Lavere forbrug, et hurtigere reagerende firehjulstræk og mulighed for at vælge en lille dieselmotor gør fjerde generation af den japanske softroader mere attraktiv. Dansk premiere sidst i 2012.
For blot få år siden var Honda CR-V en af de mest populære letvægts-firehjulstrækkere på det danske marked. Men manglen på en mindre og prisbillig dieseludgave har gjort den nuværende model en smule overset; blot 398 danskere købte sidste år en Honda CR-V.
Nu afslører japanerne de første, officielle billeder af afløseren. Fjerde generation af Honda CR-V får verdenspremiere på septembers biludstilling i Paris og et par måneder senere kan den købes i Danmark.
At dømme efter både billeder og oplysninger lægger Honda op til lidt af et comeback i klassen for firehjulstrækkere, der mere er til asfalt end mudder. Japanerne fokuserer nemlig ganske konsekvent på at forbedre den nuværende models svagheder.
Først og fremmest betyder det, at 2012-udgaven af CR-V vil kunne fås i en sparsommelig – og formodentlig billigere – udgave udelukkende med firehjulstræk. Det gælder for basisudgaven med Honda’s velkendte to-liters benziner med 155 hk og ikke mindst for en ny 1,6 liters diesel med 120 hk og 300 Nm, som Honda dog først er klar med næste år. Den store dieselmotor på 2,2 liter med 150 hk/350 Nm fås kun med firehjulstræk.
Firehjulstræk uden tøven
Insisterer du på firehjulstræk, er det i øvrigt forbedret. Hvor det nuværende elektroniske system tøver en smule med at koble baghjulene til på glat underlag, skal det nye, hydrauliske firehjulstræk omgående give dig et hjælpende skub. Erfarne 4WD-kørere ved, at det kan være forskellen på at køre fast eller komme sikkert gennem snedriver og strandsand.
Helt i tidens ånd har Honda kappet en halv centimeter af længden (til 457 cm) og 20 kilo af vægten til gavn for forbruget og dermed miljøet. Vel at mærke uden at reducere den indvendige plads. Tværtimod vokser bagagerummet til 589 liter, hvilket gør CR-V til en af de mest rummelige i sin klasse.
Som de beskedne ændringer af længden antyder, bygger fjerde generation af CR-V grundlæggende videre på forgængerens teknik.
Designet er dog ændret betydeligt med en kraftig front samt en bagende, der nok skal skabe diskussion: De bagerste sideruder dykker kraftigt og ender i en markant spids, mens bagklappen faktisk stopper brat og stejlt.
Hvilkenbil har haft lejlighed til at se bilen”live” og kan konstatere, at designet fremstår mere vellykket i virkeligheden end på billeder.
Som stadig flere konkurrenter vil Honda tilbyde CR-V med diverse køreassistenter, der selv bremser i tæt trafik eller korrigerer kursen, så CR-V holder sig inden for vejstriberne. Moderne LED-kørelys, start-stop automatik og et særligt spareprogram for brug af bl.a. aircondition afrunder billedet af en softroader, der lever op til tidens krav om mere bæredygtig fremfærd. Også for biler med ambitioner om at køre off-road – og lidt højere op ad salgsstatistikken.