EU-tal for brændstofforbrug skal være mere realistiske

Det er alt for svært at køre lige så langt på literen som bilfabrikkerne lover i brochurerne. Det vil EU lave om på – men det kan tage år og komme til at koste danske bilejere penge.

Er du heller ikke i nærheden af at køre lige så langt på literen som der loves i den glittede brochure for din nye bil?

Du er langt fra alene om at være skuffet. Stort set alle bilejere har svært ved at nå blot i nærheden af det såkaldte EU-norm tal for bilens gennemsnitlige brændstofforbrug.

Nu er politikerne i EU blevet lige så irriterede som bilejerne og kræver handling af bilfabrikkerne.

Forleden mødtes EU’s kommissær for industri, Antonio Tajani, med flere topchefer for bilfabrikker som Ford, Fiat og Mercedes. Sammen fremlagde de et væld af planer for bilindustrien, herunder en ny EU-norm, der skal give et langt mere realistisk billede af, hvilket brændstofforbrug bilkøberne kan forvente i almindelig hverdagstrafik.

Men måske går EU og bilindustrien et skridt videre. Ifølge internationale medier skal EU-normen måske afløses af en global ordning, der også omfatter de enorme bilmarkeder i USA og Asien. Af samme grund kan der gå lang tid før en ny norm ligger klar – formentlig sker det tidligst i 2014. En ny norm kan i øvrigt blive dyr for især danske bilejere, fordi et højere forbrug straffes med både højere registreringsafgift og højere årlig ejerafgift.

Testes uden modvind og bakker
Et af problemerne ved den nuværende EU-norm er, at den er baseret på en laboratorietest og ikke kørsel i virkelighedens verden. Laboratorietesten begynder ganske vist med en koldstart, men tager ikke højde for, at der kan være adskillige passagerer og tung bagage ombord, lige som energislugende udstyr som aircondition eller varme i sæderne aldrig er slået til. Selv en banal – men meget virkelig – udfordring som modvind er heller ikke en del af testen.

Resultatet kender de fleste kun alt for godt. Bilen kører ikke nær så langt på literen som lovet. Meget tyder endda på, at dén udvikling nærmest er blevet værre. Bilfabrikkerne har nemlig lanceret særlige spareudgaver og såkaldt ”downsizede” motorer, der tydeligvis opnår imponerende resultater i laboratoriet. Over 20 km/l for benzinbiler og mere end 26 km/l for dieselmotorer er helt normalt i dag – men så meget desto mere står spareudgavernes fine forbrugstal i skærende kontrast til virkeligheden.

For ti år siden lå bilernes reelle forbrug måske 10-15 procent under den officielle EU-norm. I dag oplever mange bilejere, at de snarere ligger 20-35 procent under EU-normen.

En håndfuld resultater fra hvilkenbil.dk’s seneste testkørsler viser med al tydelighed, hvor langt der efterhånden er op til EU-normen. Tallene herunder er alle opnået under helt almindelig kørsel – men ligger mellem 21 og helt op til 38 procent under EU-normen:

BILMODEL:   EU-norm    /    Test-forbrug:
Hyundai i30 1,6 GDI: 20,0 km/l / 15,6 km/l
Renault Gr. Scenic 1,5 dCi: 21,3 km/l / 16,9 km/l
Kia Picanto 1,0 Active: 24,4 km/l / 15,0 km/l
Suzuki Swift 1,2 Eco+: 20,4 km/l / 16,0 km/l
Kia Rio 1,2 Active: 20,8 km/l / 15,6 km/l
Peugeot 208 1,6 e-HDi: 26,3 km/l / 20,4 km/l

Fakta: Sådan fastlægges EU-normen
Bilen kører på et rullefelt i og udsættes altså hverken for modvind eller bakker. Et køreprogram på knapt 20 minutter simulerer alt fra kørsel i by, på landevej og motorvej. Det meste af kørslen er udlagt som bykørsel med lav fart og adskillige stop undervejs, efterfulgt af beherskede accelerationer.

Der er kun én fører i bilen, ingen bagage og alt udstyr som aircondition og radio er slukket undervejs.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Det forstår jeg ikke. Jeg har en Peugeot 307 hdi fra 2007 med automatgear.
    Den står ifølge reg att, til at køre 11,3 men til daglig kørsel køre jeg 15,9 inc motorvejskørsel !

  2. Har lige leaset en Nissan Qashqai 2019 model i februar 2019, 1,5 diesel med 110 heste.

    Tal fra forhandleren: 26,6 km/L diesel
    Opgivet til Skat: 28,9 km/L

    I den virkelige verden: 16-19 km/l diesel

    Hvad sker der lige her?

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here