon-lydanlæg.
Bagagerummene tager godt 400 liter, de har bagklapper, som åbner højt, og der er et “frunk” under frontklappen, hvor ladekablerne kan stuves af vejen.

Er sikkerheden i orden?

Vi er i Volvo-land, og derfor kan der ikke sættes mange fingre på sikkerheden. Polestar blev testet af Euro NCAP i 2021, C40 blev testet året efter, og de scorede de maksimale fem stjerner.
Begge har centerairbag mellem forsæderne, Volvoen har også knæairbag under rattet, men for at få adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent i sin Polestar skal tilkøbes en Pilot-pakke til 20.000 kr. Den pakke kører Polestar i øjeblikket også kampagne på, så den kan ligesom Plus-pakken fås til halv pris.

Kampagnepris eller ej: Det er noget skrammel, at man i en 400.000 kroners bil skal betale for at få adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent.

Hvordan kører de?

Især i Polestar 2 er der ingen tvivl om, at den trækker på baghjulene. Før elmotorens flytning bagud var den mere komfortabelt udlagt, og styretøjet føltes lettere syntetisk. Men at forhjulene nu ikke udgør de trækkende hjul er tydeligt, hvis man får et anfald af legesyge på snoede veje. Præcisionen er stor, og baghjulstrækket gør det til en fornøjelse at accelerere ud ad sving.
Undervognen er dynamisk – nogle vil sige kontant – men opsat på en måde, hvor der stadig er masser af komfort til familiekørsel og til at opsuge skarpe ujævnheder i vinterasfalten. Umiddelbart vil jeg dog ikke anbefale, at man fravælger de standardmonterede 19 tommer fælge og køber sig en størrelse op.
C40’eren er sat mere blødt op, og jeg føler ikke, at kontakten fra rat til underlag er lige så god. Den synes at være nærmest uinteresseret i at lege med på små veje, så med valget af Volvo vælger man under alle forhold en mere afdæmpet fremfærd. Dens evne til at tage imod, ikke sitre, falde omgående til ro ved passage af frosthuller i asfalten er ikke så raffineret som Polestarens.

Hvordan er motorer og opladning?

Begge skal først og fremmest have tæv for ikke at have varmepumpe som standard. I Polestar 2 er den en del af pluspakken til 40.000 kr., i Volvo C40 kan man nøjes med at tilkøbe en klimapakke til 6.000 kr.
I vintervejr betyder fraværet af varmepumpe, at de ved ankomst til lynlader er langsomme til at starte op og få fuldt blus på ladehastigheden. Men når først varmen har bredt sig i batterierne, ryger begge op på 170-180 kW, indtil de er ladet op til 70-80 procent af kapaciteten. Absolut godkendt.
Der er forskel i deres officielle rækkevidde. Polestar 2 er opgivet til 6,8 kilometer pr. kilowatt-time, Volvo C40 til 6,1 km/kWh.
Min oplevelse af bilerne bekræfter forskellen. På min sædvanlige teststrækning over 150 kilometer, hvor landevejskørsel fylder mest, bykørsel noget og motorvejskørsel mindst, var Polestar mere nøjsom end Volvoen. I min rækkeviddetest kørte Polestar 5,9 km/kWh, Volvoen kørte 5,4 km/kWh.
Bilerne vejer nogenlunde det samme, så jeg vil tilskrive forskellen, at Polestar 2 er mere aerodynamisk end Volvo C40. Polestaren er 148 cm høj, Volvoen er 11 cm højere og noget mere kvadratisk.

Passer priserne?

