Efter dieselgate dykkede VW-salget, og så kan japanske Toyota for fjerde år i træk kalde sig verdens største bilmærke. GM er nummer tre og nærmer sig VW.
Det koster at snyde: Efter at have indtaget tronen som verdens største bilmærke i første halvdel af 2015, blev VW ramt af dieselskandalen i efteråret. Efterfølgende faldt det samlede salg for VW-koncernen med to procent til 9,9 millioner biler – og dermed kunne Toyota rykke forbi VW og kalde sig verdens største bilproducent med et samlet salg i 2015 på 10,15 millioner biler. Det skriver branchebladet Automotive News.
Det er fjerde gang i træk, at Toyota kan kalde sig verdens største. Japanerne indtager toppen til trods for, at salget faktisk faldt med 0,8 procent, men det betyder mindre, når ærkerivalen gik endnu mere tilbage.
Mens der er 250.000 biler op til Toyota for VW, er tyskerne blot 100.000 biler foran General Motors. Den amerikanske gigant og indtil for få år siden mangeårige indehaver af titlen ‘verdens største bilproducent’, gik nemlig 0,2 procent frem i 2015 og nåede dermed op på et samlet salg på 9,8 millioner biler.
Toyota vil øge forspring
Dermed har General Motors momentum, mens VW hænger i bremsen. Intet tyder på, at VW kommer til at fuldføre missionen om at blive verdens nummer ét senest i 2018.
”Toyotas position vil næppe blive udfordret i de kommende år på grund af det store tilbageslag for VW,” vurderer Zhou Jincheng, markedsanalytiker hos firmaet Fourin.
”Tværtimod vil afstanden blive større og større, fordi det vil tage tid for VW at justere sin strategi på de store europæiske og amerikanske markeder,” uddyber han over for Automotive News.
Toyota er angiveligt tæt på at udbygge sin position som verdens-etter. Japanerne overvejer nemlig at øge andelen af aktier i den japanske minibils-specialist Daihatsu fra 51 til 100 procent. Sker det, får Toyota fuld kontrol over Daihatsu, der er den førende producent af minibiler på de store markeder i Japan, Indonesien og Malaysia.
Omvendt har VW afsat 50 milliarder kroner til at rydde op efter ‘dieselgate’. For at betale omkostningerne, har VW tidligere meddelt, at man vil skrue ned for den tekniske udvikling, hvilket sandsynligvis vil kunne aflæses negativt i slagsstatistikkerne i de kommende år.