VW relancerer det ikoniske ‘rugbrød’ med konceptbilen Budd-e. Fremtidens folkevogn er eldrevet, intuitiv som en smartphone og befriet for rækkeviddeangst.
Fremtidens biler handler om strøm, computerkraft og internetopkobling. Derfor er der god logik i, at man skal til den amerikanske udstilling for forbrugerelektronik CES i Las Vegas for at være de første til at se bilen, der både skal få os til at glemme ‘dieselgate’ og drømme om fremtidens forureningsfrie folkevogn.
Budd-e hedder den, konceptbilen der varsler en ny æra for VW efter et annus horribilis med skandalen om de 11 millioner dieselbiler med indbygget snydechip og sort samvittighed.
Budd-e – udtales som ‘buddy’, det amerikanske udtryk for ven eller kammerat – er en anderledes moderne, ærlig og venlig udgave af VW. Designet er en blanding af retro med venlige nik til det ikoniske ‘rugbrød’ og Apple-agtig high tech i form af massiv computerkraft og enorme trykfølsomme skærme.
Budd-e er større end den ser ud. Med en længde på 4,6 meter, en højde på 184 cm og hele 194 cm i bredden, placerer Budd-e sig mellem Touran og Transporter. Det giver god plads til de batterier, der på Tesla-maner er placeret i hele bilens bund. Budd-e er nemlig den første model, der benytter sig af VW-koncernens nye MEB-platform, der er specielt udviklet til elbiler.
Med en samlet batterikraft på 92,4 kWh rykker VW da også op i Tesla-territorium. Når Budd-e bliver til en seriefremstillet standardmodel i 2019, kan den ifølge VW køre hele 533 km på en opladning efter den officielle euronorm for elbiler. Den er dog en kende optimistisk, så VW selv taler om en realistisk rækkevidde på 375 km.
Uanset målemetode er budskabet klart: Budd-e skal være med til at gøre elbilen til et reelt alternativ til mellemstore benzinbiler og fjerne forbrugernes rækkeviddeangst, der er den største forhindring for elbilernes folkelige gennembrud.
Når Budd-e’s batterier er kørt flade, tager det i øvrigt kun 30 minutter at lade dem op til 80 procents kapacitet. Hurtigladning er en anden vigtig faktor, der skal gøre Budd-e så hverdagsduelig, at den kan fungere som de fleste familiers primære eller eneste bil.
Rækkevidden opnås ikke ved at gøre Budd-e til bilernes svar på en mat sparepære: Foran har den en elmotor på 100 kW, mens baghjulene drives af en ditto på 125 kW. Det svarer til en systemeffekt på godt 300 hk, og med firehjulstræk rykker Budd-e let fra 0-100 km/t på godt syv sekunder. Topfarten er begrænset til 180 km/t.
Ud med knapper, ind med skærme
Betjeningen af Budd-e – eller mand-maskine-brugerfladen som det hedder på IT-sprog – rykker ind i en helt ny tidsalder. Der er stadig et rat i Budd-e, men alle knapper og betjeningsgreb er afløst af enorme skærme, der ikke kun kan betjenes med direkte tryk, men også med fagter og stemmer.
Ifølge VW bliver Budd-e lige så intuitiv at betjene som en moderne smartphone; hører bilen, at en af bagsædepassagererne klager over høj varme, skruer den straks ned for temperaturen det pågældende sted i kabinen.
Instrumenterne kan også ændre sig efter behov – for eksempel ved at inddele sig i tre felter: Et til oplysningerne om bilens fart og resterende rækkevidde, et andet til navigation og et tredje til indkomne beskeder eller information om vejret, musikken eller sågar et kik i kalenderen.
VW Budd-e er blandt stjernerne på CES i Las Vegas i disse dage. Når den triller af samlebåndet i 2019, bliver det i et let ændret design og måske også med et andet navn på bagsmækken. Men at VW er på vej med et reelt, eldrevet alternativ til en mellemstor benzinbil skulle være ganske vist – og det har VW naturligvis god grund til at fortælle netop nu, hvor VW rimer på skandale og Tesla har gnisten blandt elbilerne. Budd-e viser vejen ud af de aktuelle problemer og ind i fremtiden for VW-koncernen.
Læs også: VW satser på el- og hybridbiler