Både elbiler, opladningshybrider og mildhybrider er på listen, når VW indleder en ny offensiv i Kina, hvor tyskerne har tabt stort terræn.
Sammen med sin statsejede kinesiske partner, FAW, indleder VW nu en kæmpe offensiv på verdens største bilmarked. Seks helt nye elbiler er blandt de biler, som VW fra og med 2026 vil lancere i Kina.
Forklaringen på Volkswagen-koncernens fornyede offensiv i verdens største diktatur er kort og godt penge. VW er hårdt ramt på økonomien, ikke mindst i Kina – i 2023 stod det kinesiske marked for en tredjedel af VW’s globale salg. Men overskuddet på VW’s aktiviteter i Kina er de seneste 10 mere end halveret, og i 2024 noterede VW en tilbagegang på næsten 10 procent fra året før. Fra 2019 og fem år frem faldt VW’s markedsandel i Kina fra 20 til 14,5 pct.
Men Kina er et kæmpe marked, så selvom bevidstheden i Europa om at frigøre sig fra afhængigheden af diktaturer som især Kina og Rusland, så bider økonomien fortsat hårdere end eventuelle langsigtede, storpolitiske overvejelser.
Ikke kun VW har brug for Kina
Den kommende offensiv i Kina understreger Volkswagen-koncernens daværende direktør Herbert Diess’ ord fra 2021, da han sagde, at “Kina behøver formentlig ikke VW, men VW har i høj grad brug for Kina”.
VW’s mål er at øge 2024-salget på knap tre millioner solgte i Kina til fire millioner i 2030.
Men også andre tyske og europæiske bilproducenter er dybt afhængige af Kina. BMW, Mercedes og Volkswagen har flere end 40 fabrikker i Kina. For nylig meddelte Mercedes-Benz, at man vil investere knap to milliarder euro i lokale, kinesiske partnere. BMW vil investere endnu flere milliarder end de 2,6 mia. euro, man allerede har kastet i fabrikken i Shenyang.
De europæiske bilproducenter er under pres fra Kina på mange fronter. Kina er blevet verdens største bilmarked, da især middelklassen er vokset dramatisk de seneste tiår. De kinesiske bilister mener ikke længere, at tyske og europæiske bilmærker er bedre end deres egne. På teknologi, software og ikke mindst pris kan de kinesiske mærker efterhånden matche europæerne.
Og da de europæiske producenter ikke umiddelbart har udsigt til voldsom vækst hverken på hjemmemarkedet i Europa eller i USA, er Kina stedet, man – måske modstræbende, men af nødvendighed – vender blikket hen.
Mindst 10 nye biler i 2026
Sammen med statsejede FAW (First Automotive Works), der er en af VW’s kinesiske samarbejdspartnere, vil VW ud over de seks nye elbiler – bl.a. en produktionsudgave af konceptbilen ID. Code (billedet øverst) – også lancere to opladningshybrider og to mildhybrider i 2026. Også VW’s og FAW’s kinesiske billigmærke, Jetta, sender en helt ny elbil på markedet.
En del af Volkswagens øvelse i Kina går ud på at tilpasse bilerne til det kinesiske marked. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg går de kinesiske bilkøbere langt højere op i software, bilens opkobling til internettet og infotainment end europæiske bilkøbere. Blandt andet derfor er eksempelvis ID.3, ID.4 og ID.7 ikke så kinesisk-egnede, som de er europæisk-egnede.
VW samarbejder også med privatejede Xpeng om fremtidig software-arkitektur. Ganske som VW samarbejder med amerikanske Rivian om det samme.
Af redaktionen