Danske forbrugere bakker op om omstillingen til elbiler, viser EU-undersøgelse. Største forhindring er pris – rækkevidden er tilstrækkelig.
Flertallet af danskere er positivt indstillede overfor omstillingen til elbiler. Seks ud af 10 danskere, der i dag ikke ejer en elbil, vil købe eller lease en elbil i fremtiden. Den største forhindring er elbilernes pris. Til gengæld er rækkevidde-angsten aftagende.
Sådan lyder de vigtigste konklusioner for Danmark i en stor undersøgelse af europæernes holdning til elbiler, foretaget af EU-kommissionen.
EAFO, det står for European Alternative Fuels Observatory, har for andet år i træk kortlagt holdningen til elbiler i 12 europæiske lande, herunder Danmark. Her deltog 1.487 personer, hvoraf 133 var elbil-ejere, mens de resterende 1.354 ikke var.
Dansk elbil-begejstring
Undersøgelsen er omfattende og rummer et væld af interessante observationer og konklusioner omkring omstillingen til elbiler.
Overordnet er Danmark blandt de mest elbil-begejstrede lande i EU. Mens 57 pct. af europæerne vil købe en elbil i løbet af de næste 10 år, er det tilsvarende tal 60 pct. i Danmark. Lande som Slovenien og Belgien ligger i bund. Her vil kun godt 40 pct. købe en elbil. Andre lande som Spanien, Ungarn og Italien er lidt overraskende endnu mere begejstrede for elbiler. Her vil mellem 65 og 70 pct. skifte til elbiler i løbet af de kommende år.
Sundere og billigere
Danskerne ser – i lighed med de øvrige europæere – især tre fordele ved elbiler: De er bedre for klimaet, fordi de ikke udleder CO2. De er billigere i drift. Og endelig er elbiler bedre for sundheden, fordi de ikke udleder skadelige partikler.
Den helt store forhindring for omstillingen til elbiler er prisen. Det gælder både for Danmark og resten af Europa.
I Danmark er forbrugerne villige til i gennemsnit at betale 225.000 kr. for en ny eller brugt elbil. Her er det en barriere, at der i dag næsten ikke findes nye elbiler til 225.000 kr. eller mindre. Dog er udvalget af brugte elbiler i denne prisklasse øget betragteligt.
Tilfredse med rækkevidden
Rækkevidden, der tidligere har været nævnt som en dealbreaker for mange, fylder langt mindre i den nye undersøgelse. 70 pct. af de adspurgte danskere ønsker sig mindst 400 km rækkevidde. Omvendt siger 83 pct. af de adspurgte elbils-ejere, at en rækkevidde på mellem 301 og 400 km ”altid eller sædvanligvis er tilstrækkelig.”
Mindre rækkeviddeangst hænger formentlig sammen med udbredelse af flere offentlige ladestandere. 25 pct. efterlyser dog flere offentlige ladepunkter med langsom opladning (11-22 kW), lidt færre ønsker sig flere lynladere. Undersøgelsen afslører også, at 50 pct. af elbil-ejerne oplever ventetider på 15 min. eller mere ved offentlige ladepunkter.
2025 kan blive gennembrud
Skal man konkludere overordnet på EU-undersøgelsen, er trenden, at europæerne langsomt vænner sig til omstillingen til elbiler.
Den store forhindring for at skifte fossilbilen ud med en elbil er prisen. Næste år kommer første bølge af elbiler til priser under de 200.000 kr., der er smertegrænsen for de fleste europæere og en stor gruppe af danskere. Meget tyder derfor på, at 2025 kan blive et gennembrud for en endnu bredere opbakning til elbiler i EU.
Spændt på at se resultaterne for 2024, mon ikke der er vaklen i geledderne?
Jeg har omsider købt en lille importeret brugt elbil. Jeg har altid købt brugt bil i prislejet 15000 – 50000. Det er svært at finde en elbil til den pris. Det tror jeg er det største problem. Jeg er super glad for min lille elbil. Den dækker mit behov for transport. Kører dog kun 5000 km pt. Om året. Kan køre over 10 km/kWh når der køres på små veje, ellers omkring 7 km/kWh på landevej. Og selvfølgelig uden varme og aircondition tændt.