’Elektrisk Passat’ er kompetent men savner nerve

vw id7
ID.7 sættes ned for tredje gang - denne gang bliver den 15.000 kr. billigere.

BILTEST: Den enorme VW ID.7 er kompetent og ordentlig som en tysk mellemleder i Hugo Boss habit. Men også lidt farveløs og reserveret.

Hvilken bil?

VW ID.7 er mærkets ’elektriske Passat’. En limousine til firmabilister og familier, der nu er klar til at skifte diesel ud med strøm, men hellere bliver ved jorden end stiger op i en dominerende SUV. Både fordi limousinen er mere stilfuld, kører bedre og omsætter det mere vindglatte karrosseri til højere effektivitet. For selv om man gerne vil køre godt, vil man også spare penge og skåne miljøet for CO2. På den måde er ID.7 også en social markør – et udtryk for den velovervejede snusfornuft, men finder hos den velorienterede middelklasse med mellemlederjob. Med sine fem meter stræber ID.7 ganske vist op mod luksusbiler som Mercedes EQE og BMW i5, men den er stadig en fornuftig folkevogn. ID.7 er den beherskede luksus, som mange danskere har råd til og endnu flere drømmer om.
Priserne starter ved 447.000 kr. Her tester vi topudgaven Style til 487.000 kr. med nærmest alt på udstyrslisten.

Vidste du at?

ID.7 bygger på en forbedret udgave af VW’s MEB-platform. Elmotoren er skruet op fra 150 til 210 kW, men bruger mindre strøm. Samtidig er infotainmentskærmen vokset til Tesla-store 15 tommer, mens softwaren er nået til version 4.0. Især det sidste er en markant forbedring – det vender vi tilbage til.
Til sommer får vi en endnu mere rummelig Variant, der forventes at blive bestseller: VW-kunder er glade for stationcars.
ID.7 er en vigtig bil for VW. Som mærkets elektriske flagskib viser den vejen for VW’s omstilling til el. Som faktisk er udfordret. Især det tyske hjemmemarked har skuffet og tvunget VW til kortvarigt at reducere produktionen af elektriske ID-modeller. Samtidig skærpes konkurrencen dag for dag fra kinesiske konkurrenter og især Tesla, der med aggressive prisnedsættelser dominerer markedet. Af samme grund satte den danske VW-importør priserne på ID.7 ned lige inden lanceringen.

Hvordan er førerpladsen?

Som chauffør råder du over hele tre skærme: Et lille digital speedometer bag rattet og en stor infotainmentskærm i midterkonsollen. Og så det store clou; et ’udvidet’ head-up display, der bl.a. viser hastighed, navigation og angiver vejforløb og kommende sving. Visuelt har du en fornemmelse af, at informationerne befinder sig langt foran bilen. Det virker rigtigt godt uden at forstyrre, fordi systemet nøjes med at vise info, når det er nødvendigt. Smagfuldt og effektivt – head-up displayet giver ID.7 en fordel, som Tesla ikke har.
Og så tilbage til den forbedrede software. Den store skærm står skarpt og menustyringen er blevet lettere at forstå og bruge.

Stemmeassistenten IDA fremstår dog fortsat en smule udviklingshæmmet. I testugen blev telefonopkald til Kjeldsen til en snak med Johansen.

Andre simple kommandoer blev ofte besvaret med et opgivende ’det kan jeg ikke hjælpe med’. Hvis IDA da ikke forsøgte sig med et vittigt men malplaceret ’farvel og tobak!’
Tysk værkstedshumor… Forhåbentlig bliver det bedre, når VW senere i år forbedrer systemet med kunstig intelligens i form af ChatGPT.

Hvordan opleves kabinen?

