Opladning er ikke gratis. En ny tysk undersøgelse afslører, hvor meget strøm der i praksis går tabt under opladning af elbiler.
Når du sætter elbilen til opladning, forventer du naturligvis, at den får den strøm, du betaler for.
Men så enkelt er det ikke. En ny undersøgelse fra den tyske bilorganisation ADAC viser, at en del af strømmen forsvinder, før den når bilens batteri. Det kan koste både penge og rækkevidde – særligt hvis du ofte lader hjemme.
ADAC testede flere elbiler og opladede dem med en 11 kW hjemmelader (wallbox), den mest almindelige form for hjemmeladning. Undersøgelsen viste, at der typisk går 5-15 procent strøm tabt, afhængigt af bilmodel og ladeforhold.

Fiat 500e klarede sig bedst med et tab på 6,3 procent, mens Renault Zoe brugte hele 9,7 procent af strømmen bare på at oplade.
Populære elbiler som Tesla Model Y og VW ID.3 slugte henholdsvis 7,7 og 9,0 pct. af strømmen, inden den blev lagret i batteriet.
Effektiv lynladning
Oplader du derimod elbilen på en offentlig lynlader, er det faktisk mere effektivt – spildet af strøm er simpelthen mindre.
Lynladere er generelt effektive. Især hvis batteriet er varmt og klar til opladning. Enten fordi vejret er mildt eller du har forvarmet batteriet. Under optimale forhold (omkring 23 grader og forvarmet batteri) lå tabene på beskedne 1-4 procent.
Men i koldt vejr – og især hvis bilen ikke forvarmer batteriet – kan tabene hurtigt stige til 6-10 procent. Det skyldes, at en del af strømmen først går til at opvarme batteriet, før opladningen begynder.

Lav effekt kan koste dyrt
Nogle elbilejere vælger bevidst at skrue ned for ladeeffekten for at lade med strøm fra solceller eller for at skåne batteriet. Men ADAC advarer om, at lav effekt kan øge tabet endnu mere.
Ved lav ladeeffekt bruger bilens elektronik nemlig stadig strøm til styring og overvågning. Men over længere tid, hvilket samlet set koster mere strøm. I nogle tilfælde målte ADAC et strøm-tab på op mod 13 procent.
Efterlyser information
Undersøgelsen viser, at der er stor forskel fra bil til bil – og at information om ladetab ofte mangler i bilens tekniske specifikationer. Det vil ADAC have ændret, så elbilejerne får bedre mulighed for at vælge en effektiv elbil.
Tre gode råd
ADAC-undersøgelsen kan koges ned til tre gode råd til at opnå den mest effektiv opladning:
- Brug altid en hjemmelader (wallbox) til hjemmeladning. Det er både mere sikkert og langt mere effektivt end almindelige stikkontakter.
- Undgå lav ladeeffekt, medmindre det er nødvendigt – det øger typisk strøm-tabet.
- Planlæg lynladning – især om vinteren, hvor batteriopvarmning kan spise en stor del af strømmen. Benyt forvarmning af batteriet, hvis det er muligt.
Du kan læse hele ADAC’s undersøgelse her.