Danskerne køber flere hybridbiler. Markedet for biler med både benzin- og elmotor domineres af Toyota, der har øget salget med 50 procent.
Salget af hybridbiler i Danmark fortsætter med at stige. Verdens største bilproducent Toyota dominerer markedet og rundede i første halvår 1.000 solgte hybridbiler. Dermed er salget af Toyota hybridbiler steget 50 med procent sammenlignet med samme periode året før.
Hybridbiler kombinerer benzinmotoren med batteri og elmotor. Særligt i bytrafik forbedrer det brændstoføkonomien, fordi nedbremsninger bruges til at lagre strøm, der så kan bruges af hybridbilens elmotor.
I Danmark er Toyota stort set alene om at tilbyde hybridbiler. Først for nylig er der kommet alternativer fra andre mærker – mest udtalt BMW i3 REX og VW Golf GTE.
Toyota tilbyder dog hele fem hybridmodeller, hvoraf Yaris Hybrid (billedet) og Auris Hybrid til henholdsvis 184.000 og 264.000 kr. er de billigste og mest populære: I første halvår blev der indregistreret 628 Yaris Hybrid og 408 Auris Hybrid herhjemme, og det gør Yaris Hybrid til den mest populære hybridbil i Danmark for tredje år i træk.
Ifølge Toyota er det især private bilkøbere, der vælger at købe hybridbiler. Flere kommuner har dog også skiftet stort ud i parken af hjemmehjælper-biler efter dårlige erfaringer med dieselbiler: Mens hjemmehjælpernes mange småture er gift for dieselbilernes partikelfiltre, er start-stop kørselsmønstret som skabt til en lille hybridbil som Yaris Hybrid.
Det er ikke kun i Danmark, at salget af hybridbiler stiger. Toyota nærmer sig hastigt otte mio. solgte hybridbiler på verdensplan siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil Prius i 1997.
Læs også: Toyota ejer markedet for hybridbiler