Danske læger ser flere tilfælde af køresyge i elbiler. Det skyldes elbilers hurtige acceleration, fravær af lyd og omfattende skærmbetjening.
Man kan blive køresyg i alle biler. Men i elbiler er risikoen for at blive utilpas, svimmel og få kvalme lidt større. Det fastslår to specialister i det danske sundhedsvæsen, der arbejder på at finde forklaringer og løsninger på fænomenet. Det skriver TV2 Kosmopol efter at have interviewet både læger og rigspolitiet om køresyge i elbiler.
Risikoen for at opleve køresyge i elbiler skyldes ifølge eksperterne tre forhold. Elbiler er i stand til at accelerere væsentligt hurtigere end almindelige biler. Elbiler er stort set lydløse. Og endelig foregår det meste af betjeningen i moderne elbiler ved hjælp af skærme, som kræver, at man kigger på skærmene, når man trykker og swiper på dem.
Udfordrer balancen
Alle tre ting udfordrer menneskets balanceorgan, der sidder i den indre del af øret.
”Det er den voldsomme acceleration og de unaturlige bevægelser, som vi ikke har lært tidligere. Det er den måde, man bremser på ved regenerering, som også er en ny bevægelse. Det er den manglende lyd. Og så er det al den info, der kommer fra skærme, som tager opmærksomhed, forklarer Mads Klokker. Han er leder af Center for Hørelse og Balance på Rigshospitalet, hvor man bl.a. hjælper danskere, der er plaget af køresyge – eller transportsyge, som det også kaldes.
Mads Klokker siger til TV2 Kosmopol, at man ”helt klart” kan blive mere køresyg i en elbil end i en almindelige bil med fossilmotor.
”Vi skal ind i øret og finde forklaringen. Der kommer informationer fra øret og buegang og ’accelerationsmålere’, som vi kan kalde det. Og det bliver sammenholdt med det, vi ser. Og hvis de ting ikke passer, så er det, at vi bliver syge,” forklarer Mads Klokker.
Samme erfaring har Therese Ovesen, professor i øre-næse-halssygdomme på Regionshospitalet Gødstrup ved Herning. Hun får ”i temmelig stor udstrækning endda” et stigende antal henvendelser om problemet.
Betjente trænes i elbiler
Hos Rigspolitiet bekræfter centerchef Jens Yndgaard, at man oplever flere tilfælde af køresyge blandt de betjente, der kører i elektriske patruljevogne.
Rigspolitiet købte sidste år 10 elektriske patruljevogne i et pilotprojekt, som man nu evaluerer på. Et af resultaterne er, at man nu samarbejder med Regionshospitalet i Gødstrup om at træne betjentene i at håndtere udfordringerne ved udrykning i elbiler, hvor accelerationerne er meget kraftige.
”Vi har fået noget praktisk og teknisk viden, som vi kan bruge til et kommende udbud, når vi skal ud at købe flere biler. Men det er også at blive klogere på, hvordan vi kan imødegå køresyge,” siger centerchef Jens Yndgaard til TV2 Kosmopol.
Kig på vejen
Køresyge er som bekendt ikke et nyt fænomen. Derfor kender vi også et par klassiske råd, der kan forebygge kvalmen på køreturen.
Blandt dem er at kigge på vejen i stedet for på bilens skærme eller måske mobiltelefonen, hvis du er passager. Ved at rulle vinduerne lidt ned, får du både mere frisk luft og noget af den ’fartstøj’, der kan hjælpe dit øre til at ’forstå’ bilens fart. Og endelig sætter de fleste – især passagerer – pris på blide accelerationer, der hverken provokerer maven, balancen eller blodtilførslen. Man behøver jo ikke træde speederen i bund, når der bliver grønt…