Forbrug: Bilfabrikkerne fusker fortsat med tallene

kørselsfradrag

Reglerne udnyttes til det yderste – og det går både ud over din pengepung og miljøet, advarer EU miljøorganisation. Mercedes har størst forskel mellem lovet og reelt forbrug.

Hårdtpumpede dæk, særligt letløbende kuglelejer og tape over alle karrosseriåbninger. Alle kneb gælder, når bilfabrikkerne skal beregne nye bilers officielle brændstofforbrug efter den såkaldte EU-norm. Kreativiteten – nogle vil sige snyderiet – bliver stadig større, advarer EU-organisationen Transport & Environment (T&E) i deres seneste undersøgelse af moderne bilers reelle brændstofforbrug.

Vi hører det igen igen: Bilfabrikkerne arbejder hårdt for at nedbringe bilernes CO2-udledning, og de er dygtige til det: Selv store biler som f.eks. den nye VW Passat er nu i stand til at køre 20 km/l – vel at mærke med en 150 hestes benzinmotor under hjelmen. For blot få år siden var det utænkeligt – der skulle man være glad hvis en lignende bil pressede 12-13 km ud af en liter benzin.

Umiddelbart burde verdens bilingeniører altså have et klap på skulderen – de gør tilsyneladende hvad de kan, for at redde os alle sammen fra drivhuseffekten.

Desværre er det mest på papiret, fastslår T&E. Den europæiske miljøorganisation har undersøgt forskellen på, hvor langt nye biler kører efter den officielle EU-norm – og i virkeligheden. Resultatet er nedslående. I løbet af de seneste mange år er bilerne kun blevet marginalt mere brændstoføkonomiske. Faktisk er gabet mellem bilernes officielle forbrug og reelle forbrug øget fra otte procent i 2001 til 31 procent i 2013.

Du kan med andre ord stole stadig mindre på de flotte, officielle forbrugstal i de glittede bilbrochurer. Og det bliver kun værre: T&E forudser, at gabet er vokset til hele 50 procent i 2020.

Forklaringen er, at bilproducenterne bliver stadig mere skruppelløse i deres jagt på gode forbrugstal. Samtidig er EU’s regler for forbrugsmålinger udformet, så man – uden at overtræde reglerne – kan bruge næsten alle de tricks, snedige ingeniører kan udtænke for at reducere forbruget i den laboratorietest som ligger til grund for den officielle EU-måling. (Se listen nederst i artiklen).

Mercedes bruger 35 procent mere end lovet
Mercedes har det største gab mellem de officielle forbrugstal og det reelle forbrug i virkelighedens verden uden for laboratoriet. Ifølge T&Es undersøgelser bruger Mercedes i gennemsnit 35 procent mere brændstof end de officielle normtal sætter i udsigt.

Det tyske prestigemærke er dog langt fra alene om at love forbrugerne mere, end Mercedes kan leve op til. BMWs og Fords biler bruger godt 30 procent mere brændstof end lovet, hos VW ligger det tilsvarende tal lige under 30 procent. Uden for alvor at nærme sig det reelle brændstofforbrug er mærker som Renault, Fiat, Peugeot, Citroën og Toyota en smule tættere på virkeligheden med et overforbrug i omegnen af 25 procent.

Ifølge T&Es rapport, er der især to tabere ved bilernes stadig mere urealistiske forbrugstal: Forbrugerne, der skønnes at må betale i snit 60.000 kr. mere til brændstof end lovet i brochurerne i løbet af bilens levetid. Og ikke mindst miljøet, der udsættes for langt større mængder af CO2 end de officielle beregninger foretaget på basis af bilernes officielle, men urealistisk lave CO2-udledninger.

Sådan manipulerer bilfabrikkerne med brændstofforbruget

Motor:
Generator slås fra, så der ikke bruges kræfter på at lade batteriet
Motorstyringen justeres til lavest mulige forbrug
Der benyttes særlige letløbsolie
Der skiftes ekstremt hurtigt til højest mulige gear
På vejen:
Hjulene vinkles til lavest mulige rullemodstand
Der benyttes særlige letløbsdæk
Overtryk i dækkene reducerer rullemodstand
Bremsekalibre presses helt ind for at reducere luftmodstand
Karrosseriets spalteåbninger tapes til for at reducere luftmodstand
Forbrugstest foretages under de mest gunstige forhold – f.eks. med hensyn til vejr.
I laboratoriet:
Udnytter fire procent tolerance for CO2-målinger
Bilens vægt reduceres mest muligt

Kilde: Transport & Environment: 2014 Mind the gap report

Læs mere:

Transport & Environment: 2014 Mind the gap report

Forbrug: Megabøde til Hyundai for brændstoffusk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here