BILTEST: BMW 330e Touring og Volvo V60 T6 er attraktive stationcars og knivskarpe konkurrenter – men den ene er en bedre pakke.
Hvilken bil?
Uanset hvad man måtte mene om ladehybrider, er de på grund af en delvis afgiftslettelse et fordelagtigt køb. Hvilkenbil kigger i dag op i markedet og tester her et par stykker af de mest prestigefulde og lækre i fornuftigt stationcarformat: BMW 330e Touring og Volvo V60 T6. Tyskeren koster 568.000 kroner og kan køre op til 61 kilometer på ren el. Svenskeren står i 549.000 kr. og har 88 elektriske kilometer i sig.
Volvoen er længere fremme i skoene, når det kommer til de elektriske dyder – batteriet i Volvoen har en kapacitet på 18 kWh, BMW’en 12 kWh, og svenskeren kan lade hurtigere – 6,4 mod 3,7 kW i timen.
Da V60’erens benzintank på 60 liter rummer 20 liter mere end BMW’ens, og da den har en samlet systemydelse på 350 hestekræfter mod BMW’ens 292, er Volvo foran på point, når man kigger på de rå data.
Hvad angår udstyr, er både 330e Touring M Sport og V60 T6 Plus grundlæggende velekviperede med blandt andet adaptiv fartpilot, LED-forlygter, p-sensorer og bakkamera, digital instrumentering, navigationsanlæg og elektrisk bagklap.
Vidste du at?
Volvo har skrottet både diesel og de rene benzin-varianter, så fra den kant står den udelukkende på helt eller delvist elektrificerede modeller.
Tyskernes tilgang til motorudvalg er indtil videre en anden, så BMW 3-serie fås stadig med det hele. Afgiftslettelserne gør dog, at både benzineren 330i og dieselen 320d koster op mod 60.000 kr. mere end ladehybriden.
Hvordan er førerpladsen?
BMW’ens sportssæder er rigtigt fine, men det ville klæde tyskerne at standardudstyre den med elektrisk justerbare forsæder og dermed også en trinløs indstilling af ryglænet. For at få de bekvemmeligheder skal man investere godt 24.000 kr. i en komfortpakke. Det er en del af pakken i V60 Plus.
M-læderrattet i BMW’en er fedt og lækkert, varme i rattet er standard, og den enorme skærm fremstår hypermoderne, krystalklar og lynhurtigt reagerende. Man kan vælge at benytte det store drejehjul mellem sæderne til at navigere rundt på infotainmentdelen, så man slipper for fedtede fingre på skærmen, eller man kan – ja, netop bruge sin fedtede pegefinger.
I V60 T6 Plus indstilles forstolene som nævnt elektrisk, og min 188 centimeter lange krop føler sig et par gram bedre hjemme i de svenske sæder. At tage plads bag Volvo-rattet er på en måde som at komme hjem i sin allerbedste lænestol. Dog skal man købe en klimapakke til 6.570 kr. for at få varmet hænderne. Tekst og grafik på både skærmen foran føreren og på den i forhold til BMW’en klart mindre 9,3 tommer opretstående infotainmentskærm fremstår klar og tydelig. Volvo benytter Googles styresystem, og tingene fungerer, men tyskeren er digitalt et niveau over.
Fælles for begge er, at elbagruden tændes med et tryk på en knap, men sædevarme og klimaanlæggets temperatur skal man via skærmen for at regulere, og i V60’eren kræver det generelt flere skærmberøringer at opnå det ønskede. Det er næppe længere en hemmelighed, men her på Hvilkenbil foretrækker vi altså knapper til de mest anvendte funktioner.
Hvordan opleves kabinen?
Generelt er materialer og finish i begge i absolut topklasse, omend Volvo-dørene synes at smække med en lidt mere solid lyd. I begge er bagsædet forstyrret af en høj kardantunnel, hvilket er skidt for passageren på midtersædet.
Volvoens akselafstand er lidt længere, og da dens motor samtidig står på tværs, giver det samlet lidt bedre plads på bagsædet og i bagagerummet. I BMW’en er det desuden en smule vanskeligt at lirke en størrelse 45-sko ind under forsædet.
BMW-bagagerummet tager relativt beskedne 410 liter blandt andet på grund af skærmkasser, der rager ind, og batteriet under bunden. Volvoens mere regulære og dybere bagagerum napper godt 70 liter mere.
Er sikkerheden i orden?
Begge modeller har nogle år på bagen, så de har ikke været udsat for Euro NCAP-bedømmernes nidkære blik under de nyeste og skrappeste regler. BMW 3-serie blev testet i 2019, Volvo V60 i 2018, begge til de maksimale fem stjerner.
