Ford Fiesta får et facelift med mere avanceret teknologi, men kun beskeden elektrificering. Dansk premiere i starten af 2022.
Mens alle taler om ladehybrider og elbiler, præsenterer Ford en opfrisket udgave af Fiesta. Modellen – den syvende i rækken af Fiesta’er – blev lanceret i 2017 og helt efter bogen får den nu et facelift, der skal holde midtvejskrisen og konkurrenterne på afstand.
Fiesta har en stærk position som miniklassens vel nok mest køreglade indslag. Det – sammen med ret attraktive priser – har gjort Fiesta til en solid sællert. Det gælder også herhjemme, hvor Fiesta måske ikke topper bilsalget, men klarer sig fint i konkurrencen med rivaler som Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C3 og VW Polo. Sidstnævnte kommer i øvrigt også snart i en faceliftet udgave, så det er næppe tilfældigt, at Ford nu også pudrer næsen på Fiesta.
Sådan ret bogstaveligt. Mest synlige fornyelse af Fiesta ses nemlig i fronten, hvor kølergrillen bliver væsentligt større og Ford-logoet flytter fra motorhjelmen og ned midt på grillen. I den anden ende får de vandrette og lidt anonyme baglygter lidt mere kant med en tydelig lys-signatur i udgaverne med LED-lys.
Mere teknologi koster ekstra
Netop teknologien – hvad enten det er LED Matrix forlygter eller digital-instrumentering – opgraderes også i den faceliftede Fiesta. Dog kun mod merpris eller i topudgaver. Det vil også gælde avanceret teknologi som adaptiv fartpilot og køreassistenter som advarsel mod at køre imod færdselsretningen, blindvinkelassistent, aktiv vejbaneassistent og Active Braking.
I kabinen bliver der større muligheder for at sætte sit personlige præg på Fiesta på tværs af varianterne den ’almindelige’ Fiesta, den sportslige ST og den crossover-agtige Active samt udstyrsvarianterne Connected, Titanium og ST-Line. Udvendig kan du vælge mellem hele syv nye fælgdesigns.
Mildhybrid men ingen elbil
Teknisk sker der til gengæld ikke meget med Fiesta, der fik fintunet motorprogrammet sidste år. Diesel er for længst sendt på pension, og Fords velkendte, globale B-car platform levner ikke nogen mulighed for en ren eldrevet version. Derfor må vi ’nøjes’ med trecylindrede mildhybrid-benzinmotorer med 48 volt-elsystemer, der mest forbedrer start-stop automatikken og giver ekstra kræfter ved igangsætning.
Mindst og billigst bliver en 100 hestes udgave – i øvrigt uden mildhybrid-teknik – derefter følger udgaver med 125 eller 155 hk. Toppen er den forrygende Fiesta ST – en rigtigt lomme-GTI med 200 hk og et voksent moment på 320 Nm. Det rækker til en frisk 0-100 km/t sprint på hurtige 6,6 sekunder.
Den danske Ford-importør er endnu ikke klar med priser på den faceliftede Fiesta, men forventer, at den kommer til Danmark i begyndelsen af 2022.