BILTEST: BMW skifter fra bag- til forhjulstræk i ny 1-serie. Den øvelse lykkes, men på andre områder savner BMWs mindste finpudsning.
Hvilken bil?
BMW er nået til fjerde generation af mærkets indstigningsmodel, 1-serien. Og denne gang er der tale om revolution af konceptet: 1-serien har droppet det legendariske baghjulstræk til fordel for forhjulstræk. Måske trækker du på skuldrene, men for BMW-menigheden er det en nyhed af den slags, man helst skyller ned med en ekstra stor, bayersk fadøl. BMW piller jo ved selve mærkets DNA. Vil kunderne straffe BMW med et nein danke? Eller er de ligeglade og glæder sig bare over de bedre pladsforhold? Nok mest det sidste. BMWs egen undersøgelser viser, at flertallet af deres gamle 1-serie kunder slet ikke vidste, at bilen var baghjulstrukket! Her tester vi basisudgaven 118i med trecylindret turbobenziner med 140 hk. Dog tilsat det skrappe M-Sport udstyr og automatgear, og så stiger prisen fra de lavest mulige 323.000 til 368.000 kr.
Vidste du at?
Der er mange og gode årsager til, at BMW 1 får fra bag- til forhjulstræk. En af dem er pladsen. Med forhjulstræk kan motoren placeres på tværs, og det giver mere plads i kabinen. Det var tiltrængt – den gamle 1’er havde et af klassens mindste bagsæder. 1-serien bliver også væsentligt billigere at fremstille for BMW. Det øger indtjeningen og formentlig også produktionstallene betragteligt. Teknisk ’låner’ 1-serien platformen fra Mini, og det skal man ikke være ked af. Mini kører sportsligt og fremragende, godt hjulpet af et avanceret baghjulsophæng. Og BMW har allerede bevist med 2-serien og crossoverne X1 og X2, at de kan lave velkørende biler på Mini-platformen.
Hvordan er førerpladsen?
Foran oplever du umiddelbart ikke mere plads i den nye, forhjulstræk 1-serie end i den baghjulstrukne forgænger. Kabinen er fortsat intim, men forholdet mellem rat, sæde og pedaler er grundliggende godt. I M-Sport udgaven holder bucketsæderne dig i et fast greb, men justeringen af ryglænet sker i alt for grove hak, og vi savner lændestøtte. Hovedstøtten er integreret og sidder så tæt på hovedet, at det bliver tvunget let forover. Prøv det selv – måske er standardsæderne med almindelige hovedstøtter en bedre løsning. Betjeningen vil alle hurtigt vænne sig til. En knivskarp infotainmentskærm kan betjenes med tryk direkte på skærmen eller med BMWs lækre iDrive-controller mellem forsæderne. Det fungerer fint, og man nyder, at klimaanlægget betjenes hurtigt og direkte med trykknapper.
Hvordan opleves kabinen?
På bagsædet mærker man gevinsten ved forhjulstræk. Her er mærkbart bedre benplads, men som i direkte konkurrenter som Audi A3 og Mercedes A er det stadig af den afmålte slags. BMW 1-serie tager altså fortsat rollen som den lækre, lille sag, så vil du have kompakt familiebil, er Golf fortsat et bedre valg. Feinschmecker-udstrålingen understreges af en fuldfed finish. Forhjulstræk dufter måske lidt gennemsnitligt, men på byggekvalitet er BMW 1 afgjort premium.
Forhjulstrækket giver også 1-serien en bedre afslutning: Bagagerummet er regulært og vokset til 380 liter. Så praktisk har 1-serien ikke været tidligere.
Er sikkerheden i orden?
I 2019 scorede anden generation af BMW 1 alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Dykker man ned i testen, dækker topkarakteren dog over et par mindre svagheder: Samlet opnår BMW 1-serie bedømmelsen 83 procent. De bedste biler ligger på 90 procent eller mere, men 1-serien viser sig at være en lille smule hård ved sine passagerer i frontalsammenstød. På forsæderne er beskyttelsen mod piskesmæld også kun gennemsnitlig, og det trækker lidt ned. Til gengæld er beskyttelsen god ved påkørsel ved siden – noget der ellers kan volde vanskeligheder. Endelig har BMW 1 flere aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, der også opfatter cyklister og fodgængere ved både lav og høj hastighed. På den måde er 1-serien rent sikkerhedsmæssigt helt up-to-date. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Nu bliver det spændende, for ifølge BMW selv er deres første, forhjulstrukne 1-serie sat op til at køre endnu mere sportsligt end sin baghjulstrukne forgænger. Vi synes, at påstanden holder, og det skyldes to ting. Den ene er, at forgængeren ikke kørte specielt fantastisk i standardtrim. Den anden, at BMW benytter sig af et elektronisk spærredifferentiale, der skal skærpe køreegenskaberne. Missionen er lykkedes. Fjerde oplag af BMW 1 kører så sportsligt, som vi forventer os af mærket. Styretøjet er præcist og meddelsomt, og balancen er fortsat fornem. Faktisk er den nye 1’er nemmere at køre hårdt og kontant end forgængeren, der kunne blive rigeligt livlig med bagenden. Eneste minus er testbilens M-sportsundervogn. Den er simpelthen for hård til daglig brug, og dækstøjen er påtrængende. Gå efter standardudgaven i stedet.
