Flere elbiler og hybrider bryder i brand

brand elbiler
Foto: Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut

Flere brande i elbiler og hybrider skyldes eksplosiv vækst af især elbiler. Faktisk brænder elbiler langt sjældnere end fossilbiler, viser nye tal.

Elbiler brænder mere end andre biltyper. Surfer man på sociale medier er påstanden en gammel og populær traver blandt modstandere af elbiler. Og kigger skeptikerne i Beredskabsstyrelsens nye opgørelse over antallet af udrykninger til brande i elbiler og hybrider kan de finde ny ammunition: Sidste år steg antallet af udrykninger til brande i biler med store batterier med 8,7 pct.

Men rolig nu – eller vand på, for nu at blive ved emnet.

Antallet af brande i elbiler og hybrider steg fra 46 i 2023 til 50 i 2024.

I samme periode steg antallet af elbiler og hybrider i runde tal fra 330.000 til 485.000 køretøjer. Langt de fleste var elbiler.

Elbiler brænder sjældent

Det betyder, at elbiler faktisk brænder væsentligt sjældnere end fossilbiler. Ifølge Beredskabsstyrelsen blev der sidste år registreret 1,2 brande pr. 10.000 el- og hybridbiler, mens det tilsvarende tal for andre biltyper var 3,8.

I 2023 var tallet for el- og hybridbiler på 1,7, hvilket viser, at brandfrekvensen tilmed er faldende år til år. 

”Det er betryggende, at udviklingen i antallet af brande i elbiler og hybridbiler kun stiger marginalt selvom bilparken inden for dette område stiger markant. Vi fortsætter med at monitorere området tæt, for hele tiden være på forkant med hvordan vi kan understøtte de kommunale redningsberedskaber i den grønne omstilling,” siger Frederik Prytz-Grønfeldt, chef for Viden og Analyse i Beredskabsstyrelsen i en kommentar til opgørelsen.

Brand i batterier er voldsomme

De nye tal fra Beredsskabsstyrelsen flugter med de globale erfaringer, man har med elbiler: De brænder markant sjældnere end fossilbiler.

Til gengæld er brand i biler med store batterier som regel meget voldsomme. Varmeudviklingen er massiv, og store batteripakker kan brænde i timevis. Slukningsarbejdet er også vanskeligt og kræver særligt udstyr – f.eks. brug af containere, der kan omslutte en brændende elbil med vand.

I takt med udviklingen af elbiler forskes der også i løsninger, der kan lette slukning af brændende batterier. Blandt andet har Renault udviklet en simpel løsning, der skal gøre det nemmere at slukke et brændende batteri.

Grafik: Beredskabsstyrelsen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here