VW’s elektriske ID-modeller har fået kritik for rustik finish og halvbagt software. Her er der godt nyt fra ID.7-kabinen. Uden at nå premium-niveau er plastoverfladerne bløde, betrækket lækkert og du sidder fremragende bag rattet med perfekt ergonomi – også selv om du er to meter høj. Især i Style-udgaven, der forkæler dig med eljusterbare ErgoActive-sæder.
Også på bagsædet er der overdådig plads. Både til benene, der kan lægges over kors som i Mette Frederiksens firmabil, og til håret: Selv om bagsædet er placeret højt nok til, at du har støtte under lårene, er hovedhøjden rigelig under den coupé-skrånende bagende. Forklaringen er, at ID.7 faktisk rager hele 154 cm op i vejret – designet camouflerer det bare.
Under den praktiske bagklap er der plads til 532 liter bagage. Her er også et kælderrum til ladekabler. Fint nok, men vi ville have foretrukket et ’frunk’ ude foran, men her kommer du kun for at hælde sprinklervæske på. Godt det samme, for motorhjelmen er tung som et køkkenbord og trods status som flagskib har VW endnu en gang sparet gasstøddæmperen væk.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP fremhæver VW ID.7 som en af de sikreste biler, organisationen crashtestede i 2023. Samlet scorer bilen fem af fem stjerner og opnår hele 95 procent i den vigtige ’voksenbeskyttelse’. Aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og vejbaneassistenten får også topkarakter.
Sjovt nok oplevede vi under testen, at ID.7 var konsekvent ’venstreorienteret’ – dvs. den lagde sig tæt op af midterstriben. Også tættere end vi brød os om. Til gengæld bipper den ikke så emsigt om alt fra fartoverskridelser til flaksende øjne som de asiatiske konkurrenter. Og du kan relativt hurtigt kvæle de advarende bip inde i menuen.
Endelig fremhæver Euro NCAP ID.7’s evne til at vise hensyn til andre trafikanter. En dyd, der ifølge organisationen er ved at være en alvorlig mangelvare blandt moderne biler. Du kan se hele testen her. Se også video herunder.

Hvordan kører den?

Fem meter limousine udført i 2,3 tons tysk stål til priser, der ligger 100.000 kr. over klasseduksen Tesla Model 3, tilsat VWs ambitioner om at udfordre fine rivaler som Mercedes EQE og BMW i5. Det skaber jo visse forventninger…
Som ikke fuldstændig bliver indfriet. Bevares, ID.7 er en fremragende langtursbil. Stabil som en bankaktie, pålidelig som en revisor og med så meget plads, at du får en fornemmelse af om ikke luksus, så overskud.
Men ID.7 har også nogle udfordringer, der tager toppen af begejstringen. ID.7 er enorm i byen, og på landevejen er du aldrig i tvivl om, at den trykker med 2.300 kg på badevægten. Undervognen forsøger at maskere vægten med en blød affjedring, der får ID.7 til at duve som en amerikansk flyder på de lange ujævnheder. Værre er det med de små, skarpe forhindringer, som undervognen ikke får filtreret fuldstændigt fra. Hertil kommer hjulstøj, der trænger tydeligere igennem end forventet – måske på grund af de store vinterdæk.

Ret skal være ret. Vi kører hellere til Rom i ID.7 end en Model 3, men vi savner noget nerve og den sidste komfort i den store tysker. Køreoplevelsen er mere mellemklasse end spitzenklasse – et sted midt imellem mere komfortable BMW i4 og mere atletiske Tesla Model 3.

Hvordan er motor og opladning?

VW’s nye elmotor gør et godt stykke arbejde. Den skal trods alt trække 2,3 tons bil plus passagerer og bagage. Uden at være eksplosiv er her altid kræfter nok, du hører ikke det mindste hvin fra motoren, og både den milde rekuperation og bremserne får os til at nynne det gamle Sade-hit smooth operator.
En af fordelene ved ID.7’s lave personbil-karrosseri er, at det er vindglat med en luftmodstand på beskedne 0,23 cW. Det reducerer forbruget og øger rækkevidden – noget, som VW’s MEB-platform ikke har det bedste ry for at være god til.
Teoretisk kan ID.7 da også køre 618 km på en fuld opladning. Desværre var der vildt vintervejr i testugen, så det høje snitforbrug på 4,5 km pr. kW (22,4 kWh/100 km) vil vi ikke lægge for meget i. Dog bemærker vi, at ID.7 heller ikke kørte specielt langt i den kendte, norske NAF-rækkeviddetest.
Vi tjekker forbruget igen, når vi senere i år tester stationcarudgaven af ID.7. Ønsker du særligt lang rækkevidde, kommer ID.7 også med et større batteri, der øger rækkevidden til hele 700 km.

