Efter 100.000 kilometers kørsel i Hyundai i30, fandt det tyske bilblad AutoBild kun en defekt nummerpladepære. Koreanerne er inde i en stime af positive langtidstests.
Når danske journalister – også her på hvilkenbil.dk – tester biler, sker det typisk over en uges tid. Nok til at få et seriøst indtryk af køreegenskaber, rummelighed, indretning, brændstoføkonomi og umiddelbar finish – men hvordan bilen fungerer efter fire-fem år og 100.000 kilometer, kan man i bedste fald kun komme med et kvalificeret gæt på.
Kollegerne på det tyske bilblad AutoBild har lidt bedre forhold. AutoBild er Europas største af sin slags, så her er ressourcer til at komme mere i dybden med nogle af de mest populære bilmodeller. Faktisk tester AutoBild løbende flere modeller over flere år til bladets berømte/berygtede 100.000 km langtidstest.
Seneste bil, der har haft fornøjelsen af at blive skilt totalt ad efter 100.000 km på de europæiske veje, er Hyundai i30. Normalt er det en øvelse, der kan få pulsen til at stige hos bilfabrikker verden over. Men måske ikke så meget hjemme i Seoul, Hyundai-koncernens hovedkvarter: Mens de fleste bilmærker – også de hjemlige, tyske – må indkassere minusser for forskellige fejl, har Hyundai-Kia koncernen de seneste gange sluppet mere end godt fra AutoBilds skrappe 100.000 km test. Det gælder modeller som Kia Ceed, Kia Sportage og Kia Venga, og denne gang er det Kia Ceeds søsterbil, Hyundai i30, der får masser af tyske roser for sin pålidelighed.
Ny pære til syv kroner
Efter 100.000 km fandt AutoBilds testhold en enkelt ‘fejl’ på den langtidstestede i30 stationcar. En af de to pærer til nummerpladebelysningen var brændt ud. Pris for en ny pære: 97 Eurocent – det svarer til 7 kroner og 25 øre…
Det var sådan set, hvad AutoBild kunne fortælle om dén langtidstest. Alt andet – dieselmotorern, elektronikken, undervognen, rustbeskyttelsen, gearkassen, bremserne, koblingen, sæder, betjeningsknapper osv.: Alles in ordnung.
Godt gået af en koreansk Golf-udfordrer, der ret konsekvent – både i Tyskland og i Danmark – er blandt de prisbillige tilbud i den konkurrenceprægede ‘Golf-klasse’. Og i øvrigt – sammen med søstermærket Ceed – tilbyder Europas bedste garanti på 5 år uden kilometerbegrænsning. Stadig flere langtidstests tyder på, at det kan koreanerne tilbyde med sindsro.
Nu er AutoBild jo ikke et tysk blad for ingenting, så bladets journalister kan ikke nære sig for at drysse lidt malurt i det koreanske sejrsbæger. Når man nu ikke kan pege fingre af faktuelle fejl, kan man altid påpege mere subjektive mangler ved den koreanske Golf-udfordrer. Blandt andet brokker AutoBilds journalister sig over, at i30 lider af en del vejstøj, at styringen kunne være mere meddelsom, at betjeningen virker uoverskuelig og at – nå ja – USB-stikkene bruger for lang tid på at lade journalisternes smartphones op…
Fair nok. Vi kan godt nikke genkendende til den med hjulstøjen og det sterile styretøj. Men mon ikke i30-ejerne lever med det og i stedet glæder sig over, at de kan køre 100.000 km uden ekstra værkstedsbesøg.
Læs også:
Kia vinder tyske venner i det lange løb
Kia får igen tysk ros for kvalitet
‘Kia Venga er rollemodel’