Minibiler, 3 cylindre og forhjulstræk er fremtiden – men kan tyske prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes overleve den form for ‘downsizing’, spørger eksperterne.
Audi, BMW og Mercedes er tysk bilindustris mest succesrige bilmærker. Selv i løbet af de seneste års økonomiske krise har det tyske trekløver øget deres salg og markedsandele. Opskriften på succes har været den velkendte: Dyre biler med tårnhøj prestige og et respektindgydende arsenal af højtudviklet men konventionel teknik i form af højtydende motorer med 6, 8, 10 eller sågar 12 cylindre.
Men nu blæser der nye vinde over hele kloden. Miljøkravene skærpes for alvor, og prestige rimer ikke automatisk på en limousine i 5-meters klassen. Og selv arketyperne retter ind: Audi, BMW og Mercedes har alle ‘downsizet’ i stor stil med et væld af mindre modeller, der kører længere på literen. For BMW – mærket, der har slået sig op på baghjulstræk og sloganet ‘the ultimate driving machine’ – er forandringen særligt tydeligt: Senere i år lancerer bayrerne 2-serien Active Tourer (billedet), der bliver den første BMW med – her hører man BMW-menigheden gispe højlydt – forhjulstræk og 3-cylindrede motorer.
Der er med andre ord revolution i luften. Og det har fået det anerkendte branchemagasin Automotive News til at spørge en række eksperter, om små biler med forhjulstræk og 3-cylindre bliver begyndelsen til enden for luksusgiganterne Audi, BMW og Mercedes?
Næppe lyder det korte svar.
”Enhver afvigelse fra et bilmærkes kerneværdi udgør en risiko, fordi det indebærer, at du må indgå kompromiser og ethvert kompromis udvander mærkets image på langt sigt. Hvis du strækker et bilmærkes image for meget ud, mister du muligheden for at kunne forlange en høj pris for bilerne,” lyder det ganske vist advarende fra Klaus-Dieter Koch fra image-konsulenterne Brand Trust i Nürnberg.
Koch henviser til biler som Audi A1, Mercedes A-klasse og ikke mindst BMW 2 Active Tourer. De er kun begyndelsen, for de tre ærkerivaler er alle godt i gang med at fordoble deres modeludbud, og mange af dem vil være kompakte biler med relativt beskeden motorkraft.
Audi, BMW og Mercedes og for den sags skyld alle andre bilproducenter har ikke noget valg. Både i EU og resten af verden skærpes kravene om at reducere bilernes CO2-udslip og miljøbelastning. Men forbrugerne er tilhængere af udviklingen og derfor udgør den ikke nødvendigvis en fare for luksusmærkerne, der ellers tjener gode penge på at sælge ekstremt kraftfulde og dyre biler til verdens velhavere.
”At reducere brændstofforbruget er fortsat den største udfordring for bilindustrien. Vi arbejder intenst på at forbedre brændstoføkonomien og samtidig øge bilernes præstationer,” siger Mercedes’ udviklingschef Thomas Weber til Automotive News.
BMW er tilsyneladende heller ikke bekymret for at skubbe kunderne væk med ny teknik. Senere i år kommer superbilen i8 på markedet som BMWs hidtil dyreste bil – til trods for, at den drives af en kombination af elmotorer og en 3-cylindret benzinmotor. Sidstnævnte dukker formentlig også op i næste generation af den store 5-serie.
For bare et par år siden var det utænkeligt at have 3-cylindrede motorer i mellemklasse endsige luksusbiler. Men selv om liebhavere, der kræver 8- eller 12-cylindrede motorer ikke dør ud, er motorstørrelsen ikke længere en afgørende faktor for flertallet af bilkøbere,” forklarer Stefan Pischinger, chef for Universitets i Aachens afdeling for forbrændingsmotorer.
Det stærkeste bevis på, at de tyske prestigemærker sagtens kan ‘downsize’ uden problemer, finder vi dog i salgsstatistikerne. I marts måned satte både Audi, BMW og Mercedes nemlig salgsrekord med en fremgang på henholdsvis 15, 17 og 13 pct. Alt tyder altså på, at tysk prestige, høje priser og ‘the ultimate driving machine’ ind til videre sagtens kan rime på mini, forhjulstræk og 3 cylindre.