Mange elbil-producenter fejler i deres jagt på lang rækkevidde. Det handler om effektivitet og ikke om større batterier, mener Lucid-topchef.
Alt for mange elbil-producenter fokuserer alt for meget på at opnå længere rækkevidde ved hjælp af større batterier. Det er tåbeligt. Det er en misforståelse.

Større batterier øger belastningen på miljøet under fremstillingen og ved brug, og resultatet er, at en hel del af selve ideen med elbilerne forsvinder. Så dét, der skal fokus på, er effektivitet.
Meldingen kommer fra den netop fratrådte Lucid-direktør, briten Peter Rawlinson. Han er bl.a. manden bag elbiler som Tesla Model S og Lucid Air. Sidstnævnte kører 836 kilometer og opfattes med rette af mange som en rækkevidde-mester. De mange kilometer opnås med et batteri på kun 88 kWh, så Rawlinson har noget at have det i, når han taler imod større batterier.
Store batterier er for dyre
Effektivitet handler blandt andet om at nedbringe miljøbelastningen. Jo større batterierne er, desto mere CO2-krævende er fremstillingen. Fordi du skal bruge flere svært tilgængelige og kostbare mineraler. Desuden: Jo større batterierne bliver, desto tungere bliver elbilerne, og dermed er de også mere miljøbelastende og mindre effektive, når de kører.

Dét regnestykke holder ganske enkelt ikke, siger Rawlinson.
En vigtig og afledt konsekvens af, at alt for mange bilproducenter bruger større batterier som våben i jagten på lang rækkevidde, er, at elbilerne bliver ved med at koste for meget.
“Den teknologi, vi har til rådighed i dag, giver os mulighed for at fremstille mere effektive elbiler på andre måder end ved at bruge flere ressourcer på batterier”, siger Peter Rawlinson.
Tror ikke på solid state
Den fratrådte Lucid-direktør er nu tilknyttet Lucid som rådgiver, og han tror ikke, at alverdens batteriproblemer bliver løst med de såkaldte faststof-batterier – solid state. Ideen med dem er, at man benytter langt færre miljøbelastende og kostbare mineraler, de lader hurtigere og giver længere rækkevidde.
Indtil videre tester en lang række batteri- og elbil-producenter de magiske batterier i laboratorierne og i prototyper, men den nødvendige kapacitet til masseproduktion ser Rawlinson ikke.
Vigtigt med mange ladepunkter
Med til udbredelsen af elbiler hører også en effektiv lade-infrastruktur. Hvis man virkelig vil elbiler, så er det nødvendigt at udbygge ladenettet, også til storbyerne, hvor elbiler giver mest mening.
Når Rawlinson taler om infrastruktur med Autocar, handler det mest om de offentlige lademuligheder i Storbritannien, men problematikken er universel. For en stor del af “effektivitet” er adgang til pålidelig og tilstrækkelig mange ladepunkter, også hvis man bor i bolig uden egen carport og mulighed for egen oplader. Det er oplagt, at jo flere ladepunkter, der findes, desto mindre er behovet for lang rækkevidde.
Hvad angår offentlig adgang til opladning mener Rawlinson dog, at vi skal fokusere meget mindre på lynladere og mere på 11 eller 22 kW-ladere i byerne. Opladning af elbilerne, mens folk er på arbejde eller om natten, er ikke kun praktisk, men også en billigere løsning. Og dermed går ordet “effektivitet” igen.
Langt de fleste mennesker har til hverdag ikke behov for lang rækkevidde, og det taler igen for mindre batterier. Resultatet er, at elbilerne koster langt færre penge og dermed er tilgængelige for langt flere mennesker.
Autocar-interviewet med Peter Rawlinson kan læses ved at klikke på linket her.
Af redaktionen