Fisker giver kæmpe-rabatter – men ingen garanti

fisker rabatter

Fisker sælger ud af lagerbiler med kæmpe-rabatter – til gengæld kan køberne hverken forvente garanti eller service.

“Prisreduktion på lagerbeholdning” kalder den danske bildesigner Henrik Fisker det, der mest af alt minder om et ophørsudsalg af elbilen Ocean.

På Fiskers danske hjemmeside fremgår det fredag, at man kan spare “op til 197.650 DKK på eksisterende beholdning af Fisker Ocean biler”.

Det gode tilbud ledsages af en række afgørende forbehold. Med småt noteres det, at “på grund af den aktuelle økonomiske situation er der risiko for begrænset support og begrænset service til bilerne.”

Videre heddet det, at ”købere må forvente et permanent tab af muligheden for at håndhæve krav for materialefejl og garantikrav”.

For at være sikre på, at kunderne er klar over risikoen, kræver Fisker at ”ved indgåelse af aftale om køb af bil efter den 5. april 2024 erklærer køber af en Fisker Ocean at være informeret herom og alligevel at ønske at købe en Fisker Ocean i lyset af den beskrevne risiko.”

Afskriver alle rettigheder

Reelt betyder det, at hvis man køber en af de Fisker Ocean-lagerbiler, som står hos den danske Fisker-forhandler, så gælder garantien ikke. Skulle der være fejl på den købte bil, for eksempel mangelfuld software, som ellers skulle være til stede ifølge bilens specifikationsark, kan køberen ikke kræve at få bilen opdateret og manglen udbedret.

Vælger man at købe en Fisker Ocean-lagerbil, når de bliver tilgængelige på Fiskers hjemmeside, er det altså med forbehold a la “købt som beset”, “held og lykke med bilen”, og “vi ses ikke igen”.

Ifølge mediet Finans er der angiveligt omkring 50 Fisker Ocean på lager i Danmark.

Værdiløse

Ifølge Hvilkenbils opfattelse løber man som bilkøber en meget stor risiko, hvis man benytter sig af Fiskers tilbud.

Hvis den konkurs, der i ugevis har hængt som en meget mørk sky over Fisker Inc., bliver en realitet, vil Ocean-modellerne i værste fald ikke længere have nogen værdi af betydning: Konsekvensen vil være bortfald af garanti og service og formentlig ingen eller begrænsede muligheder for at få reservedele eller få bilen repareret. Det gælder også for de personer, der allerede har købt og betalt for deres Ocean. Fisker har leveret omkring 300 Ocean i Danmark.

Optræk til konkurs

I USA blev prisen på Fisker Ocean sat voldsomt ned før påske. Topmodellen og den angiveligt mest købte og bestilte, Extreme, blev sat ned fra lidt over 61.000 dollars til godt 37.000. På Fiskers danske hjemmeside står en Ocean Extreme til 536.650 kr., og da man må formode, at prisreduktionen på 197.650 kr. gælder topmodellen, kan en Extreme-lagermodel altså erhverves for 339.000 kr.

Hvis man tør.

Lagersalget kan hive nogle penge hjem til den kriseramte virksomhed og reducere antallet af kreditorer ved den konkurs, som mange analytikere forventer.

I marts gik rådgivere hos Fisker ifølge Wall Street Journal i gang med at undersøge muligheden for konkursbegæring. Senere på måneden gik en aftale med Nissan om fællesproduktion af en ny model i vasken. Samtidig trak en investor, der havde betinget sit én milliard dollar-store indskud af en Fisker-aftale med Nissan, sig, og så blev handlen med Fisker-aktier suspenderet på børsen i New York. Fisker-aktien er styrtdykket med over 90 procent på et år, og må i dag regnes for at være tæt på værdiløs. Seneste årsregnskab viser et underskud på 5,3 milliarder kroner.

Svært at være lille

Fisker Inc.’s overlevelseskamp illustrerer, hvor vanskeligt det er at være lille og ny i den benhårde elbilbranche.

Ideerne og produktet kan som udgangspunkt være rigtigt fine, men som en lille spiller er man dårligt rustet til at imødegå store udfordringer, hvad end det er coronapandemi, underleverandørers vanskeligheder med at levere eller den lille organisations muligheder for at agere optimalt som global spiller.

Og hvis man så tilmed er kommet til at love for meget for hurtigt og føler sig presset til at lancere et ufærdigt produkt, kan problemerne hurtigt tårne sig så højt op, at de ikke er mulige at overvinde.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters overvejer Fisker stadig sine “strategiske muligheder”.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here