EU-kommissionens genvalgte formand fastslår, at fossilbiler skal udfases – men åbner op for brug af syntetisk brændstof.
Det er stadig slut med at sælge fossilbiler i EU, der udleder CO2 fra 2035. Det fastslår Ursula von der Leyen, efter at hun forleden blev genvalgt som formand for EU-kommissionen og dermed får fem år mere på den magtfulde post.
Det netop overstående valg til EU-parlamentet udløste ellers en højredrejning, der fik flere til at spekulere i en mulig genforhandling af aftalen om at udfase fossilbiler i EU fra 2035.
Det kommer altså ikke til at ske. Omvendt åbner Ursula von der Leyen en lille dør på klem for biler med forbrændingsmotorer. Hårdt presset af især den tyske bilindustri siger von der Leyen, at EU vil lave en ’målrettet ændring’, der vil tillade brugen af syntetisk brændstof, også kendt som e-fuel eller power-to-X.
Energikrævende og dyrt
Syntetisk brændstof fremstilles af indfanget CO2 og brint ved hjælp af vedvarende energikilder som vind- og solenergi eller atomkraft. Syntetisk brændstof har ingen direkte CO2-udledning og kan derfor være et CO2-neutralt alternativ til benzin og diesel.
Fremstillingen er dog særdeles energikrævende og typisk kræver det enten en ny type forbrændingsmotorer eller ombygning af eksisterende motorer at benytte syntetisk brændstof. Det er altså ikke et brændstof, man bare hælder i eksisterende fossilbiler.
En anden udfordring er omkostningerne. Som brint er e-fuel så dyrt og energitungt at fremstille, at det især vil blive brugt i potente og dyre fossilbiler som sportsvogne, hvor man ønsker at fastholde oplevelsen af en forbrændingsmotor. I EU er det da også især Porsche, der især har presset på for at tillade brug af syntetisk brændstof.
Svær opgave
I forhold til europæisk bilindustri og bilkøberne i EU, kommer Ursula von der Leyen på en svær opgave.
På den ene side skal hun sørge for at fastholde køreplanen mod udfasning af fossilbiler frem mod 2035, så EU kan leve op til unionens egne klimakrav og målsætninger. På den anden skal hun indføre øget told på kinesiske elbiler for at beskytte europæisk bilindustri mod unfair konkurrence. Samtidig må europæisk bilindustri ikke blive et ’beskyttet værksted’, der ikke kan klare konkurrencen med Kina og levere de billige elbiler til europæerne, der er nødvendige, hvis den grønne omstilling på området skal lykkes.
Lynanalyse: E-fuels er ikke et quick-fix
Med valget af Ursula von der Leyen går EU efter stabilitet – også når det gælder europæisk bilindustri. Trods et relativt godt valg kommer den europæiske højrefløj ikke til at rulle den elektriske omstilling tilbage: Fossilbiler skal stadig udfases og elbiler er den mest effektive løsning.
Åbningen for syntetisk brændstof skal man ikke lægge for meget i. Den er lavet af hensyn til de tyske luksusmærker, der gerne fortsat vil kunne sælge deres mest potente topmodeller i udgaver med forbrændingsmotorer, som de tjener rigtigt mange penge på.
For den almindelige forbruger er syntetisk brændstof irrelevant. Fremstillingen er så energikrævende, at det er en tilsnigelse at kalde e-fuel for CO2-neutralt. Men først og fremmest bliver syntetisk brændstof så dyrt, at det ikke giver mening for hr. og fru Europa at hælde det i tanken på deres fossilbiler. Beregninger peger på literpriser på 50-70 kr. pr. liter – vel at mærke før afgifter.