31 kandidater er skåret ned til fem finalister, der dyster om at blive Årets Bil i Danmark. Finalefeltet er højst usædvanligt præget af dyre luksusbiler.
31 håbefulde kandidater til titlen Årets Bil i Danmark 2016 er nu skåret ned til fem finalister. Det er sket efter at juryen, der består af 19 danske motorjournalister, har kørt bilerne på og omkring JyllandsRingen tæt på Silkeborg.
Og hvilke finalister. Da testkørslen på Danmarks største racerbane var overstået, var det Golf-udfordreren Opel Astra, modebilen Mazda CX-3, kæmpen Volvo XC90, sportslimousinen Jaguar XE og firmafavoritten Audi A4, der stod tilbage som de foreløbige vindere.
Dermed var det også et overraskende tidligt farvel til forhåndsfavoritter som Skoda Superb, Honda Jazz og feltets outsider i form af verdens første seriefremstillede brintbil, Toyota Mirai.
Alene bilernes gennemsnitspris gør finalefeltet usædvanligt. I et land, hvor flertallet af bilkøberne bruger omkring 125.000 kr. på en bil fra mikro- eller minibilklassen, er det bemærkelsesværdigt, at finalefeltets mindste og billigste bil – Opel Astra – hører hjemme i mellemklassen og har en prisliste, der begynder ved 200.000 kr. Og at tre af bilerne – Audi A4, Jaguar XE og Volvo XC – snildt runder millionen, hvis man er flittig med krydserne i listen over ekstraudstyr.
Eller udtrykt på en anden måde:
Årets Bil i Danmark skal udvælges mellem fem biler, hvoraf kun den nye Opel Astra kan siges at være en mainstream-bil, som flertallet af danskere har råd til. Spørgsmålet er, om det nye fokus på det, der fremstår som drømmebiler for de fleste danskere, får kåringen af Årets Bil til at fremstå mere eller mindre seriøs end tidligere?
De mange luksusbiler er også et udtryk for et stemningsskift. Bag Årets Bil-kåringen er der i årevis foregået en intern diskussion i juryen om, hvorvidt der – i et land med verdens højeste bilafgifter – skulle fokuseres på begrebet ’værdi for pengene’. Eller man skulle se bort fra prisen, og i stedet kåre årets mest velkørende, innovative og fremadskuende bil. Tilhængere af den sidste fraktion ser for en gangs skyld ud til at have fået overtaget.
Den endelige vinder kåres 26. november af Motorjournalisternes Klub Danmark.
Læs også: 31 biler vil være årets bedste