Elektrisk Mustang har stadig gnisten efter 400.000 km

400.000 km mach-e

Efter 400.000 km er der stadig 92 pct. batteri-liv i godt brugt Ford Mustang Mach-e. Undervejs har ejeren sparet store summer på 'brændstof'.

Historien om amerikanske David Blenkles Ford Mustang Mach-e minder om de gamle reklamer for Duracell-batterier: Den bliver bare ved og ved…

David Blenkle er privatchauffør i Santa Cruz i Californien. På tre år har han tilbagelagt mere end 400.000 km i sin sorte Ford Mustang Mach-e. Det svarer til, at Blenkle er kørt til månen, og nu er godt på vej tilbage igen.

Dermed er han langt ude over garantien på batteriet, der dækker otte år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Men det er ikke noget problem, for det godt brugte batteri er stadig i topform. Trods de mange kilometer yder det fortsat 92 pct. af sin originale kapacitet.

Bedre end Fords egne krav

Dermed præsterer batteriet også bedre end Fords egne krav. Batterierne i Mach-e er designet til at holde mindst 10 år med en minimumskapacitet på 90 pct. efter 160.000 km.

David Blenkles Mustang Mach-e understreger endnu en gang, at elbiler og deres kostbare batterier er langt mere holdbare end deres rygte. Og at der ikke rigtigt er noget et bekymre sig om, hvis man overvejer at skifte fossilbilen ud med en elbil.

Originale bremseklodser

Snarere tværtimod. David Blenkle har selv valgt en elbil, fordi den er billigere i drift end en bil med forbrændingsmotor.

252.417 miles svarer til 406.139 km.

Det har vist sig at holde stik. David Blenkle har overholdt alle serviceeftersyn, fået skiftet kabinefiltre og husket at rotere dækkene jævnligt for at fordele dæksliddet. Og det er det – ellers har der ikke været noget med bilen. Selv bremseklodserne er stadig de originale, fordi Mach-e som elbil oftere motorbremser for at genindvinde bremseenergien som strøm på batteriet i stedet for at bruge bilens bremser.

Enorm besparelse på ’brændstof’

Ifølge mediet Electrek har David Blenkle sparet mindst 8.700 dollars (ca. 56.000 kr.) på ‘brændstof’ udgifter alene, hvis man sammenligner med en Ford Kuga hybrid. I Danmark, hvor der er større forskel på strøm- og benzinprisen, vil fordelen være langt større.

Forudsætter man, at en Kuga ladehybrid kører 16 km/l i snit og benzinprisen er 13,50 kr. literen og samtidig sætter strømprisen til meget høje to kr./kWh, ville man som dansk Mach-e ejer spare mindst 175.000 kr. ved at køre på el i stedet for benzin.

Stilheden gør en forskel

David Blenkles ’opskrift’ på lave driftsomkostninger og et velholdt batteri er ganske simple: Så vidt muligt lader han billigt derhjemme og næsten altid til højst 90 pct. På længere ture kan det være nødvendigt med en hurtig lynladning, men jo mere opladning, der kan ske hjemme, desto billigere er det at køre elbil.

”Den største misforståelse jeg møder, handler om batteri-holdbarhed og rækkevidde. Så viser jeg dem min kilometertæller,” siger David Blenkle om livet som elbil-ejer.

Med 12 timer bag rattet om dagen, kan det være nødvendigt med en lynladning på længere ture. Men som regel kan David Blenkle nøjes med at lade billigt derhjemme.

Med op til 12 timer bag rattet hver dag sætter han især pris på én ting ved sin Mustang Mach-e: Stilheden ved at køre elbil.

”Det er næsten lige som først gang, jeg tog støjreducerende hovedtelefoner på under en flyvetur. Jeg har det helt anderledes efter en lang dag,” fortæller David Blenkle.

God reklame for Ford

I en overgangsperiode, hvor der stadig ikke er så mange elbiler med flere hundrede tusinde kilometer på tælleren på vejene, er David Blenkles oplevelse naturligvis interessant. Ikke kun for tvivlende bilkøbere, men også for Ford, der fremstiller Mustang Mach-e.

Ford i USA har valideret David Blenkles tal og bruger ham nu i deres markedsføring af elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here