Efter klager fra VW-koncernen genovervejer EU importtold på biler fremstillet i Kina af europæiske mærker. VW ønsker import-kvoter i stedet for told.
Da EU sidste år indførte importtold på kinesiske elbiler for at beskytte Europas bilindustri mod “unfair” statsstøttet konkurrence, vakte det ikke taknemmelighed alle steder.
Wayne Griffiths, daværende chef for VW’s spanske datterselskab Cupra, var tværtimod ude med stærke advarsler mod tolden. Cupra fremstiller nemlig elbilen Tavascan i Kina, og det fik Griffiths til at hævde, at tolden ville sætte Cupras økonomiske fremtid på spil og potentielt “udradere” Cupra fra det europæiske marked.
Pres på EU Kommissionen
Store dele af Europas bilindustri lægger sammen med Tysklands kansler Friedrich Merz i disse dage et tungt pres på EU Kommissionen for at lette situationen for især tyske bilproducenter.
Det handler først og fremmest om at udskyde EU’s krav om at udfase fossilbiler fra 2035. Et træk, som andre bilproducenter som bl.a. Volvo og Polestar advarer mod på det kraftigste.
Men angiveligt kommer EU Kommissionen til at give efter for presset og tillade fossilmotorer i en længere overgangsperiode. Og ifølge Reuters er kommissionen også villige til at revurdere tolden på elbiler fremstillet i Kina. I hvert fald af europæiske bilproducenter som Cupra.
Helt nye muligheder
Det er interessant, fordi det åbner for helt nye muligheder for europæiske bilproducenter.
Cupra er langt fra de eneste, der fremstiller biler i Kina. Moderkoncernen VW gør i stor stil. Hvis VW og andre europæiske bilproducenter får lov til at slippe for den samlede importtold på 37,5 procent, som deres kinesisk fremstillede elbiler er pålagt i dag, kan de sælge deres biler langt billigere i Europa.
Hagen er selvfølgelig, at det kan gå ud over arbejdspladserne hjemme i Europa. Det er dem, som EU arbejder på at bevare. I et eller andet omfang skal man nok også tale dobbeltmoral med Kina, der vil hævde, at det så er EU, der udøver unfair konkurrence.
Kvoter og minimumspriser
Så den er tricky. Ifølge Reuters håber VW-koncernen på, at lavere eller ingen told kan gennemføres, hvis man til gengæld accepterer kvoter for, hvor mange elbiler man må hente fra Kina til Europa. En anden mulighed er minimumspriser.
For danske bilkøbere er det interessant, hvis elbiler som Cupra Tavascan pludselig bliver væsentligt billigere, fordi den kinesisk fremstillede model slipper for told. For ansatte i europæisk bilindustri er det mere ildevarslende nyheder.






