Stemmestyret infotainment er blandt nyhederne i den faceliftede Ford Kuga. En anden er en ny 1,5 liters diesel med 120 hk og beskeden tørst.
Markedet for SUV’ere boomer, og så er det med at være på tæerne for bilproducenter med sans for at tjene gode penge. Det gælder også for Ford, der dog vælger at give den efterhånden otte år gamle Ford Kuga en tur til i manegen. Mens konkurrenter som Mazda CX5, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson og snart VW Tiguan kommer frisk fra pladepressen, nøjes Ford med endnu et facelift af den mellemstore Kuga.
Det skal man ikke nødvendigvis rynke på næsen af. Kuga har nemlig fortsat et velfortjent ry for at være klassens velkørende Mr. Swing King. Samtidig sætter Ford ind med forbedringer præcist der, hvor Kuga har mest brug for det: Det lidt anonyme frontdesign får et markant ‘næsejob’ med en kølergrill, der leder tankerne hen på Kuga’s fjerne macho-fætter, den amerikanske bestseller pick-up F-150. Indvendig er finishen forbedret, og så er der ryddet op i den nuværende models orgie af knapper.
Særligt spændende bliver udgaven med tredje generation af Fords stemmestyrede infotainmentsystem, Sync 3, som debuterer i den faceliftede Kuga.
Ikke alene er der angiveligt talt om et stemmestyringssystem, der faktisk virker, men oven i købet forstår dansk: Kommandoer som ’jeg vil ha’ en kop kaffe’, ’jeg skal tanke’ eller ’jeg skal bruge en parkeringsplads’, vil automatisk få Sync 3 til at søge efter cafeer, tankstationer eller parkeringspladser i nærheden, hvorefter føreren bliver ledt til det relevante sted via bilens navigationssystem. Og altså for første gang også på dansk, da Sync 3 er blevet udvidet med fem nye sprogvarianter, så systemet nu fungerer på i alt 14 forskellige, europæiske sprog.
Fem forskellige motorer
I det hele taget er Kuga en ‘version 3.0’, når vi taler elektronik. Det automatiske bremsesystem er opdateret, så det virker ved hastigheder op til 50 km/t, xenon-forlygterne tilpasser automatisk lyskeglen efter farten, Kuga laver selv parallelparkeringer uden du har hænderne på rattet og når du bakker ud igen, holder et system øje med tværgående trafik. Endelig kan Fords banebrydende MyKey-nøgle indstilles, så du f.eks. bestemmer den maksimale topfart, når du låner Kuga’en ud til børn med et nytrykt kørekort i baglommen.
Mekanikken i Ford Kuga er også opdateret. Ud over de kendte toliters dieselmotorer med enten 150 og 180 hk, kan Kuga fremover tilbydes med en nyudviklet 1,5 liters diesel med 120 hk og et normforbrug på den gode side af 22 km/l. Skal det være benzin, får Kuga tilføjelsen 1,5 EcoBoost, der fås med enten 120 hk og forhjulstræk eller firehjulstræk og 182 hk.
De danske priser på den faceliftede Kuga er endnu ukendte, men startpriser på lige under 292.000 kr. for den nuværende model giver en god indikation af prisniveauet. Den fornyede Kuga er led i en mindre SUV-offensiv fra Ford: I løbet af foråret kommer både den mindre EcoSport og den større Edge også til Danmark.
Læs også: Kæmperabat på Ford Kuga