Elektrisk Golf får både high-tech og klassiske knapper

elektrisk golf

Allerede i 2028 kan VW være klar med den elektriske ID Golf, der får avanceret software, fysiske knapper og et mere klassisk design.

Golf er på mange måder indbegrebet af VW. En kompakt, men rummelig og velkørende bil med en tidløs og klasseløs udstråling, som tiltaler mange mennesker. En ’alleskönner’, som tyskerne siger, der stort set opfylder alle behov uden at indgå kompromisser.

Men i vores del af verden er Golf næsten forsvundet fra radaren, trængt væk af elbiler. ID.3 er det nærmeste, VW kommer på en elektrisk Golf, og selv om ID.3 hele tiden bliver bedre, er den bare ikke den ægte vare.

Men den er på vej. Bilen, som mange venter på, den første Golf født som elbil.

Små elbiler giver design-hint

Det er britiske Autocar, der har opsnuset de seneste informationer om bilen, der skal være klar i 2028 eller 2029.

Inden da vil VW lancere flere elbiler, der faktisk giver et hint om, hvad vi kan forvente af en elektrisk Golf, der formentlig får navnet ID Golf.

Konceptudgaven af den kommende ID.2 giver også et indtryk af det design, som en kommende elektrisk Golf vil få.

VW begynder med den lidt mindre ID.2 i 2026, der først kommer som en kompakt SUV og umiddelbart derefter som fem-dørs hatchback. Sidstnævnte har vi allerede set som konceptbil. Ifølge VW er den meget tæt på den produktionsklare udgave.

I 2027 følger mikro-elbilen og Up-afløseren ID Every1. Det spændende her er designet, der er langt mindre futuristisk end det, vi kender fra ID.4 og ID.4. Både ID.2 og ID Every1 vender tilbage til et mere klassisk VW-design med mere rette linjer. Det kan vi også forvente af den kommende, elektriske Golf. VW-chef Thomas Schäfer taler lige frem om atter følelsesmæssigt at gøre VW til et ”kærlighedsmærke”.

Genkendelig men ikke retro

Opskriften bliver et design, der bygger videre på det nuværende Golf-design, der er udviklet og forfinet over ni generationer af Golf-modeller.

VWs designchef Andreas Mindst har tidligere sagt til Autocar, at den kommende, elektriske Golf skal være genkendelig ”uden at være retro”.

”Vi vil kigge frem og ikke tilbage, men vores værdier er vigtige og vi skal bringe vores historie i spil. Der kommer så mange nye mærker til Europa, der ikke har én, så vi skal udnytte vores,” siger Mindt.

VWs designchef Andreas Mindst kalder syvende generation Golf for et ‘mesterværk’, der kan inspirere designet af en kommende elektrisk Golf.

Han nævner Golf 7 som et godt udgangspunkt, fordi den er ”et mesterværk, der samler alle de bedste dele af historien, men stadig har et friskt design.”

VWs designchef løfter også sløret for, at den elektriske Golf kommer i skrappe GTI og R-versioner med større vægt på sportslige køreegenskaber end de GTX-versioner af ID.3 og ID.4, som vi kender i dag. Tro mod Golf skal power-udgaverne da heller ikke hedde GTX, men holde fast i de klassiske Golf-betegnelser GTI og R. Ifølge Andreas Mindt er betegnelserne ”mærker inden for Golf-mærket”, som man skal være loyale over for.

Amerikansk software

Teknisk bliver ID Golf ikke desto mindre særdeles avanceret. Som en af de første elbiler i VW-familien baseres den på en krydsning af den nuværende MEB-platform og den såkaldte SSP-platform. Dermed bliver den ekstremt fleksibel og kan laves i et væld af forskellige størrelser med vidt forskellige drivliner og batteristørrelser.

Softwaren kommer fra VWs samarbejde med Rivian. Den amerikanske start-up har udviklet en zone-opdelt software, der reducerer antallet af kostbare processorer dramatisk.

Rivians software gør det på samme tid muligt at tilpasse softwaren bedre til den enkelte model – læs; gøre den billigere – og forbedre integrationen af software og bil. Et konkret eksempel er, at Rivians software er i stand til automatisk at finde den optimale fordeling mellem friktionsbremsning og rekuperation af bremseenergi til batteriet, når man træder på bremsepedalen. Det forbedrer både køreoplevelsen og rækkevidden.

Den elektriske Golf vil få flere fysiske knapper som i konceptudgaven her af den kommende ID.2.

En anden fordel er langt større muligheder for løbende at forbedre bilen gennem trådløse ’over-the-air’ opdateringer hjemme hos ejeren. Rivian er allerede i dag til at ændre på luftaffjedringen i nogle af deres modeller og på den måde forbedre måden, som bilen kører på. Den mulighed får VW også.

Klassisk betjening

Golf-fans skal dog ikke frygte, at deres ikoniske favoritbil forvandles til et futuristisk rumfartøj. Tværtimod lover VW at give klassiske knapper og fysiske betjeningsgreb comeback i ID Golf. Der vil stadig være trykskærme, men stemmebetjeningen bliver bedre og vi slipper for de udskældte tryk-og-swipe knapper med haptisk feedback, som de færreste bryder sig om.

Man skal dog ikke tage fejl. Under det genkendelige design bliver Golf ID udviklet til udelukkende at være elbil – og en avanceret én af slagsen. Produktionen skal foregå hjemme på fabrikken i Wolfsburg, hvor VW har bygget Golf siden den første Mk. 1 i 1974.

golf 8
Den nuværende Golf med fossilmotorer fortsætter i en kraftigt opdateret udgave, men produktionen flytter til Mexico.
Fossil-Golf i Mexico

VW vil dog fortsat bygge en fossil-Golf til de markeder, hvor elbiler endnu ikke er slået igennem. Der bliver tale om en kraftig faceliftet udgave af den nuværende model, der er kendt som generation 8.5. Produktionen af fossil-Golfen rykker til Mexico, hvor den især skal betjene det sydamerikanske marked, men vil også blive sejlet retur til europæiske lande, hvor der er et marked for den.

Men det er en helt anden historie – i hvert fald for danske bilkøbere, der stort set er holdt op med at købe Golf. Det vil ændre sig, når Golf gør comeback som elbil om tre-fire år.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here