Der er mange grunde til at vælge elbiler frem for fossilbiler, viser mærke-sammenligning af de to biltyper. Den store fordel er prisen.
Fossil eller el? Det er det store, og for mange også mest vanskelige spørgsmål, når danskerne skal købe ny bil.
Det er også det suverænt mest stillede spørgsmål, vi får her på redaktionen. Der findes ikke et enkelt svar – det kommer bl.a. an på kørselsbehov og mulighed for opladning. Men der er en tydelig trend, som også kan aflæses i salgstallet for nye biler: I sidste måned udgjorde elbiler mere end halvdelen af det danske nybilsalg for fjerde måned i træk.
Vi kender også stadig flere eksempler på, at bilkøbere besøger deres lokale forhandler med en forventning om at købe en ny fossilbil. Men mange af dem kommer til deres egen overraskelse hjem med en elbil.
Elbiler klart billigere
Der er flere grunde til, at omstillingen til elbiler får stadig mere fart på herhjemme. Udbuddet af elbiler er øget og infrastrukturen med ladestandere udvides hele tiden. Endelig skal man ikke undervurdere effekten af, at familie, venner og kollegaer er begyndt at elbil. Hvis ens nærmeste kører elektrisk, er det måske ikke så ’farligt’…
Det afgørende øjeblik indtræffer dog ofte hos forhandleren. Her kan du ofte vælge mellem fossil- og elbiler fra samme mærke – og så bliver det tydeligt, at elbiler som regel er klart billigere end tilsvarende fossilbiler. Det viser en sammenligning af henholdsvis fossil- og elbiler hos fem bilmærker, foretaget af Hvilkenbil.
Forklaringen er, at elbiler nyder godt af reduceret registreringsafgift, mens tilsvarende fossilbiler er steget i pris. Det skyldes bl.a. at de er blevet dyrere at fremstille på grund af øgede sikkerheds- og miljøkrav. Vil du have meget udstyr i din nye bil, bliver forskellen endnu mere markant, fordi udstyret er pålagt fuld afgift i fossilbiler, mens det slipper med lavere afgift i elbiler.
Fossil 29 pct. dyrere hos VW
Et godt eksempel er den nye VW Tiguan. Som ladehybrid med benzinmotor, 204 hk, automatgear og Elegance-udstyr koster den 535.000 kr.
Globalt er Tiguan VWs mest solgte model, men i Danmark skal den konkurrere med elbilen ID.4, der står blot få meter væk hos din lokale VW-forhandler. Her står der 380.000 kr. på prisskiltet for en Style, der har mindst lige så meget udstyr som Tiguan Elegance. Ud over at være 155.000 kr. billigere – det svarer til 29 pct. – har ID.4 bedre plads, mere motorkraft og lavere driftsomkostninger til strøm og service.
Det er de rå tal og fakta, der overbeviser mange om, at elbilen er det bedste valg. Som man kan se af sammenligningen gælder det for de fleste bilmærker. I tabellen herunder er Nissan det eneste eksempel, hvor fossilbilen er billigere i indkøb end elbilen. Bemærk dog, at fossilbilen Nissan Qashqai er mindre end elbilen Nissan Ariya, der også har væsentligt mere motorkraft. Men vi har valgt at sammenligne med Qashqai, fordi det er en meget populær og udbredt bilmodel i Danmark.
Samme pris hos Ford
Hos Ford er priserne for fossilbilen og ladehybriden Ford Kuga, der tidligere har været Danmarks mest solgte bil, og den nye elbil Explorer præcis den samme. Her kan et valg mellem fossil- og el i højere grad være et spørgsmål om behov og temperament.
Hos Mercedes finder vi et enestående eksempel på, at fossilbilen er lidt kraftigere end den tilsvarende elbil. Den nye Mercedes E-klasse er også noget så sjældent som en diesel-ladehybrid, der tilmed kører endog meget langt på literen. Merprisen er dog saftige 125.000 kr. og den elektriske EQE vil også have lavere driftsomkostninger.
