Rækkevidden er fortsat den største udfordring for elbiler. Men allerede i 2017 kan Nissan være klar med et nyt batteri, der sætter ny standard for rækkevidde.
‘Rækkevidde-angst’. Sådan kalder man fænomenet, der fortsat gør elbiler til en sjældenhed i gadebilledet. For mens alle er enige om, at elbiler er suveræne, når det gælder kørekomfort og miljøvenlighed, er det fortsat et reelt problem, at man sjældent kan køre mere end godt 150 km, før batteriet skal lades op igen.
Bilfabrikkerne ved godt, hvor gnisten mangler. Og mange af dem arbejder på højtryk for at udvikle batterier, der som minimum kan fordoble den reelle rækkevidde.
Nissan er pioner på området – og angiveligt langt fremme med et ‘superbatteri’, der en gang for alle kan kurere verdens bilkøbere for ‘rækkevidde-angst’. I hvert fald lover Nissan-boss Carlos Ghosn, at man i ‘den nærmeste fremtid’ er klar med et nyt batteri, der vil øge rækkevidden i mærkets Leaf-elbil fra 200 til mere end 500 km.
Den japanske fabrik er så langt fremme med teknologien, at man allerede laver tests med en prototype af den langtrækkende Leaf.
Nissan har da også brug for et nyt gennembrud inden for elbiler: Siden lanceringen i 2010 har Nissan Leaf ganske vist været verdens mest solgte elbil, men salget dykker samtidig med at konkurrenterne også varsler nye elbiler, der kan køre længere på en opladning.
20 procent længere i forbedret Leaf
Allerede senere i år svarer Nissan formentlig igen. En opdateret udgave af Leaf kan angiveligt øge rækkevidden med 20 procent på grund af et forbedret batteri. Dermed håber Nissan at kunne fastholde sin førerposition inden for elbiler på den korte bane: Siden 2010 har Nissan solgt 180.000 Leaf – faktisk står der Nissan på mere end 40 procent af alle elbiler i verden.
På længere sigt skal en ny generation af Leaf med det nye superbatteri fastholde Nissans førerposition. Ifølge analytikere sker det i 2017 eller 2018, når de nye batterier er færdigudviklede. I bilbranchen froventer man, at en reel rækkevidde på 400-500 km pr. opladning er det, der skal til for at give elbiler det endelige gennembrud.
Læs også: