Statsstøtte giver kinesiske elbiler unfair fordel, fastslår EU-kommissionen – og truer med variabel told. Mest på MG, mindre på BYD.
(Opdateret kl. 16.45) EU-kommissionen rasler med sablen over for Kina. Efter en månedlang undersøgelse af, hvorvidt kinesisk statsstøtte giver kinesiske elbil-producenter en unfair fordel, når de sælger biler i EU, er kommissionen klar med en foreløbig konklusion: Kinas elbil-producenter har stor fordel af statsstøtte, og EU truer derfor med at sætte den nuværende told på kinesiske elbiler på 10 procent helt op til 48 pct.
Hvis ikke de kinesiske myndigheder samarbejder om en løsning, vil den højere told blive indført for at dæmme op for den bølge af billige elbiler fra Kina, der er på vej mod EU. Det vil ske allerede fra den 4. juli. De nye toldsatser kan indføres med tilbagevirkende kraft til den 5. april.
Mere overraskende vil de kinesiske bilproducenter blive pålagt forskellige toldsatser. På den måde vil EU straffe eller belønne producenterne, alt efter om de har samarbejdet med EU-kommissionen eller ej.
BYD slipper billigt
Det har statsejede SAIC, der i Danmark står bag mærket MG, åbenbart ikke. EU truer derfor SAIC med en ekstra told på 38,1 pct. – altså 48,1 pct. i alt. Omvendt kan den privatejede elbil-gigant BYD slippe med 17,4 pct. i tillæg – i alt 27,4 pct. Geely, der i Danmark sælger mærkerne Volvo og Polestar, har tilsyneladende også været til at tale med – her lyder toldsatsen på 30 pct.
Alle andre kinesiske bilproducenter, der deltog i undersøgelsen, vil blive pålagt en told på 21 pct – altså 31 pct. i alt.
Øget told vil andet lige gøre kinesiske elbiler dyrere. Men øget told rammer også bilproducenter, der fremstiller biler i Kina til det europæiske marked. Det gælder Tesla, der fremstiller Model 3 til EU i Shanghai, mens BMW fremstiller el-SUV’en iX3 og alle elektriske Mini-modeller i Kina.
Men måske slipper Tesla af krogen. I den foreløbige konklusion skriver EU-kommissionen, at Tesla er kommet med en begrundet indsigelse, der vil blive vurderet særskilt senere i forløbet.
Begrænset effekt
Selv om en told på op til 48 pct. lyder af meget, vil den ikke nødvendigvis sende priserne på kinesiske elbiler på himmelflugt, vurderer en dansk brancheanalytiker. Og slet ikke for BYD:
”BYD har åbenbart været den gode dreng i klassen, for deres toldsats stiger kun 17,4 pct. Mon ikke det glæder Nic. Christiansen Gruppen i Danmark (der importerer BYD, red.). BYD kommer nu i EU til at stå stærkere overfor de kinesiske konkurrenter. BYD-priserne i EU vil formentlig ikke blive ændret af den højere told. Det vil BYD tage fra deres marginal,” siger René Tønder fra AutoInc.
Forklaringen er, at kineserne er i stand til at fremstille elbiler væsentligt billigere end deres europæiske konkurrenter. Dermed er fortjenesten så stor, at de kinesiske bilproducenter kan reducere deres indtjening og alligevel tjene penge på at sælge biler i EU.
”Det nuværende største, kinesiske elbilsmærke i EU bliver imidlertid noget mere påvirket, da MG angiveligt bliver pålagt i alt 48 pct. told. MG er et mærke ejet af statsejede SAIC, som åbenbart ikke har samarbejdet med EU-kommissionen, eller hvor vurderingen har været, at de har fået specielt meget subsidiering,” siger René Tønder.
I Nellemann Gruppen, der bl.a. importerer MG, siger PR-koordinator Lene Mejdal Iversen, at ”når der er afklaring på alle markedsforhold, vil vi i samarbejde med MG agere på den aktuelle situation.”
Xpeng fastholder priser
Hos Xpeng garanterer PR-manager Mathias Brandt, at de kunder, der enten har fået leveret en Xpeng efter 5. april eller venter på at få en bestilt bil leveret, ikke vil blive ramt af eventuelle prisstigninger:
“De priser vi har i dag, er de priser, vi sælger til. På sigt ved vi endnu ikke, hvad det betyder for vores priser – forslaget er jo endnu ikke endeligt vedtaget. Men vi kommer helt sikkert ikke bare til at lægge 20 pct. oven i de eksisterende priser,” siger han til Hvilkenbil.
Salg af Kina-biler kan gå i stå
De kinesisk-ejede bilmærker Volvo og Polestar slipper med 30 pct. Det må de være ”forholdsvis tilfredse med,” vurderer René Tønder, der ikke tror, at deres priser vil bliver påvirket.
”Marginalerne på de kinesiske fremstillede biler er så meget højere ved salg i EU, at producenterne, måske i samarbejde med de lokale importører, kan “æde” størstedelen, hvis ikke det hele, af den forhøjede told,” siger han.
Dermed vil den øgede EU-told på kinesiske biler altså ikke nødvendigvis kunne aflæses i højere priser for danske bilkøbere. Snarere i lavere indtjening for de kinesiske bilproducenter og de danske importører.
På den korte bane må danske bilkøbere dog se frem til stor usikkerhed om prisen på kinesiske elbiler. Markedet risikerer at gå helt i stå.
”Frem til 4. juli vil der nu være en voldsom usikkerhed om de fremtidige priser på kinesiske producerede elbiler. Der vil være et beslutnings-vakuum og alt går i stå. Der er nok ingen importører, som lige bestiller hjem til lager den kommende periode. Og den periode kan blive ganske lang,” siger René Tønder.
FDM er overrasket
I FDM har man hele tiden troet, at der ville komme højere EU-told. Men bilistklubben er overrasket over, at tolden bliver så høj.
“Vi er i FDM ærgerlige og bekymret på forbrugernes og klimaets vegne over EU’s nye forhøjede told. Man kan have forskellige holdninger til, om man som forbruger bør købe kinesiske varer, men helt grundlæggende er importtolden isoleret set ikke i forbrugernes interesse, da den øger forbrugerprisen og risikerer at forsinke den grønne omstilling til elbiler,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk til fdm.dk.
Kinesisk straftold
Kina har allerede protesteret mod afgørelsen. Forventningen er, at Kina som modsvar vil indføre straftold på enkelte produkter som fx fransk cognac og tyske biler med store motorer, læs Audi, BMW og Mercedes.
Udspillet fra EU-kommissionen kommer blot en måned efter, at USA firedoblede tolden på kinesisk fremstillede varer til 100 pct.