FDM: Tvivl om populære Tesla-modellers sikkerhed

tesla slør

Mange Tesla Model 3 og Y har slør i både rat og hjulophæng, advarer FDM. Det skaber tvivl om bilernes sikkerhed.

Det er ikke kun salgstallene og Tesla-chef Elon Musks konflikt med Donald Trump, der på det seneste har udfordret Tesla. Ifølge den danske bilistorganisation FDM er den også gal med sikkerheden i Teslas to mest solgte biler, Model 3 og Model Y.

Adskillige tilfælde af ”væsentligt slør” i ratstammen og baghjulsophænget kan udgøre en sikkerhedsrisiko og også betyde, at bilerne ikke kan godkendes til syn.

Ifølge FDM er problemet med slør i Tesla-modeller velkendt i både FDMs rådgivning, hvor medlemmer henvender sig, og på FDMs testcentre i forbindelse med bilsyn og garantitest.

Næsten hver fjerde dumper

FDM fortalte tidligere i år, at næsten hver fjerde af de Tesla Model 3 årgang 2020, som sidste år var til syn, dumpede blandt andet på grund af væsentligt slør i vigtige dele.

Konkret oplever FDM, at der er så meget slør i ratstammemodulet på mange Tesla-biler, at rattet kan rykkes både fra side til side og op og ned. Derfor er det FDMs vurdering, at mange af bilerne ikke er tilstrækkeligt sikre til, at de kan godkendes til syn.

Der opleves også slør i bøsningerne på bilernes baghjulsophæng, når bilerne løftes på bærearmene, ligesom andre biler, og ikke som Tesla foreskriver.

“Slør i hjulophæng og styretøj er noget, vi normalt først ser på ældre biler, som har kørt mange kilometer. Men med de to Tesla-modeller er der tale om nyere biler, og det er for tidligt, at der allerede opstår væsentligt slør her. Når der er grund til bekymring, skyldes det, at det er komponenter, der har betydning for sikkerheden, og derfor dumper vi dem til syn,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Tesla afviser problemer

FDM har gennem længere tid været i dialog Tesla, som ikke anerkender, at sløret skulle være et problem. Efter et møde i maj med FDMs teknikere vil Tesla dog nu udarbejde en ny metode til at udmåle slør på bilerne under belastning.

FDM har også gennem længere tid været i dialog med Færdselsstyrelsen, der er myndighed på området. Senest først i juni holdt FDM et møde med styrelsen, som her understregede, at biler med væsentligt slør i rat og hjulophæng ikke kan bestå det periodiske bilsyn.

Styrelsen påpegede også, at biler fra Tesla skal synes ud fra samme krav og metoder som alle andre biler.

“At Færdselsstyrelsen så direkte bekræfter os i, at vores vurdering omkring slør og bilsyn er korrekt, er vi meget tilfredse med. Ikke mindst fordi vi i øjeblikket oplever, at bilejerne bliver kastebold mellem Tesla og synsvirksomhederne, som dumper bilerne. Det er ikke rimeligt. Vi mener heller ikke, det skal være op til Tesla eller andre bilproducenter selv at vurdere, hvordan de vil tolke reglerne for, hvornår der er tale om væsentligt slør i netop deres biler. Det bliver hurtigt elastik i metermål,” siger Lone Otto.

Tesla har ikke ønsket at kommentere sagen yderligere overfor FDMs egen hjemmeside, fdm.dk.

Tjek bilen inden garantiudløb

Er bilerne inden for garantiperioden, der for Tesla er på fire år (80.000 km), eller omfattet af den to-årige reklamationsfrist, mener FDM, at der er tale om en mangel i købelovens forstand.

Har man en Tesla Model 3 eller Model Y, som nærmer sig garantiudløb, anbefaler FDM derfor, at man får testet bilen hos en uvildig, så evt. fejl eller slør kan blive rettet, mens garantien stadig gælder.

Kan udbedres for 1.000 kr.

Både slør i ratstamme og bagerste hjulophæng kan udbedres for relativt få penge. Slør i ratstammen kan afhjælpes for godt 1.000 kr., mens slør i det bagerste hjulophæng i visse tilfælde kan udbedres ved at udskifte en bøsning i den såkaldte ’spindel’ i hjulophænget.

Disse bøsninger findes dog kun som uoriginale reservedele. Får man fejlen lavet på et Tesla-værksted, skifter værkstedet hele spindlen. Det koster mindst 8.000 kr.

Ifølge FDM tager Tesla op til 1.850 kr. for bare at undersøge, om der er slør i ratstamme og hjulophæng, der går ud over Teslas egen tolerance. Et beløb, som FDM finder ”urimeligt højt.”

Der er indregistreret knap 37.000 Model 3 og godt 40.000 Model Y i Danmark.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here