Det aktive sikkerhedsudstyr som eksempelvis adaptiv fartpilot og vognbaneassistent fungerer aldeles glimrende i begge, der i daglig brug er forudseende og behagelige i deres tilpasning af hastigheder, og når man skal holdes på plads inden for vognbanestriberne.
Hvordan kører den?
Baghjulstrækkeren BMW 3-serie har altid fået fortjent ros for sin køredynamik. Volvo V60 har i princippet firehjulstræk – elmotoren driver bagakslen, benzinmotoren forreste aksel.
Køredynamisk står V60’eren ikke meget tilbage for baghjulstrukne BMW. Den opleves skarp og præcis, og da den samtidig er lidt stærkere motoriseret, får 3-serie kam til sit tyskerhår.
Volvo-styretøjet er præcist og let, efter min mening næsten for let, men ikke på samme smånervøse måde som BMW-styretøjet, der synes mere følsomt end vanligt i en BMW. Det gør V60’eren til en mere behagelig og retningsstabil følgesvend, når det bare går derudad på lande- eller motorvej. Helhedsindtrykket toppes af, at støj fra vej og vind er en smule bedre dæmpet i V60’eren. Begge testbiler kørte på 18 tommer hjul med vinterdæk.
Undervognene er ubetinget mere faste end bløde, men uden at der gives køb på komforten, og ujævnheder opsuges generelt umærkeligt.
Hvordan er motoren?
Den seneste opgradering af BMW’en går primært på digitalisering, hvorimod Volvo fra årgang 2023 skruede op for hybrid-funktionerne.
Volvo-elmotoren yder 145 hk, og det er rigeligt til de mange elektriske kilometer. Når den 253 hestes benzinmotor træder til – samlet såkaldt systemydelse på 350 hk – er den svenske stationcar nærmest en raket med 0-100 km/t på 5,4 sekunder.
Volvoen kan kunsten at være smooth – skiftene mellem benzin og el sker, uden man bemærker det. Den elektriske rækkevidde er 88 km, på en småkold fem-syv graders dag blev det til godt 65, og det er bestemt godkendt.
Elmotoren i BMW 330e yder 109 hk, og det er også tilstrækkeligt til blid elektrisk fremfærd. Godt 60 km på ren el er den opgivet til. Under samme vejrforhold nåede den lige på den gode side af 40 km. El- og benzinsamspillet i BMW’en spiller ikke helt så smooth.
Benzinmotoren starter ofte med mærkbare vibrationer, og vellyd for øregangene beskriver bestemt ikke det, man hører fra den fossildrevne 4-cylindrede motor, når den banker rusten af og melder sig klar.
Begge biler blev blandt andet testet fra Østjylland til København og retur, fra start med fuldt opladet batteri og kørt nogenlunde ens. På de godt 600 kilometers kørsel vandt V60’eren på benzinforbrug: Lige over 16 km/l, BMW’en lige over 15.
V60 må trække 2.000 kilo på krogen, BMW’en 1.500 kilo.
Passer prisen?
549.000 kr. for V60 og knap 570.000 for 330e er i premium-luftlaget godkendte priser. I BMW-familien findes som nævnt stadig både rene benzinere og rene dieseler, og her nyder plug-in-hybriden godt af færre afgifter og er dermed ud fra et økonomisk synspunkt 3-seriens bedste køb.
BMW 330e Touring M Sport fås i en plus-udgave til yderligere 50.000 kr., hvor man bl.a. får 19 tommer fælge, Harman Kardon-anlæg, panoramatag og head-up-display. En spiselig merpris. Firehjulstræk – xDrive – koster 35.000 kr.
Firehjulstræk er standard i V6’eren. Basis-udgaven hedder Core og koster 519.000 kr. T6-topmodellen Ultimate med det meste koster 600.000 kr. Opgradering til den kraftigere T8 koster 50.000 kr.
Er der alternativer?
Mercedes C 300 e stationcar er den, dagens testbiler skal måles op mod, og her har de prisen med sig. Stjernen fra Stuttgart koster 657.000 kr., altså næsten 110.000 kr. mere end V60 T6 og 80.000 kr. mere end 330e Touring. Til gengæld kører Mercedesen op til 112 km på ren el, det vil sige 24 km længere end V60 og næsten dobbelt så langt som 330e. Og så kan den lade med 55 kW i en hurtiglader på farten. Det føjer en væsentlig dimension til plug-in-hybridens anvendelsesmuligheder.
Inden for testbilernes familier kan man opgradere sin BMW til SUV’en X3 xDrive 30e M Sport. Den koster 693.000 kr., lidt over 90.000 kr. mere end 330e Touring med firehjulstræk.