Polestar 2 skal som minimum opgraderes med Pilot-pakken til 20.000 kr., så man får adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent med. I samme pakke får man de intelligente og fremragende Pixel LED-lygter, der i mørke kører med permanent langt lys uden at blænde hverken mod- eller medkørende.
Vil man have varme i sit Polestar-rat og i bagsæderne, opvarmede sprinklerdyser, elektrisk bagklap og varmepumpe, er man tvunget til at købe Plus-pakken til 40.000 kr. og man får så glastaget og et avanceret lydsystem med. Kunne være fedt, hvis noget af det kunne købes stykvis eller i mindre omfattende pakker.
Som i Volvos tilfælde, hvor man for 6.000 kr. får varmepumpe, varme i rat og bagsæder og opvarmede sprinklerdyser og for 5.600 kr. får de kloge LED-forlygter.
En passende udstyret Polestar 2 ender således med at koste 475.000 kr. – hvis vi ser bort fra den nuværende kampagnepris på pakkerne, der giver en pris på 445.000 kr. For en lige så passende udstyret Volvo C40 slipper man med 440.000 kr.
Polestar 2 fås fra 390.000 kr. med 546 kilometers rækkevidde.
Volvoen findes også som en ikke-coupé-ficeret XC40 med et mere regulært bagagerum og lidt højere til loftet på bagsædet. Den koster 10.000 kr. mindre.

Er der alternativer?

Alternativerne er mange, og de er seriøse.
Amerikanske Tesla Model 3 er en oplagt udfordrer. Hvis det skal være med en konkurrencedygtig rækkevidde, skal vi op i Model 3 Long Range, der kan køre 629 km på en opladning. Prisen er 400.000 kr.
En anden, potentielt hård konkurrent er kineseren BYD Seal Design med alt i udstyr. Dens rækkevidde er 570 km og prisen knivskarpe 350.000 kr. Hvilkenbil tester Seal i løbet af foråret, så følg med herinde.
Sydkoreanske Hyundai Ioniq 6 Long Range med topudstyret Ultimate er for nylig blevet sat ned til 405.000 kr. Dens rækkevidde er 614 km.
Fælles for de nævnte er, at de har den klassiske sedans bagagerums-åbning. Altså et lille hul og ikke en stor, praktisk klap, der øger anvendeligheden, som tilfældet er med Polestar 2 og Volvo C40.
Kia EV6, også fra Sydkorea, har som dagens testbiler stor bagklap, kan køre 528 km på en opladning og koster i den topudstyrede Upgrade-version 420.000 kr.
Tyske BMW i4 eDrive40 – også stor bagklap – præsterer 585 km, men koster 521.000 kr. og skal toppes op med lidt dyrt ekstraudstyr for at nå på højde.

Konklusion:

Polestar 2
For: Rækkevidde, køreegenskaber, kvalitet, betjening, ladehastighed.
Imod: Varmepumpe ikke standard, Pilot-pakke er ekstraudstyr, bagsædeplads

Volvo C40
For: Rækkevidde, kvalitet, veludstyret, ladehastighed.
Imod: Varmepumpe ikke standard, bagsædeplads
Hvilkenbil siger: (til begge)

Ærgerligt, at man til sin Polestar bliver nødt til at købe ekstraudstyr, der burde være en selvfølge. Og dobbelt ærgerligt, at det kun kan købes i pakker. Til gengæld må Polestar have ros for at have indset det urimelige i det og tilbyde de nødvendige pakker til halv pris. Forhåbentlig bliver den rabat permanent.
Men som et moderne, spændstigt og cool kvalitetsprodukt vinder Polestar 2 Hvilkenbils køreglade hjerte. Få elbiler begejstrer mere – trods manglerne er den i min bog tæt på komplet.
Volvo C40 får stort set samme skudsmål, men dens tungere køremåde, lille infotainmentskærm, højere forbrug og – for biler er også følelser –efter min mening knap så vellykkede design placerer den et trin længere nede på sejrsskamlen.
Begge får dog fem stjerner. Polestars er bare lidt større end Volvoens.

