Forsyningskrise sender bilindustrien i ”total panik”

elbil strategi

Kinas begrænsninger på sjældne metaller kan få europæiske bilmærker til at løbe tør for magneter midt i juli – og stoppe al produktion.

Europæiske bilproducenter er ved at løbe tør for magneter, der bruges i alt fra elmotorer over højttalere til vinduesviskere og sensorer. Det skyldes, at Kina har indført skrappe eksportbegrænsninger på de sjældne metaller og jordarter, som led i den handelskrig, der netop nu udspiller sig mellem USA, Kina og resten af verden.

Her har kineserne gode kort på hånden, fordi de kontrollerer op til 70 pct. af den globale minedrift for sjældne jordarter, 85 pct. af forarbejdnings-kapaciteten og ca. 90 pct. af verdens produktion af sjældne metaller-legeringer og magnetproduktion. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Selv om der kun bruges mellem 500 og 250 gram sjældne jordarter i moderne biler – flest i elbiler – rammer det helt afgørende komponenter som elmotorer.

Suzuki har stoppet produktion

Kinas eksportrestriktioner på sjældne jordarter sender derfor chokbølger gennem bilindustrien. I sidste blev Suzuki det første japanske bilmærke, der måtte stoppe for produktionen af minibilen Swift.

”Hele bilindustrien er i total panik. De er villige til at betale hvad som helst,” siger Frank Eckard, chef for den tyske magnetproducent Magnosphere til Reuters.

Det er tredje gang inden for få år, at bilindustrien rammes af alvorlige udfordringer, der truer med eller faktisk stopper produktionen af biler.

Den første var corona-pandemien i 2020. Året efter – fra 2021 til 2023 – var det akut mangel på mikrochips, der sluttede millioner af bilerne fra produktionsplanerne.

”Har intet lært”

Nu er det så manglen på sjældne jordarter og metaller, der er ved at kaste bilindustrien ud i en ny, global krise. Og at dømme efter de kimende telefoner hos Magnosphere og andre magnetproducenter, har ingen i bilindustrien ”lært af fortiden,” som Frank Eckard siger til Reuters.

Sagen er, at der er meget få alternativer til de kinesiske leverandører. Derfor er skæbnen for adskillige bilproducenters samlebånd nu lagt i hænderne på nogle ganske få kinesiske bureaukrater, der bogstaveligt talt sidder og vurderer ansøgninger om tilladelser til at importere de eftertragtede metaller fra Kina.

”Vil ramme alle”

I Europa har flere underleverandører til bilindustrien allerede måttet stoppe produktionen.

“Før eller siden vil dette ramme alle”, lyder den nedslående vurdering fra generalsekretæren for sammenslutningen af europæiske leverandører til bilindustrien, CLEPA, Benjamin Krieger til Reuters.

I USA er optimismen også til at overse.

”Kina har det her ’sjældne-metaller-kort’, som de kan spille, når det passer dem,” siger Mark Smith, chef for mineselskabet NioCorp til Reuters.

NioCorp udvikler projekter for udvinding af sjældne jordarter i USA, men meget sigende for situationen, starter minedriften først om tre år.

Kina vinder også på pris

Bilindustrien arbejder også med helt at undvære sjældne jordarter. Bilproducenter som BMW og General Motors samt store underleverandører som ZF og Borg Warner udvikler motorer med intet eller kun beskedent behov for de sjældne metaller.

Men selv når det lykkes, støder den slags løsninger på et alvorligt problem: De er stadig dyrere end de løsninger, som de kan købe i Kina.

Et sigende eksempel på afhængigheden af Kina, kommer fra den tyske metal-specialist Heraeus, der udvinder nye magneter ved hjælp af genbrug. Fabrikken kører dog på blot én procent af sin kapacitet. Hvis salget ikke stiger, lukker fabrikken næste år.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here