Fire tidligere VW-chefer dømt i ‘dieselgate’

Tysk domstol uddeler fængselsstraffe til fire VW-chefer for svindel med dieseludledninger. Samlet regning for VW når 33 mia. euro

En tysk domstol har dømt fire tidligere ledende medarbejdere i VW-koncernen for deres rolle i den såkaldte ‘dieselgate’-skandale. Her blev VW afsløret i med fuldt overlæg at manipulere dieselmotorer ved hjælp af ulovlig software.

Jens Hadler, tidligere chef for udvikling af dieselmotorer, blev idømt 4,5 års fængsel, mens Hanno Jelden, tidligere chef for drivlinjeteknologi, fik to år og syv måneders fængsel. De to øvrige tiltalte, herunder Heinz-Jakob Neusser, tidligere medlem af VW’s bestyrelse, modtog betingede domme.

Retten fandt, at de dømte var bekendt med brugen af ulovlig software, der fik dieselbiler til at overholde miljøkrav, når de blev testet i et laboratorium. Ude på vejene i virkelighedens verden udledte de til gengæld flere partikler end tilladt. På den måde forsøgte VW at omgå miljøkrav og samtidig give koncernens dieselmotorer bedre præstationer, end de ellers ville have.

VWs overlagte svindel blev afsløret af de amerikanske miljømyndigheder i 2015 og førte til en gigantisk, global skandale, der hurtigt blev kendt som ’dieselgate’.

11 millioner biler manipuleret

På verdensplan involverede ‘dieselgate’ omkring 11 millioner biler fra VW, Audi og Porsche, der var udstyret med software designet til at snyde emissionstests. I Europa blev cirka 8,5 millioner biler tilbagekaldt, heraf 2,4 millioner i Tyskland og 1,2 millioner i Storbritannien.

Skandalen førte til en række retssager og bøder i flere lande. I USA alene har VW betalt over 25 milliarder dollars i bøder og erstatninger.

Gigant-regning

Volkswagen har oplyst, at skandalen indtil videre har kostet virksomheden over 32 milliarder euro i bøder, erstatninger og tilbagekaldelser. Det svarer til svimlende 240 milliarder kroner.

Efter skandalen blev kendt, valgte VW at fremrykke mærkets omstilling til elbiler i et forsøg på at genoprette mærkets renommé. På det tidspunkt var Tesla og til dels Nissan og Renault nærmest de eneste mærker, der tilbød reelt brugbare elbiler.

Satsningen på elbiler blev enormt kostbar for VW, der viste sig at mangle ekspertise i særligt den nye type software, der kræves i moderne elbiler. Det forsinkede og fordyrede VWs to første elbiler, ID.3 og ID.4, der blev lanceret med ufærdig software og manglende funktioner.

På et tidspunkt lignede det en skandale med skandale på, men set i bakspejlet har dieselgate været med til at gøre VW til en førende producent af elbiler. Lærepengene har været dyre, men i april i år solgte VW-koncernen langt flere elbiler end konkurrenterne – inklusive Tesla.

Omdømme reddet

Samme udvikling hæfter den danske brancheanalytiker René Tønder fra AutoInc sig ved.

”Dieselgate satte gang i VWs omstilling til elbiler. Det var nok for tidligt og før markedet var klar. Men i dag står VW i en position, hvor de i store træk har reddet deres omdømme, og er i gang med omstilling til elbiler. VW har faktisk fremgang i Europa,” siger René Tønder til P1 Orientering om dieselgate.

Han understreger dog, at skandalen har haft enorme omkostninger for VW. De 33 mia. euro, som ’dieselgate’ har kostet VW, kunne koncernen godt bruge til yderligere omstilling til elbiler, der fortsat koster enorme summer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here