FAKTA: Polestar 2 Long range Single motor

Vejl. pris, inkl. lev.: 415.100 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Pris billigste (Standard range Single motor): 390.100.
Privatleasing: 5.395 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 20.000 kr., leasingperiode 12-36 måneder.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/2/12 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7 airbags (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 461/186/148 cm
Bagagerum (min/max): 407/1.097 liter + frunk på 41 liter
Vægt: 2.143 kg
Anhængervægt: 1.500 kg
Batterikapacitet (netto): 79 kWh
Rækkevidde (WLTP): 655 km
Forbrug: 6,8 km/kWh (14,8 kWh/100 km)
Forbrug i test: 5,9 km/kWh (16,9 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 205 kWh DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 8 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 220 kW (svarer til 299 hk), 490 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 6,2 sek
Topfart: 205 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, fartpilot, advarsel v. vognbaneskift, advarsel v. modkørende, blindvinkelassistent, aut. nedbremsning v. krydsende trafik, vejskiltegenkendelse, LED-forlygter m. fjernlysassistent, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, aut. nedblænding af bak- og sidespejle, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, nøglefri betjening, opvarmede og delvist elektrisk justerbare forsæder m. lændestøtte, p-sensor for, bag og på siderne, 360 graders kamera, 12,3 tommer førerdisplay, 11,2 tommer infotainmentskærm, Google Maps og Google Assistant, stemmestyring, Apple CarPlay, bluetooth, trådløs opladning af mobiltelefon, 250 Watts High Performance-lydanlæg m. 8 højttalere, fire USB-C-porte, 19 tommer alufælge.

Speciallak: 10.000 kr.
Pilot-pakke (bl.a. adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, intelligente Pixel LED-forlygter): 20.000 kr.
Plus-pakke (bl.a. panorama-glastag, Harman Kardon-lydanlæg, tonet bagrude, varmepumpe, fuldelektriske forsæder, varme i rat og bagsæde, opvarmede sprinklerdyser, elektrisk bagklap): 40.000 kr.
20 tommer alufælge: 10.000 kr.
Anhængertræk: 10.500 kr.

FAKTA: Volvo C40 Single Motor Extended Range Plus

Vejl. pris, inkl. lev.: 428.391 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Privatleasing: 4.995 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 19.995 kr., leasingperiode 12-36 måneder.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 3/2/12 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 8 airbags (inkl. centerairbag og knæairbag)
Længde/bredde/højde: 444/187/159 cm
Bagagerum: 404/1.205 liter + frunk på 31 liter
Vægt: 2.095 kg
Anhængervægt: 1.500 kg
Batterikapacitet (netto): 79 kWh
Rækkevidde (WLTP): 579 km
Forbrug: 6,1 km/kWh (16,4 Wh/100 km)
Forbrug i test: 5,4 km/kWh (18,4 Wh/100 km)
Ladeevne: Op til 200 kWh DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 8timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 185 kW (svarer til 252 hk), 420 Nm, baghjustræk
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot m. stop & go, Pilot Assist m. aktiv vognbaneassistent, advarsel v. modkørende, blindvinkelassistent, aut. nedbremsning v. krydsende trafik, vejskiltegenkendelse, LED-forlygter m. fjernlysassistent, p-sensor for og bag, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bak- og sidespejle, nøglefri betjening, opvarmede og elektrisk justerbare førersæde m. lændestøtte, 12,3 tommer førerdisplay, 9 tommer infotainmentskærm, Google Maps og Google Assistant, stemmestyring, Apple CarPlay, bluetooth, trådløs opladning af mobiltelefon, 250 Watts High Performance-lydanlæg m. 8 højttalere, fire USB-C-porte, elektrisk bagklap, panoramaglastag, 19 tommer alufælge.

Speciallak: 4.202-9.420 kr.
C40 Ultimate (bl.a. elektrisk justerbart passagersæde, 360 graders kamera, p-sensor på siderne, Harman Kardon-lydsystem): 26.593 kr.
Klimapakke (varme i rat og bagsæde, opvarmede sprinklerdyser, varmepumpe): 6.000 kr.
20 tommer alufælge: 7.800 kr.
Mørktonede sideruder bag: 3.039 kr.
Intelligente Pixel LED-forlygter: 5.597 kr.
Anhængertræk: 17.926 kr.
( * Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here