Passer prisen?

Ja, i hvert fald i skrivende stund. Importøren fik nemlig læst markedet lige inden lanceringen og skar derfor op til 60.000 kr. af prisen. Samtidig blev der skruet op for udstyret. Særligt den testede Style topversion mangler intet og ligner et godt køb, også sammenlignet med de mange konkurrenter, der også satte prisen ned omkring årsskiftet. Undtagelsen er Tesla Model 3, der fortsat er markant billigere. Til det vil VW sige, at ID.7 er væsentligt større og mere rummelig. Fair nok, men behøver du ikke limousineplads på bagsædet, vil Model 3 være et reelt og billigere alternativ, som mange danskere vil have med i deres købs-overvejelser.
Endelig er konkurrencen blandt elbiler nådesløs, og der kommer hel tiden nye udfordrere til. Det beskriver vi i næste afsnit…

Er der alternativer?

SUVerne dominerer fortsat blandt elbilerne, men ID.7 er en af flere personbiler, der nu tilbyder et lavere og mere effektivt alternativ.
Effektiv er præcis hvad Hyundai Ioniq 6 er – faktisk den hidtil mest effektive elbil, som Hvilkenbil har testet. Med højeste Ultimate udstyr og 229 hk koster den 425.000 kr. og er dermed billigere, men også mindre praktisk end ID.7.
Tesla Model 3 Long Range er mindre, men har firehjulstræk, enorme kræfter og en rækkevidde på 678 km. Trumfkortet er prisen på 400.000 kr. Den er svær at stikke.
BMW i4 eDrive40 med 340 hk, 585 km rækkevidde er dyrere til 525.000 kr. Komforten er klasseledende, men ID.7 slår den stort på plads og udstyr.
Sidst på sommeren ser vi den nye Polestar 4. Med 200 kW, 610 km rækkevidde, godt med udstyr og mere premium-udstråling til 465.000 kr., kan den blive ID.7’s største udfordrer.

Konklusion:

For: Plads, plads, plads, head-up display, fin finish
Imod: Savner nerve og de sidste 10 pct. komfort.
Hvilkenbil siger:

VW ID.7 er indbegrebet af mellemklasse – på godt og ondt. Kompetent og ordentlig som en tysk mellemleder i Hugo Boss habit. Og cirka lige så spændende. ID.7 lægger sig tungt på midterstriben, hvor den hverken er den mest sportslige eller komfortable i klassen. Den er snarere det gyldne kompromis, der tilbyder dig plads, udstyr, sikkerhed og allround-egenskaber for alle pengene. Det aftvinger mere respekt end egentlig begejstring – og fire stjerner af den store slags.

FAKTA: VW ID.7 Style

Vejl. pris, inkl. lev.: 487.000 kr. 
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Privatleasing: 5.499 kr./måned, førstegangsydelse 30.000 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år).
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12 år/2 år/8 år eller 160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 7 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 496/186/154 cm
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 532/1.586 liter m. nedfældet bagsæde
Køreklar vægt: 2.200 kg
kW/drejningsmoment: 210 kW(286 hk)/ej opgivet
Batteri: 77 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 614 km
Forbrug (WLTP-norm): 7,0 km pr. kW (14,3 kWh/100 km)
Målt forbrug: 4,5 km pr. kW i sne og ca. 0 gr. (22,4 kWh/100 km)
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Lynlader: Op til 175 kW (DC)
0-100 km/t: 6,5 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Bl.a. 3-zone klimanlæg, navigation, park assist, 360 graders kamera, bakkamera, aktiv vognbaneassistent,  blindvinkelalarm, adaptiv fartpilot m. stop-go og motorvejsassistent, elruder og elspejle, kunstlæderrat m. varme, LED-matrix lygter, ErgoActive el-justerbare forsæder med massage og varme, ambientebelysning, digital instrumentering, udvidet head-up display, 15-tommer trykfølsom betjeningsskærm m. stemmestyring, Apple Carplay, regnsensor, p-sensor for og bag, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse,, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, USB og Bluetooth, køreprofiler, 19-tommer alufælge, eldrevet bagklap. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
Aftageligt anhængertræk: 15.000 kr.
20” alufælge: 10.000 kr.
Metallak: Inkluderet. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here