Teslas store prisnedsættelse afspejler sig direkte i bilejernes interesse for mærket, viser skandinavisk undersøgelse.
Ville du overveje en Tesla, når du skal købe ny bil? Svaret er, at det vil langt flere efter fredag den 13. januar end før.
Teslas administrerende direktør, Elon Musk, er formentlig ikke plaget af overtro, siden han valgte netop fredag den 13. til den globale prisnedsættelse. Snarere kan dagen vise sig at være en uheldig dato for konkurrenterne. Men det massive prisfald er i hvert fald blevet bemærket af bilejerne.
Den store skandinaviske Autoindex-undersøgelse, som konsulentfirmaet Loyalty Group hvert år foretager for blandt andet FDM, indsamler frem til 1. marts bilejernes erfaringer og tilfredshed med deres bil, forhandlere og værksted. Og et af de tilbagevendende spørgsmål i undersøgelsen er netop, hvilken bil man vil vælge næste gang.
De svar, som var afgivet til Loyalty Group før fredag den 13. januar, viste, at 2,56 procent var interesseret i at købe en Tesla, næste gang der skal købes ny bil.
Svar afgivet efter 13. januar viser, at 4,05 procent er interesseret i en Tesla. En stigning på 58 procent.
“Det er den mest markante stigning af interesse for et mærke nogensinde,” siger Loyalty Groups adm. direktør, Mikkel Korntved, til autobranchens fagblad, Motormagasinet.
Tallene baserer sig på svar fra 29.500 skandinaviske bilejere – 9.200 svar før 13. januar og 20.300 efter.
For god ordens skyld skal understreges, at besvarelserne til Loyalty Group er afgivet før 30.000 kroners prisnedsættelsen på Tesla Model 3 torsdag den 23. februar.
Kunder vil flytte sig
Mikkel Korntved vurderer, at Tesla fra at have været et kultmærke blandt meget dedikerede ejere med høj kundetilfredshed nu også vil tiltrække mange kunder, der går efter det gode tilbud. I januar blev Tesla Model Y nummer to på listen over de mest solgte biler i Danmark.
Siden 13. januar har Teslas konkurrenter ikke rokket nævneværdigt ved priserne. Om overhovedet. Enkelte har opgraderet udstyrspakker og gjort et nummer ud af det. Andre har forsøgt sig med nytårskampagner.
Lange leveringstider for konkurrenterne
De direkte konkurrenter til for eksempel Tesla Model Y Long Range med 530 kilometers rækkevidde, der i dag koster 434.000 kr. og kan leveres indenfor to måneder, lider alle under relativt lange leveringstider.
Netop derfor vil det måske ikke være en synderligt god idé for konkurrenterne at sætte priserne ned, da man i forvejen har ordrebøgerne fyldte og ikke har brug for flere kunder i butikken til biler, som ved øget efterspørgsel måske får endnu længere leveringstider.
Af Hvilkenbils undersøgelse for mindre end en måned siden fremgik det, at hvis man selv vil konfigurere sin bil, er leveringstiden for Model Y’s konkurrenter med tilsvarende rækkevidde og nogenlunde tilsvarende udstyr og pris markant længere end Model Y’s en-to måneder.
Leveringstiden på Audi Q4 e-tron og VW ID.4 og ID.5 er op mod et år, for Nissan Ariya minimum ni måneder og for Skoda Enyaq fire-seks måneder. Hyundai Ioniq 5 kan en køber forvente at få om halvandet år, Kia EV6 kan end ikke bestilles.