Hvis en ny foreløbig aftale vedtages endeligt næste år, vil du fra 2017 opleve, at de officielle forbrugstal for brændstofforbrug bliver mere realistiske.
Vi oplever det gang på gang under vores testkørsler: Testbilen bruger mere brændstof, end det officielle forbrugstal.
Ikke fordi, der er noget galt med bilen – eller testkøreren for den sags skyld – men fordi den teoretiske måling, som i daglig tale kaldes EU-normen, ikke har meget med de fleste bilisters reelle kørselsmønster at gøre. Med andre ord – de officielle opgivelser er uopnåelige i praksis.
Det bliver der nu lavet om på, skriver FDM, som i samarbejde med en række andre internationale bilklubber, selv har været med til at presse på i EU’s politiske system for en ændring.
Det har resulteret i en ny foreløbig EU-aftale, der kan træde i kraft mellem 2017 og 2020, og som skal vedtages endeligt næste år. Det betyder en ny målemetode, der skal sørge for overensstemmelse mellem de forbrugstal, som producenterne opnår i testlaboratorierne, og dem som du selv kan køre hjem i hverdagen.
Et af problemerne ved den nuværende EU-norm er, at den er baseret på en laboratorietest og ikke kørsel i virkelighedens verden. Selv banale – men meget virkelige – udfordringer som for eksempel modvind og bakkekørsel , ekstra passagerer og bagage om bord er ikke en del af den EU-normen.
Hastighed op til 130 km/t
Den nye testnorm, som får betegnelsen Wordwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP) betyder blandt andet, at testhastigheden kommer helt op på 130 km/t , og at der indlægges flere af de brændstofslugende accelerationer end i dagens målemetode. Blandt andet fra 0-125 km/t.
En ny norm kan i værste fald blive dyr for danske bilejere, forudser vi her på hvilkenbil, hvis ikke vores hjemlige politikere sørger for at få justeret, de nuværende takster, fordi et højere forbrug straffes med både højere registreringsafgift og højere årlig ejerafgift.