Elektriske taxaer imponerer i tysk test

Foto: MTZ Münchner Taxi Zentrum

Selv efter en kvart million km med daglige opladninger er batterierne i tyske el-taxaer i topform. Bremserne skal slet ikke skiftes.

Spørg en taxa-chauffør, hvis du vil vide, hvilke svagheder en bilmodel har. Han ved det, for livet som taxa, er det hårdeste, du kan byde en bil. Ofte kører bilerne non-stop, dørene åbnes og lukkes i ét væk, der bremses, accelereres og skiftes gear konstant, ja selv lakken udsættes for daglig tortur i vaskehallen.

Tyske DEKRA, der bl.a. udfører bilsyn, har fulgt det klassiske råd og haft seks elektriske Jaguar I-Pace taxaer oppe på liften og tilsluttet computeren. De seks el-taxaer kommer alle fra taxa-selskabet Müncher Taxi Zentrum, der allerede i 2018 skiftede over til elektriske taxaer.

Daglige 100 pct. opladninger

Siden har de kørt mellem 180.000 og 260.000 km. Og hverken biler eller batterier er blevet skånet, fortæller direktør i Müncher Taxi Zentrum, Gregor Beiner til magasinet Auto Bild:

”I gennemsnit har vi ladet bilerne op halvanden gang pr. dag. Og uden at skåne dem, for vi har altid ladet batterierne helt op for at give chaufførerne tilstrækkelighed sikkerhed med hensyn til rækkevidde.”

Normalt anbefaler man at lade op til max 80 pct. for at beskytte batteriet, men det barske liv som taxa har ikke slidt nævneværdigt på batterierne i de seks Jaguar I-Pace. Faktisk viser DEKRAs test, at batteriernes sundhedstilstand, den såkaldte State of Health, ligger mellem 95 og 97 pct.

Batterierne har med andre ord blot mistet mellem tre og fem pct. af deres effektivitet. Trods det hårde liv som taxa med daglige opladninger til 100 pct.

Dermed leverer DEKRA og Müncher Taxi Zentrum et bevis fra den virkelige – og i dette tilfælde barske taxa-verden – på batteriernes levedygtighed.

Ingen udgifter til bremser

Müncher Taxi Zentrum, der som navnet antyder hører hjemme i den sydtyske storby, München, er da også godt tilfredse med deres i alt 10 elektriske Jaguar I-Pace taxaer. Blandt fordelene er et meget begrænset slid på bilernes bremser. I byen kan elektriske taxaer stort set nøjes med at motorbremse og dermed sende bremseenergi retur til batteriet i stedet for at benytte bilens skivebremser.

”I taxaer med forbrændingsmotor skifter vi bremseklodser for hver 30.000 km og skiver ved 80.000 km. Disse omkostninger falder helt væk,” siger Gregor Beiner til Auto Bild.

Omkostningerne til brændstof – i dette tilfælde el – er også meget lavere:

”Vi profiterer også af, at vi selv kan lynlade,” fortæller han.

[email protected]

4 Kommentarer

    • Hvad med “gør-det-selv” folket?
      Hvad sker der med din pengepung, når laderen i din 13 mdr. gaml, Stellantis bil går i stykker?
      Hvem tror du der, om 25 år, går i gang med at restaurere en el-bil?
      Hvordan overbeviser du TESLA om, at de skal skifte batteriet, på garantien, selv om der er en “forkert bule” i nærheden af de 4 godkendte løfte-punkter under bilen?

  1. Men ingen taler om stort værdi tab på el-taxaer. En kollega har fået tilbudt 75.000,- kr efter 3 års kørsel på 240.000km på en Enyaq og har tabt ca 350.000 kr. Plus ved en service på 195.000 km service skulle han betale 55.000 kr. En anden kollega har også haft Jaguar I-pace, men måtte sælge den pga. for mange reparationer.

  2. Morsomt men mere end halvdelen, ca. 60 % i Tyskland, fortryder elbil og vil tilbage til forbrændingsmotoren.
    Når man læser TV2 herhjemme, er det kun 3-4 %
    Man skal søge flere kilder i dag 😋

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here