Dyre elbiler skal være dyrere

brugte elbiler

Forslag gør elbiler som Tesla 3 og Audi e-tron dyrere. Til gengæld vil regeringen frede de mere ’folkelige’ elbiler for afgiftsstigninger.

Tesla Model 3 er landets mest solgte elbil. Men det kan meget vel ændre sig, hvis regeringens forslag til et nyt afgiftssystem bliver virkelighed fra 2021.

Regeringen har nu offentliggjort beregninger for de fremtidige afgifter på elbiler.

De viser, at den generelle afgiftsstigning fra 20 til 65 procent, der stod til at blive indført fra årsskiftet, er aflyst. Det forslag ville gøre både el- og hybridbiler væsentligt dyrere. For eksempel ville Danmarks mest solgte elbil, Tesla Model 3 Long Range stiger med mere end 135.000 kr. VWs meget omtalte ’folke-elbil’ ID.3 ville blive 80.000 kr. dyrere. Også en populær ladehybrid som Ford Kuga PHEV ville stige med mere end 90.000 kroner.

Men nu foreslår regeringen i stedet, at elbiler i mikro-, mini- og mellem-segmentet vil forblive, som de er i dag. Det vil sige med 20 procent af den fulde registreringsafgift og et bundfradrag på 40.000 kroner. Det betyder uændrede priser på disse elbiler.

Til gengæld står de dyrere elbiler som blandt andet Tesla Model 3 til at blive 20-30 procent dyrere.

Små elbiler holder prisen

Regeringens beregning viser, at biler som VW e-Up, BMW i3, Renault Zoe og Nissan Leaf vil koste det samme i 2021, så stiger elbiler som Tesla Model 3 og Audi e-tron med over 90.000 kr. i snit.

Så drømmer du om en af de to sidstnævnte elbiler, skal du måske slå til nu, eller have is i maven og se hvad der kommer ud af regeringens forhandlinger med de øvrige partier. Både SF, Enhedslisten og Radikale har udtrykt skuffelse over ambitionsniveauet i regeringens oplæg, der stiler mod 500.000 elbiler på de danske veje i 2030.

Elbilkommisionenen anbefaler 750.000 elbiler i 2030.

Se detaljer og beregninger for afgifter på elbiler i regeringens forslag i tabellerne her.

[email protected]

5 Kommentarer

  1. Hvad er definitionen af “en dyr elbil“?

    De nyeste elbiler der er på vej, såsom VW ID.4 eller Skodas Enyaq er nogle af de få familie biler, der også har mulighed for anhængertræk til mere end blot en cykelanhænger eller trailer. Falder de også ind under begrebet “en dyr elbil”?

    • Hej Morten. Regeringen lægger snittet ved 400.000 kr. i deres forslag. Elbiler op til denne grænse bliver – i runde tal – ikke dyrere, mens dem over grænsen vil stige i pris. Mvh Jens Velling, Hvilkenbil.dk.

  2. Hej Jens. Det er udmærket at lægge snittet ved 400.000 kr., når man taler nedsættelse/fastholdelse af reg.afgiften af el og hybridbiler. Vi ved, at plug-in hybridbiler også bruger fossilt brændstof – måske mere end forventet. Kunne det fremme salget af 100% elbiler ved en endnu lavere afgift eller højere grænse (F.eks 500.000 kr.) på disse biler, en lidt højere reg.afgift på plug-in hybridbiler og en endnu højere afgift på biler med fossilt brændstof. Alt dette for at fremme den grønne omstilling med et begrænset tab af afgiftprovenu for staten.

  3. Problemet er bare, at hvis du søger en elbil med helt almindelige bil-egenskaber såsom rimelig rækkevidde og mulighed for at kunne trække en trailer, så rammer du “dyr elbil”. Dermed bliver elbiler nu blot for dem, som søger eksempelvis en mindre pendlerbil nr. 2 og altså ikke længere en brugbar mulighed for de fleste med en bredere vifte af krav til en hverdagsbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here