De præcise driftsomkostninger har vi undladt at kloge os på. De afhænger i høj grad af, hvor flittig man er til at oplade fossilbilerne, der alle er ladehybrider. Men selv hvis man er flittig med ladekablet, så man udnytter de typisk 50-100 km, som ladehybriderne kan køre på strøm, inden de begynder at bruge benzin eller diesel, vil de være dyrere i drift end de tilsvarende elbiler.
Og så er vi tilbage ved konklusionen i denne sammenligning: Når elbiler nu sidder på mere end halvdelen af det danske bilsalg, findes forklaringen i tallene herunder: Mens debatten raser om, hvorvidt fossil eller el er bedst, om elbiler overhovedet giver en miljøgevinst, eller om omstillingen til el er et snedigt komplot, der vil give verdensherredømmet til Kina og Elon Musk, taler tallene deres tydelige sprog: I Danmark anno 2024 er elbiler simpelthen billigere at købe og køre i end fossilbiler.
Fakta: Fossil vs. el
Type | Fossil | El |
Model | BMW X1 xDrive 25e | BMW iX1 xDrive 30 M-sport |
Pris | 568.000 kr. | 470.000 kr. |
Motor | 245 hk | 313 hk |
0-100 km/t | 6,8 sek | 6,8 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 435 km | |
Model | Ford Kuga 2,5 PHEV | Ford Explorer RWD UR |
Pris | 340.000 kr. | 340.000 kr. |
Motor | 243 hk | 286 hk |
0-100 km/t | 7,3 sek. | 6,4 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 602 km | |
Model | Mercedes E 300 de Hybrid | Mercedes EQE 350+ AMG ed. |
Pris | 778.000 kr. | 653.000 kr. |
Motor | 313 hk | 292 hk |
0-100 km/t | 6,4 sek. | 6,5 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 688 km | |
Model | Nissan Qashqai N-Connecta | Nissan Ariya 87 kWh Advance |
Pris | 350.000 kr. (intropris) | 365.000 kr. |
Motor | 158 hk | 238 hk |
0-100 km/t | 9,2 sek. | 7,6 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 533 km | |
Model | VW Tiguan 1,5 eTSI Elegance | VW ID.4 Style |
Pris | 535.000 kr. | 380.000 kr. |
Motor | 204 hk | 286 hk |
0-100 km/t | Ikke opgivet | 6,7 sek. |
Rækkevidde (WLTP) | 560 km |
👍
Endnu et blik på elbilen, som ikke forholder sig til, at i minibil-klassen er fossilbiler klart billigst – eller også er el-modellen med meget begrænset rækkevidde, som ingen kan leve med.
Suzuki Swift, Hyundai i20, Kia Rio/Ceed, Peugeot 208, Citroën C3, Skoda Fabia, Toyota Yaris, osv.
At biler i prisklassen 300-800.000 kr. skulle ‘tegne’ bilmarkedet, er lidt en hån mod de mange, som har brug for en lille og pålidelig bil.
Hej Nick. Du har en pointe. Vil ville gerne have lavet en sammenligning mellem en fossil- og elbil fra samme mærke i prisklassen omkring 200.000 kr., men det er simpelthen ikke muligt i dag. Og her ligger en af forklaringerne på, hvorfor salget af elbiler p.t. stagnerer i store dele af verden. Der mangler, små billige elbiler. Alt tyder på, at de første af slagsen kommer i 2025. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
👍
Hvad er erfaringerne, indtil videre, på el-bilers levetid og i kørte km?
Jeg ved ikke hvordan, eller om, det tæller med i CO2 regnskabet, men min tanke er, at når mine biler holder mellem 25-30 år og kører ca. 600.000 km i deres levetid, så sparer jeg miljøet for CO2 udledninger til produktion af en eller flere nye biler?
Jeg forestiller mig, at det, totalt set, vil gå lige op i forhold til den samlede miljøbelastning, men er der nogen udregninger på det et sted?