Europa er håbløst bagud på batterier til elbiler

batterier elbiler

Kina og USA sidder tungt på produktionen af batterier til elbiler. Trods ambitiøse planer får Europa svært ved at indhente forspringet.

En giftig cocktail truer med at sende Europas bestræbelser på at øge lokal produktion af batterier til fremtidens elbiler i grøften, inden den for alvor er kommet i gang.

I 2019 besluttede de europæiske bilgiganter VW, Mercedes og Stellantis (Citroën, Peugeot, Opel, Fiat m.fl.) ellers at pumpe milliarder af euro ind i en plan, der skulle booste europæisk batteriproduktion, så man kunne indhente Kina og USA.

I dag, fem år senere, er der ikke meget, der tyder på, at det vil lykkes.

Overkapacitet i Kina

Det skyldes flere udfordringer. Først og fremmest en voldsom priskrig på batterier i Kina, der i forvejen sidder på 80 pct. af verdensmarkedet og fremstiller elbil-batterier til omtrent den halve pris af konkurrenterne. Priskrigen gør det endnu sværere for nye producenter at komme ind på markedet og tjene penge. Ikke mindst fordi Kina har en enorm overkapacitet, der kun bliver større.

Næste år forventes Kina at kunne producere seks gang så mange batterier, som der er brug for på det kinesiske bilmarked, der er verdens største. Det lægger yderligere pres på priserne, og gør det svært for nye spillere i Europa at være konkurrencedygtige.

Mercedes og Stellantis fremstiller sammen batterier i virksomheden ACC, men udskyder nu to af i alt tre batterifabrikker.
USA lokker med skatterabat

I Nordamerika lokker både USA og Canada med rundhåndet statsstøtte til den grønne omstilling. Alene i USA vil man frem mod 2029 give skattelettelser for 160 milliarder dollars til virksomheder, der udvikler solceller og batterier. Det har fået firmaer som norske Freyr Batteries til at flytte produktionen over på den anden side af Atlanten.

Samtidig er salget af elbiler i Europa lige nu bremset op, hvilket gør det endnu sværere at få økonomi i en europæisk produktion af batterier. Tværtimod har europæiske bilproducenter hugget bremsen i: Mercedes og Stellantis’ fælles batteri-projekt Automotive Cells Company, har udskudt to af tre planlagte batteri-fabrikker, mens VW formentlig ikke foreløbig kommer til at udnytte den fulde kapacitet i PowerCo, VWs 150 milliarder kroner dyre investering i batteriproduktion. Og langt oppe i Sverige kritiseres Europas hidtil største elbil-batteri virksomhed Northvolt (billedet) for at satse på dyre Lithium-Ion batterier, mens kineserne udvikler langt billigere og mindre miljøbelastende LFP (Lithium-jern-fosfat) batterier.

Northvolt i problemer

I denne uge kom det frem, at Northvolt dropper planer om endnu en fabrik i Sverige. I stedet sælger man en grund med adgang til vandkraft, der ellers var købt til formålet. Tilmed betyder forsinkelser hos Northvolt, at BMW træder ud af en aftale om levering af batterier for 15 mia. kr. Selv om BMW er medejer af Northvolt, vil de i stedet købe batterier hos Samsung i Sydkorea.

Europa er simpelthen kommet så sent i gang med at indhente især kinesernes enorme forspring inden for batterier, at det er tvivlsomt, om det overhovedet kan lade sig gøre.

Fra lærer til elev

”Som en europæisk virksomhed bliver vi nødt til at skifte indstilling – fra at være lærere er vi blevet elever, der skal læse op på et stort bagkatalog af erfaring,” som Sebastian Wolf, chef for VW’s PoerCo batteri-afdeling udtrykker det ifølge branchebladet Automotive News Europe.

”Vi bliver alle nødt til at fokusere på at blive hurtigere og mere omkostnings-effektive,” uddyber han.

Mens europæiske producenter altså kæmper med forskellige udfordringer, opfører kineserne flere batterifabrikker i Europa. Kinesiske CATL, der er verdens største producent af batterier til elbiler, er allerede til stede i Tyskland og ved at etablere sig i Ungarn. Sydkoreanske LG Chem kan også finde ud af lave en forretning i Europa, og har fremstillet batterier i Polen siden 2018.

Fra russisk gas til kinesiske batterier

For europæisk bilindustri står der meget på spil. Flere analytikere mener, at hvis Europa ikke formår at opbygge en levedygtig industri, der kan levere batterier til fremtidens elbiler i stedet for brændstofmotorer, vil ikke bare batteriproduktion men en stor del af Europas bilproduktion flytte til fjernøsten. Det vil være et alvorligt slag for regionen, fordi bilproduktionen udgør syv procent af økonomien i Europa.

Andre sammenligner situationen med Europas afhængighed af russisk gas. Det blev et stort problem, da Rusland angreb Ukraine. Europa står nu i en situation, hvor vi risikerer at blive lige så afhængige af kinesiske batterier, som vi har været af russisk gas.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here