Ligesom VW lancerer Fiat nu gasbiler i Danmark. I første omgang kan Fiat Panda og Fiat 500L – begge med en 2-cylindret turbomotor – køre på gas.
I februar i år annoncerede VW, at de sendte seks EcoFuel-modeller – Folkevogn’sk for biler der kører på gas – på det danske marked.
Nu følger Fiat efter med en Fiat Panda (billedet) og en Fiat 500L, der kan køre på bio- og naturgas. Begge biler er udstyret med en 2-cylindret TwinAir Turbo CNG motor med 80 hk, som er blevet hædret med prisen ‘Best Green Engine of the Year 2013’ ved den internationale bilevent ‘Engine Expo 2013’ i Tyskland.
Grunden til, at gasbilerne siver ud på det danske marked er et energiforlig vedtaget i Folketinget, der bidrager med 20 mio. kroner til udbygning af infrastrukturen til gasbiler i Danmark over de næste tre år. Samtidig har gasbilerne med forliget fået samme fradrag i registreringsafgiften, som diesel-bilerne pr. km, de kører over 18 km/l. Tillige vil den halvårlige ejerafgift på gasdrevne biler også blive beregnet ud fra det opgivne CO2-udslip pr. km.
”Natur- og biogas anvendes allerede dagligt i millioner af køretøjer verden over. Gasbiler kører præcis som en benzinbil, men udleder mindre CO2 og partikelforurening sammenlignet med både benzin og diesel, og når bilen er tanket med biogas, er det reelle CO2 udslip meget lavt. Vi kan tilbyde et stort udvalg af modeller til konkurrencedygtige priser, og vi er sikre på, at der vil blive taget godt imod de nye gasdrevne Fiat Panda og Fiat 500L,” siger Steffen Holm, pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark, i en pressemeddelelse.
I vores nabolande har man kørt på gas i en årrække. Der er pt. cirka 30.000 gasbiler i Sverige, næsten 100.000 i Tyskland – og omkring 800.000 på de sydeuropæiske veje. Altså en velafprøvet teknologi, der også burde have berettigelse på det danske marked. Med 360.000 km gasledninger, har Danmark et meget veludbygget naturgasnet til de danske husstande, hvorfor det er muligt hurtigt og relativt billigt at opbygge en infrastruktur til gas-bilerne fx i forbindelse nuværende tankanlæg. Men det er ikke sket, selv om der er masser af naturgas i den danske del af Nordsøen.
Pt. er der således kun tre gasstationer i Danmark. Men her har Fiat’erne en helgardering ombord.
Benzintanken har samme størrelse som i en almindelig Fiat Panda eller Fiat 500L, da bilerne fra starten har været forberedt til også at kunne køre på natur- og biogas. Derfor er gastankene integreret i bilens konstruktion. Dette giver også bilen en meget stor rækkevidde, når både gas- og benzintank er fyldt.
Både Panda og 500L kan bestilles hos alle landets Fiat forhandlere.
Fakta: Fiat CNG biler
· Pris Fiat Panda Natural Power 156.000 kr., inkl. lev.
· Pris Fiat 500L Natural Power 286.000 kr., inkl. lev.
VW Up EcoFuel koster til sammenligning fra ca. 134.000 kr.