Hvordan er motoren?
Vi har efterhånden prøvet den trecylindrede 1,5 liters turbobenziner i flere Mini- og BMW-modeller. Og juryen voterer stadig på, om motoren er god eller gennemsnitlig. De 140 hk rækker fint i 118i, men savner noget mekanisk finpudsning. Med dobbeltkoblings-automatgearet oplevede vi ofte nogle uskønne skift, der fik motoren til at vibrere på en meget trecylindret måde. Og start-stop automatikken er direkte grov med nogle igangsætninger, der mere leder tankerne hen på en traktor end en ultimativ køremaskine. Ærgerligt, for 10.000 kr. for automatgear er direkte billigt. Endelig er vi ikke imponerede over et snitforbrug på 14,3 km/l. Det er tæt på de lovede 15,3, men tørstigt for en moderne trecylinder.
Passer prisen?
Den danske BMW-importør har indført en ny og lidt omvendt prispolitik. De vejledende priser er høje, til gengæld findes der flere ’specialmodeller’ med alt det rigtige udstyr til ganske konkurrencedygtige priser. Du skal med andre ord se dig godt for i prislisten, og det gælder også for BMW 1-serie. Gør du som forventet og vælger en ’specialmodel’, får du ganske meget udstyr med i prisen. Sport Line, som vi anbefaler, har fx 17-tommer alufælge, p-sensorer for og bag, fartpilot og sportslæderrat. Betaler du yderligere 45.000 kr. for M Sport får du desuden navigation og en lang række M Sport detaljer, så merprisen er faktisk fair. Desværre får du den hårde undervogn med i købet.
Er der alternativer?
Audi forlanger 340.000 kr. for A3 med 150 hk og 7-trins DSG automatgear og Sport Limited Plus udstyr, der ret godt svarer til 1-seriens. Det er en stærk pris, men der kommer også en ny A3 til sommer. Mercedes’ nye A200 med hele 163 hk og 7-trins DSG-gear ser attraktiv ud til 332.000 kr., men har dog mindre udstyr end den testede M Sport udgave af 1-serien. I BMWs egen familie benytter Mini Cooper 5-dørs samme teknik og drivline. Lige nu fås den på tilbud som på Essential Edition, der er ganske veludstyret og med samme 7-trins aut. gear som 1-serien fås til 322.000 kr. Et mere uortodokst men stilfuldt, velkørende og veludstyret alternativ er Mazda 3 med 150 hk og Cosmo-udstyr til 338.000 kr. Lige om lidt kan du også vælge 8. generation af VW Golf som et familievenligt alternativ.
Konklusion:
For: Køreglæde, forbedret plads.
Imod: Upoleret mekanik, knaldhård M-undervogn.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: BMW 118i M-Sport aut.
Vejl. pris, inkl. lev.: 368.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.820 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 15,3 km/l
Forbrug i test: 14,3 km/l
Længde/bredde/højde: 432/180/143 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.200 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter, twin-turbo benzin
Effekt: 140 hk/220 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek
Topfart: 213 km/t
Særligt standardudstyr M-Sport:
7-trins automatgear Steptronic med dobbeltkobling, stof/alcantara indtræk, M-sportslæderrat, højdejusterbare forsæder, sportssæder, opbevaringspakke, parkeringssensor for og bag, fartpilot, lyspakke, oplyste interiørlister, LED-lygter, regnsensor, automatisk nødbremse, SOS-opkald, Teleservice, ConnectedDrive Services (3 år) inkl. apps, alarm, DAB-tuner, M aerodynamikpakke, M sportsstyring, M sportsophæng, Apple CarPlay (1 år), BMW Live Cockpit Professional inkl. navigation, BMW Service Inklusive 3 år/40.000 km.
Ekstraudstyr:
Driving Assistant (kamera- og radarbaseret assistentsystem med advarsel for vognbaneskift, frontkollisionsadvarsel, advarsel for bagvedkørende trafik samt Speed Limit Info: 14.648 kr.
Metallak: 13.700 kr.
18-tommer fælge: 23.600 kr.
Head-up display: 17.600 kr.
Adaptiv fartpilot: 14.700 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)