Elbil-revolution kun 2-3 år ude i fremtiden

De største bilproducenter forbereder angiveligt en ny generation elbiler, som frem mod 2018 vil fordoble de billigste modellers rækkevidde.

Den konkurrencedygtige elbil er en realitet. Den hedder Tesla Model S. Problemet er bare, at den store amerikaner konkurrerer i en prisklasse, som gør den uopnåelig for de fleste bilkøbere.

Med sin rækkevidde på knap 500 km står Tesla totalt alene i markedet.

Billigere elbiler som Nissan Leaf, Renault Zoe og BMW i3 halter trods store fremskrift efter med en reel køreradius på 130-140 km. Men ifølge Automotive News kan billedet vende totalt i løbet af blot 2-3 år.

Nye elbiler til 200.000 kroner
Fire af de største bilproducenter, GM, Ford, Renault/Nissan og VW har angiveligt planer om at lancere budget-elbiler med en rækkevidde på 200 miles – svarende til 320 km – frem mod 2018.

Med budgetbiler menes modeller, der kan sendes på markedet til omkring 200.000-250.000 kroner.

Årsagen til den gryende optimisme skal findes i en række fremskridt inden for batteriteknologi, som især den koreanske fabrikant LG Chem står for.

Chevrolet-hybrid er spydspids
LG Chem er underleverandør til de fleste af de ovenstående bilmærker, og virksomheden har angiveligt udviklet lithium-ion-batterier med en langt højere energitæthed end nutidens.

De koreanske batterier danner rygraden i GM’s nye udgave af hybridbilen Volt samt i koncept-elbilen Bolt, og i en kommende kompakt elbil fra Ford.

Nissan hører med elbilen Leaf til en af de få producenter, som kan siges at have lanceret en elbil med en vis succes.

Den nuværende Leaf anvender batterier fra producenten NEC, der herhjemme er mest kendt for sit engagement i Saab, men Nissan-topchef Carlos Ghosn har indikeret, at et skifte til LG Chem kan komme på tale.

Læs mere:

Nye Chevrolet-biler skruer op for spændingen

Tesla på vej med prisbombe

Ro og rækkevidde-angst i Renault Zoe

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Jeg forstår, at Du først og fremmest interesserer Dig for el-teknik i biler. Men jeg mener, at batteridrift i sporvogne/letbaner også må være et emne af stor interesse, jeg kan bare ikke finde nogen artikler herom på nettet. Som borger i Odense oplever jeg just nu kaotiske trafikforhold som følge af omlægninger af eksisterende ledningsnet som en forløber for installation af de egentlige køreledninger til den kommende letbane.
    Tænk, hvis man i stedet kunne anskaffe batteridrevne letbanetog! Så ville man kunne spare alt dette anlægsarbejde, og man ville kunne oplade batterierne om natten, hvor elprisen oftest vil være lavere, bl.a. på grund af vindkraft. Der efterlyses jo til stadighed egnede muligheder til opbevaring af el-energi, og dette kunne være en af dem. Batterienhederne kunne placeres i små “påhængsvogne” som let kunne kobles af og på og sendes til opladning.
    Er det noget, Du kan anvise studiemateriale om?

    Venlig hilsen
    Helge Green

    • Hej Helge
      Tak for din mail. Der findes i dag letbanetog, der helt eller delvist kører på batteri. Udfordringerne består i højere pris, højere vægt og dermed lavere passager-kapacitet og i et vist omfang også lavere driftspålidelighed end den man oplever med letbanetog, der får strømmen fra køreledninger. Bortset fra det, så er hvilkenbil.dk et site, der udelukkende skriver om biler. Prøv evt. at henvende dig til Odense Letbane med dine spørgsmål – jeg vil tro, at de kan svare dig. Prøv evt. at se mere på hjemmesiden odenseletbane.dk. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here