En sort stationcar er (stadig) det nye sort

En praktisk stationcar i klassisk sort. Sådan foretrækker vi danskere vores bil – og dermed er vi blandt Europas mest konservative bilkøbere.

Synes du også, at der kører mange sorte stationcars rundt på de danske veje?

Det er ikke tilfældigt. En sort stationcar er nemlig den mest udbredte bil på de danske veje – og dermed er danske bilkøbere blandt de mest konservative og praktisk anlagte bilkøbere i Europa, afslører en forbrugerundersøgelse lavet af Ford. Den tysk-amerikanske bilfabrik har undersøgt bilkøbernes valg i 22 europæiske lande og har fundet en række resultater, som man kan uddrage forskellige sociologiske og socioøkonomiske og måske ligefrem psykosociale konklusioner af.

For eksempel at vi danskere gerne vil have, at vores bil har en vis lighed med bedemandens rustvogn. I hvert fald er sort med en andel på 27 pct. suverænt den mest udbredte farve på nye biler, der sælges i Danmark. Samtidig er vi det land i Europa, der er mest glade for stationcars.

Omvendt anlægger danske bilkøbere en livsstil, der trækker behovet for førnævnte rustvogn i langdrag: Kun 0,3 pct. af os sætter kryds i udstyrslisten ud for askebæger og cigartænder, når vi køber en ny Ford. I Tyrkiet er de ikke bange for lidt røg – der er ‘hit-raten’ for ryger-gear 100 pct.

Uden for Danmarks grænser har hvid for længst fortrængt sort som det nye sort. Helt blinde for modefarven hvid er vi dog ikke – med en andel på 20 pct. indtager hvid en 2. plads over danskernes favoritfarver til bilen.

Men faktisk skal bilen ikke være hvid, hvis den skal være ‘cutting edge’ på modefronten. Lige nu er det varme kulører som orange og brun, der oplever størst fremgang blandt trendsætterne i Europa. Skal vi følge historien, begynder disse farver dog først at dukke op herhjemme om tre-fem år – hvis vi altså overhovedet opdager, at farvemoden er skiftet – og tør skifte med: De danske bilafgifter er blandt verdens højeste og derfor er det de færreste danskere, der har lyst og råd til at tage chancer med gensalgsværdien.

Fords undersøgelse byder på andre overraskelser. For eksempel at det ikke er bilkøberne i det solrige Sydeuropa der køber flest biler med soltag men vores broderfolk i kolde Norge. Det er også her, at vi finder flest biler udstyret med aircondition. Hele 80 pct. af de norske bilkøbere vil være sikre på at kunne fryse hele året – også i den korte sommer.

Mindre overraskende er det, at vi danskere er vilde med sædevarme i vores biler. En glødende passion som vi – lige så forudsigeligt – deler med alle andre nordiske bilkøbere.

I Tyskland er det ny, smart teknologi der rykker – for eksempel hjælp til parkering og til at undgå kollisioner i tæt bytrafik. Hollænderne er vilde med fartpilot (85 procent), mens næsten hver anden russer vælger en bil med automatgear (45 procent).

Russerne sværger også til benzin: Hele 97 procent af alle solgte Ford-modeller i det store land mod øst har en benzinmotor. Tjekkerne og finnerne kan også godt lide benzin, mens tyrkerne og italienerne hælder mere til diesel. I Danmark er fordelingen 68/32 til fordel for benzin.

”Undersøgelsen giver os et øjebliksbillede af det meget brede spektrum af præferencer, vores kunder har. Det er vigtigt for os at kende disse undersøgelser for, at vi til stadighed kan imødekomme skiftende trends – hvad enten det handler om nordmænd, der vil have en orange bil med aircondition og trækkrog eller tjekkere, der gerne vil have en bil med guldlak”, siger Fords vicepræsident for marketing, salg og service i Europa, Roelant de Waard, om undersøgelsen.

Læs også: Ford kigger i krystalkuglen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here