Regeringen afsætter 100 millioner kroner i ekstra skrotpræmie for gamle dieselbiler. Tilbuddet gælder fra i dag for biler fra før 2006 og efter først-til-mølle princippet.
Skrot din gamle dieselbil og stik 5.000 kroner ned i lommen. Sådan er muligheden fra idag fredag den 1. februar, når regeringens forhøjede skrotpræmie træder i kraft.
Skrotpræmien for dieselbiler fra før 2006 bliver midlertidigt forhøjet fra det hidtidige niveau på 2.200 kroner, hvilket skal sætte skub i skrotningen af de miljøskadelige biler. Det skriver Ritzau.
Regeringen vil brug 100 mio. kroner på at forhøje skrotpræmien på de ca. 150.000 dieselbiler fra før 2006, der kører rundt i landet. Det skal få 36.000 af de mest forurenende biler væk fra vejene.
En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit omkring fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil.
”Vi regner med, at der vil blive skrottet omkring 36.000 gamle dieselbiler under ordningen, hvilket vil betyde, at vi får langt mindre luftforurening i Danmark,” siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).
Han oplyser, at ordningen kører efter først-til-mølle-princippet og at den forhøjede skrotpræmie er åben, så længe der er penge i puljen.
”Så hvis man har en gammel dieselbil stående i indkørslen, vil jeg opfordre til, at man benytter muligheden for at få lidt ekstra penge med hjem fra autoophuggeren.
”2.800 kroner ekstra er trods alt en sjat, der kan mærkes i de fleste husholdningsbudgetter,” siger Jakob Ellemann-Jensen.
Får kun lille effekt
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, som har beskæftiget sig med bilmarkedet i mere end 25 år, hilser tiltaget velkomment, men tvivler på, at ordningen vil have den store effekt.
”Skrotningspræmien vil primært gå til biler, der alligevel var på vej ud af markedet, fordi de koster for meget at syne,” vurderer han.
I FDM er meldingen også, at regeringen ikke skal forvente mirakler på grund af en skrotpræmie på 5.000 kroner.
”Bilister, der har en dieselbil, der er 5.000 kroner værd, går ikke ud og køber en ny bil til 300.000 kroner. De køber nok snarere en anden gammel bil til 10.000 kroner,” har afdelingsleder i FDM’s politiske og økonomiske sekretariat Torben Lund Kudsk tidligere udtalt i forbindelse med fremsættelse af forslaget.
Man skal skille sig af med sin gamle dieselbil hos en autoriseret autoophugger for at få skrotningspræmien.
Læs også: Regeringen vil stoppe salg af benzin- og dieselbiler