Flere tyskere vil have elbiler – især de unge

spark alliance lynladere

Ny undersøgelse fra McKinsey viser markant stigende interesse for elbiler i Tyskland – men mange tyskere mener stadig, at der er for få ladestandere.

Flere og flere tyske bilkøbere ser elbilen som deres næste bil. Det viser en ny undersøgelse fra konsulentfirmaet McKinsey, der har spurgt 3.200 tyske bilister om deres planer for det næste bilkøb. Særligt yngre bilister opfatter elbiler positivt. Mange tyskere er også villige til at skifte bilmærke, når de alligevel overvejer en ny biltype som elbiler.

Halvdelen overvejer elbil

Ifølge undersøgelsen planlægger 48 procent af de adspurgte at købe en elbil næste gang – en markant stigning i forhold til sidste år. Her var andelen væsentligt lavere.

30 procent går målrettet efter en fuldt elektrisk bil, mens 18 procent overvejer en ladehybrid, der kombinerer eldrift med en fossilmotor. Resten – 52 procent – holder fast i en klassisk benzin- eller dieselbil.

Alderen spiller en stor rolle for holdningen til elbiler. I gruppen under 45 år vil hele 60 procent vælge en elbil som deres næste. Blandt de ældre er begejstringen markant lavere.

Ladenetværket bekymrer

Den største barriere for elbils-skeptikerne er ifølge undersøgelsen tilgængeligheden af ladestandere. Hele 61 procent af dem, der i dag kører benzin eller diesel, mener, at det offentlige ladenet ikke er tilstrækkeligt udbygget.

Interessant nok er der her en markant forskel på mening og virkelighed: Blandt de tyskere, der allerede kører elbiler, er det kun hver tredje, der mener, at der mangler ladestandere.

Hvilkenbil har flere gange kørt gennem Tyskland i elbiler. Vores oplevelse er, at der er masser af ladestandere. Så mange, at der stort set altid er ledige ladestandere over alt i Tyskland.

Åbne for forandring

Et andet interessant fund i McKinseys analyse er, at elbilkøbere i højere grad er villige til at skifte bilmærke. Når tyskere skifter fra benzin eller diesel til elbiler, spiller mærkeloyalitet nemlig en mindre rolle: 29 procent erklærer sig åbne for at vælge et nyt mærke, hvis det kan tilbyde den rette elbil.

Generelt er tyske bilkøbere ikke så loyale, som man måske tror. I gennemsnit vælger cirka halvdelen et nyt mærke ved bilkøb. Dog er der forskel på bilmærkerne. Renaults billigmærke Dacia skiller sig ud med den højeste loyalitet: 80 procent af deres kunder holder fast i mærket, når Daciaen skal skiftes.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here