Efter fire år får Citroën en moderne opdatering med LED-lygter og trykfølsom skærm i midterkonsollen. Nye trecylindrede benzinmotorer kører langt på literen.
Citroën har trukket den lidt, men efter fire år på markedet og et salg på 450.000 biler, er det blevet tid til en opdatering af den franske golf-spiller, C4.
Ansigtsløftet udføres efter klassisk opskrift med moderne LED-teknik i for- og baglygter, let ændrede kofangere og nye stoffer i kabinen. Mere spændende er det, at Citroën C4 rykker ind i skærmalderen med en syv tommer stor trykfølsom betjeningsskærm i midterkonsollen i stil med nye modeller som Cactus og C4 Picasso.
Den nye skærm, der ventes at blive standard på den populære Seduction-model, afløser de traditionelle trykknapper til bl.a. ventilation og radio. Skærmen kan også kobles til din smartphone via Bluetooth og vise vej med det indbyggede navigationsanlæg – men muligvis vil disse features koste ekstra.
Men den største forbedring fik Citroën C4 faktisk allerede i sommers: Her listede Citroën deres nye trecylindrede turbobenziner på 1,2 liter ned i motorrummet. En sjældent vellykket motor, der løftede den ellers lidt gennemsnitlige Citroën C4 op blandt de mest attraktive biler i ‘Golf-klubben’.
I forbindelse med faceliftet kobles den 130 hestes turbobenziner sammen med en ny udgave af Citroëns omdiskuterede robotgear – en seks trins manuel gearkasse med automatisk kobling. Det kan give nogle lidt rykkende gearskift, men forbruget er lavt: 20,8 km/l i snit.
Med faceliftet introduceres også en lidt mindre udgave af samme motor med 110 hk. Priserne oplyser den danske importør endnu ikke noget om – vi må vente til Danmarkspremieren til marts.
Læs også testen: Mesterlig motor løfter Citroën C4