VW løfter en smule af sløret for ottende generation af klasseduksen og ikonet Golf. Udvendig bliver designet let genkendeligt, men indvendig er der nærmest udbrudt revolution…
Man kan blive lidt træt, når bilfabrikkernes smarte markedsføringsfolk forsøger at skabe mest mulig hype om en kommende bilnyhed. Som nu VW, der slipper den første stregtegning af den Golf 8, som vi først får at se i begyndelsen af 2020. En stregtegning, aber bitte Volkswagen…
Når vi alligevel hidser os op til at skrive lidt om de første spæde streger, skyldes det naturligvis, at der er tale om netop Golf – bilen, der har lagt navn til en hel klasse og næsten har patent på positionen som kontinentets mest solgte bil. Golf er bare svær at komme uden om, og vi ved, at der sidder mange bilentusiaster derude, der venter på selv de mindste nyheder om den kommende 8’er.
Så her er, hvad vi ved:
Helt som traditionen byder, bevarer Golf 8 sit grundlæggende design med fem døre, en kraftig c-stolpe med ‘knæk’ og stejl bagklap. Størrelsen bevares stort set uændret, fordi Golf 8 bygges på en let fornyet udgave af den såkaldte MQB-platform, der får tilnavnet Evo. Akselafstanden vil fortsat være 263 centimeter, så forvent omtrent samme pladsforhold som i den nuværende model – også selvom Golf 8 bliver en smule lavere og bredere.
Også helt som forventet bliver det lygter og detaljer, der skal understrege, at her kommer en ny Golf frisk fra pladepressen i Wolfsburg. Forlygterne bliver smalle og brede med to runde buer forneden og et vandret afviserblink i toppen, der fungerer som ‘øjenbryn’. I den anden ende bliver baglygterne tilsvarende smalle og brede med ny LED-grafik. Et tydeligt kendetegn for nyheden bliver, at navnet Golf står med store bogstaver midt på bagklappen under VW-emblemet.
Herfra strammer de tyske designere slipseknuden og sætter en stopper for løjerne. Resten af det udvendige design vil lægge sig tæt op af den nyværende generation 7.
Digital bliver standard
De store nyheder og overraskelser finder vi indvendig i kabinen. Shownummeret bliver fuld digital instrumentering. Som i VW Touareg og Audi A6 flotter Golf 8 sig med flere skærme til betjening af alt fra ventilation til navigation. Prikken over i’et bliver et særdeles stort head-up display, der kaster et væld af informationer op på forruden. Og så den helt store overraskelse: Ifølge det tyske bilblad AutoBild bliver både den digitale instrumentering og head-up display standard.
Med avanceret skærmbetjening er der som bekendt en udfordring med sikkerheden, fordi du bliver nødt til at kigge på skærmene for at betjene dem. Derfor vil VW satse på høj grad af stemmestyring.
Som vi kender det fra den nye Mercedes A-klasse, skal du kunne give din nye Golf en masse stemmekommandoer. Hvis du f.eks. siger ‘Hey VW, jeg er træt’, så viser navigationsanlægget dig frem til nærmeste hotel – og systemet kan også reservere et værelse til dig. Ja, du kan endda diskutere lidt med computeren og spørge ‘Hey VW, hvorfor viser du mig til dén tankstation?’ Her kan svaret f.eks. være, at den ligger direkte på din rute.
Motorerne bliver gamle kendinge, dog i vid udstrækning udbygget med 12 volt mild hybrid teknologi, der skal reducere forbruget. Basis bliver en 1,0 liter turbobenziner med tre cylindre og enten 95 eller 115 hk og den nye, firecylindrede Evo-motor på 1,5 liter med 130 eller 150 hk.
Trods dieselgate kommer Golf 8 også med dieselmotorer. VW lover, at de bliver renere end nogensinde…
Golf 8 kan blive den sidste
Når Golf 8 er klar til salg i 2020, lancerer VW sideløbende dens fremtidige arvtager, elbilen Neo. Med en armada af kommende elbiler fra VW kan Golf 8 blive den sidste generation af Golf – eller i hvert fald den sidste, der kører med forbrændingsmotorer. Derfor ryddes der også op i det i dag så omfattende Golf-program: Specialmodeller som Sportsvan (den korte Touran), Cabriolet og e-Golf forsvinder – dog holder VW fast i hidsige GTi og R-versioner. Sidstnævnte kommer endda med noget så politisk ukorrekt som en 400 hestes V6-motor fordi søstermærket Audi ikke vil afgive den brutale, fem-cylindrede motor fra RS3…
Golf 8 kommer også som stationcar – eller Variant, som det hedder på VW’sk. Mellemstore stationcars har fået det svært i konkurrencen med moderigtige crossovers, så her laver VW faktisk lidt om på opskriften: Som Variant får Golf 8 fem centimeter længere akselafstand for bedre bagsædeplads, mens øget længde gør bagagerummet større. Stilen bliver peppet op a la ‘shooting brake’ med en mere faldende taglinje og mere skrånende bagklap.
Golf 8 skal nok blive endnu en sællert for VW. Vi glæder os til at se den ægte vare en gang i 2020.