Ganske få nye Fisker Ocean er stadig til salg derude. Trods den truende konkurs ser forhandler ikke noget problem ved at sælge bilerne.
Det sidste er ikke sagt og skrevet om den meget omtalte elektriske SUV, Fisker Ocean, som danske Henrik Fisker står bag.
Men mens vi venter på, hvad den konkursbeskyttelse, som Fisker Inc. indgav 18. juni, fører til, har nogle danske forhandlere vovet pelsen og købt ind fra restlageret.
Det gælder blandt andre Lindholm Biler i Viborg, der længe før 18. juni havde fået status som autoriseret Fisker-partner, og efter 18. juni købte et restlager på godt 70 fabriksnye Ocean. De fleste er solgt, men der er stadig 10 styk til salg. Udover de 10 i Viborg viser en søgning på Bilbasen.dk, at der lige nu er i alt 23 nye Ocean til salg i Danmark.
Billigste koster 320.000 kroner, den dyreste 370.000. Besparelsen på de 10 hos Lindholm Biler varierer lidt, men den er uanset hvad massiv. Et hurtigt nedslag viser, at eksempelvis en Ocean Extreme, der før 18. juni kostede 606.000 kr., i dag koster 351.000.
Isoleret set en vild pris, da man får ekstremt meget bil for pengene, og man får ikke mindst en bil, som skiller sig ud fra mængden.
Er det vanvittigt?
Men med god grund har Hvilkenbil-læsere spurgt os, om ikke det er vanvittigt at købe en bil fra en konkurstruet virksomhed. For hvad med selvfølgeligheder som garanti, service, opdateringer, reservedele og reparationer?
Først og fremmest skal man se på, hvor meget bil man får for pengene, og hvor usædvanlig en bil, man får, siger Thomas Jakobsen, direktør og partner hos Lindholm Biler.
Hvad angår garantien yder Lindholm Biler tre års garantiforsikring, som det er formuleret på hjemmesiden. Hvilket ifølge direktøren er det samme som fabriksgaranti.
Diverse værksteds- og testudstyr fra det lukkede danske Fisker-hovedkvarter i Taastrup befinder sig på Lindholm Bilers værksted i Viborg. Personale fra Taastrup er i færd med at uddanne mekanikere i Viborg. Et antal reservedele ligger man også inde med, så Thomas Jakobsen er tryg ved, at Fisker Ocean-ejere vil kunne få deres bil serviceret.
En problematik er dog muligheden for at blive forsynet med reservedele. For eksempel i tilfælde af en skade. Lige nu er det ikke det store problem, men Ocean-kunder oplyses inden underskriften på købskontrakten om, at de i tilfælde af en skade på bilen må forvente ventetid.
En stor portion reservedele befinder sig hos Magna Steyr i Østrig, som byggede bilerne for Fisker Inc. Thomas Jakobsen medgiver, at der naturligt nok er en vis usikkerhed forbundet med, hvordan reservedelene kommer ud til kunderne. Men han er overbevist om, at de nok skal komme ud til de værksteder verden over, som har brug for dem.
Hvem har ansvaret?
Thomas Jakobsen tror på, at firmaet American Lease, der efter 18. juni købte lidt over 3.000 usolgte Ocean i USA, i samarbejde med amerikanske Ocean-ejere i Fiskers Owner Association vil finde en løsning. Ikke blot på at få de allerede producerede dele fra Magna Steyr ud til kunderne, men også en løsning, så produktionen af Ocean-dele genoptages. Og så de nødvendige softwareopdateringer vil kunne sikres fremover.
En potentiel problematik kan dog være, om American Lease eller en anden, der måtte overtage produktionen og dermed forpligtelser og det retlige ansvar, vil sælge reservedele og software videre. Juridisk har producenten ansvaret og skal hæfte for fejl og mangler. Det kan være temmelig kompliceret, når det kommer til software. Især hvad angår software, der har med bilens sikkerhedsudstyr at gøre.
Anviser forsikring
Yderligere en problematik er forsikring. En håndfuld forsikringsselskaber vil ikke kaskoforsikre en Fisker Ocean i dag. Det stod klart, da Hvilkenbil tog en tur rundt på 13 selskabers hjemmesider, klikkede på “beregn pris” og tastede oplysninger ind.
Tre selskaber skriver direkte, at det ikke er muligt at forsikre en Fisker Ocean. To skriver, at de “ikke kan give en pris online”. Et skriver, at “der er desværre sket en fejl”. Tilbage står syv forsikringsselskaber, som umiddelbart synes klar til at kaskoforsikre en Ocean Extreme årgang 2024.
Prisen for en kaskoforsikring svinger ifølge hjemmesiderne fra knap 6.000 til knap 10.000 kroner om året. Og det er nok i underkanten. Forsikringstager er en 60-årig mand med minimum syv års skadefri historik, bopæl i en middelstor østjysk kommune og et ønske om 15.000 årlige kilometer.
Lindholm Biler har en aftale med et forsikringsselskab, som – afhængigt af forsikringstagers postnummer, alder og skadeshistorik – vil kaskoforsikre for 10.000-12.000 kr.
Hvilkenbil testede Fisker Ocean for nogle måneder siden. Læs testen her.
Af redaktionen
Helt på månen at investere i denne bil, den har ingen gang på jorden længere. For samme penge kan man købe en god elbil under normale og levedygtige konditioner eks. VW ID4, Peugeot e-3008 m.fl. Om den så kostede 50.000 kr., ville jeg ikke købe den.
Forelsket i samme øjeblik jeg så bilen. Helt sin egen, mega praktisk for en familie med en stor hund. ( Hvor skal den være i en Tesla, )?
Der er tænkt på SÅ meget i den bil. Er vild med den og det er den eneste elbil jeg kunne tænke mig på nuværende tidspunkt.
Jeg har haft : Chrysler, Toyota, Mazda, BMV, Volvo ( 4 stk ),Peugeot, Ford, Opel…Kører ca 30.000 km om året. Elsker biler og ville gerne kunne skrive Fisker på listen…
En ting er vel prisen, men var der ikke store software-mæssige udfordringer? Altså en Tesla får vel nye features og opdateringer ca. 1 gang om måneden, det samme gør fx en iPhone. Hvis Fisker ikke har et Software-team mere, så vil alle fejl og mangler jo ikke blive rettet; og der skal nok være nogle stykker, hvor godt de end har testet det.
Hej Nicolai. Der er ingen tvivl om, at manglende software-opdateringer kan blive en meget stor udfordring for alle de Fisker Ocean, der er ude at køre i dag. Især hvis man ikke finder en løsning, hvor en tredjepart kan stå for opdateringer. Fisker Inc. kommer ikke til at gøre det. Hvorvidt en sådan tredjeparts-løsning er på vej, ved vi p.t. ikke. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.