Som køleskabe og fjernsyn får de mindst energikrævende biler nu betegnelsen A+++. Stadig mere økonomiske biler havde gjort det for let at få den bedste A-betegnelse.
Udviklingen går stærkt i bilernes verden. Med udbredelsen af stadig mindre og mere brændstoføkonomiske biler, var det efterhånden for let for nye biler at få miljøbetegnelsen A eller B. Derfor har EU og Trafikstyrelsen nu opdateret energimærkningen, så de mindst energikrævende biler får betegnelsen A+, A++ eller A+++. Sidstnævnte betegnelse kræver dog et ekstremt lavt forbrug på 34 km/l eller derover – et krav, som kun enkelte el-hybridbiler som eksempelvis Opel Ampera kan leve op til.
De nye betegnelser kendes allerede fra elektriske apparater. I bilernes verden skal de gøre det nemmere for forbrugerne at overskue markedet. Og så skal vi opdrages til, at en B-mærkning faktisk ikke er noget at prale af længere.
I praksis vil mange af de helt små biler, som der sælges flest af i Danmark, få betegnelsen A+ efter den nye skala. Da diesel- og benzinbiler ikke udleder lige meget CO2 per liter brugt brændstof er der to separate skalaer for de to brændstoftyper.
De nye energiklasser – brændstofforbrug km pr. liter
Benzin Diesel
A+++ Mindst 34,3 km/l – Mindst 38,6 km/l
A++ 25,2 – 34,2 km/l 28,1 – 38,5 km/l
A+ 20,0 – 25,1 km/l 22,5 – 28,0 km/l
A 18,2 – 19,9 km/l 20,5 – 22,4 km/l
B 15,4 – 18,1 km/l 17,3 – 20,4 km/l
C 14,3 – 15,3 km/l 16,1 – 17,2 km/l
D 12,5 – 14,2 km/l 14,1 – 16,0 km/l
E 11,8 – 12,4 km/l 13,2 – 14,0 km/l