V60’erens SUV-storebror, XC60, koster 659.000 kr. – altså 110.000 kr. mere end stationcaren.
Konklusion:
BMW 330e Touring M Sport
For: Digital brugerflade, kvalitet.
Imod: Hybrid-samspil, bagagerum, pris.
Hvilkenbil siger: 4 stjerner
Volvo V60 T6 Plus
For: Komfort, rækkevidde, opladning, plads, kvalitet, pris.
Imod: For få trykknapper.
Hvilkenbil siger: 5 stjerner
Inden testen havde jeg ingen idé om, hvilken af de to jeg efter endt duel ville foretrække. Efter to ugers test er jeg ikke i tvivl: Volvo V60 T6 Plus. Fordi den byder på den bedste hybridpakke, marginalt bedre sæder, marginalt bedre komfort og marginalt bedre plads i kabine og bagagerum til en stærkere pris. BMW 330e Touring er så absolut en virkelig fin bil med et tæt på suverænt infotainmentsystem, men på lige netop de førnævnte dyder og en lidt for høj pris halter tyskeren i min karakterbog en decimal efter.
FAKTA: BMW 330e Touring M Sport
Vejl. pris, inkl. lev.: 567.650 kr.
Privatleasing: 7.895 kr./måned. Førstegangsydelse 35.000 kr. (20.000 km/år, leasingperiode 36 måneder)
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12/2/8 år (max 100.000 km på batteri)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2019)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 471/183/144 cm
Bagagerum (min/max): 410/1.420 liter
Vægt: 1.900 kg
Anhængervægt: 1.500 kg (m. bremser)
Benzinmotor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Ydelse (benzin + el): 184 + 109 hk
Batteri: 12,0 kWh
Opladning: 3,7 kW – 3,6 timer
Rækkevidde på el: 53-61 km
Forbrug (EU-norm): 71,4 km/l (31 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,2 km/l
0-100 km/t: 5,9 sek
Topfart: 230 km/t
Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse, adaptiv fartpilot, adaptive LED-forlygter, aut. nedblænding af bakspejl og sidespejle, regnsensor, elektrisk indstilling af sidespejle m. klapfunktion, sportssæder for m. varme, varme i rattet, p-sensor for og bag, bakkamera, 3-zonet klimaanlæg, 4 x elruder, bluetooth, navigationsanlæg, 14,9 tommer widescreen-skærm, hifi-anlæg, elektrisk bagklap, 18 tommer alufælge, 40 liters benzintank.
Metallak: 9.281-40.206 kr.
Driving Assistant Professional (bl.a. aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, advarsel mod krydsende trafik bag): 19.960 kr.
Comfort-pakke (bl.a. nøglefri adgang og start, sædeindstilling m. memory, lændestøtte i førersæde): 24.238 kr.
Fjernlysassistent: 3.711 kr.
Tonede ruder bag: 6.416 kr.
Elektrisk anhængertræk: 15.683 kr.
FAKTA: Volvo V60 Recharge T6 Plus
Vejl. pris, inkl. lev.: 549.000 kr.
Privatleasing: 6.995 kr./måned. Førstegangsydelse 35.000 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder)
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12/2/8 år (max 160.000 km på batteri)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2018)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 476/185/143 cm
Bagagerum (min/max): 481 liter
Vægt: 1.964 kg
Anhængervægt: 2.000 kg (m. bremser)
Benzinmotor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Ydelse (benzin + el): 253 + 145 hk (systemydelse 350 hk)
Batteri: 18,8 kWh
Opladning: 6,4 kW – 3 timer
Rækkevidde på el: 88 km
Forbrug (EU-norm): 125 km/l (18 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,3 km/l
0-100 km/t: 5,4 sek
Topfart: 180 km/t
Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse for fodgængere og cyklister, aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensor for og bag, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare komfortforsæder m. memory og lændestøtte, aut. nedblænding af bakspejl og sidespejle, regnsensor, elektrisk indstilling af sidespejle m. klapfunktion, 4 x elruder, 12,3 tommer digital instrumentering, bluetooth, 9,3 tommer infotainmentskærm, Google styresystem m. navigation, lydanlæg m. 10 højttalere, elektrisk bagklap, 18 tommer alufælge, 60 liters benzintank.
Metallak: 7.293-21.686 kr.
Klimapakke (varme i bagsæde og rat, opvarmede sprinklerdyser): 6.570 kr.
Tonede ruder bag: 5.956 kr.
360 graders parkeringskamera: 9.397 kr.
Aftageligt anhængertræk: 14.115 kr.