Den svenske sikkerhedstjeneste vil ikke lade den svenske statsminister køre i Volvos topmodel, og så må Stefan Löfven nøjes med en tysk Audi…
Det gør ondt at være patriotisk svensk bilentusiast i disse dage. I sidste uge kom det frem, at den nødstedte svensk-kinesiske bilfabrik NEVS alligevel ikke må kalde deres biler Saab, selv om de bygger den gamle Saab 9-3 på Saab-fabrikken i Trollhättan. Ikke just en nyhed der øger troen på, at NEVS nogensinde får succes med at genoplive det hæderkronede svenske bilmærke igen.
I denne uge nedlagde Säpo – den svenske sikkerhedstjeneste – så forbud mod, at Sveriges statsminister Stefan Löfven kører i Volvos nye topmodel XC 90 som tjenestebil. Man skulle ellers mene, at den granitsolide og enorme firehjulstrækker er noget af det mest betryggende landets leder kan lade sig transportere i, men sådan ser Säpo altså ikke på sagen.
Volvo XC 90, der er udset til endelig at gøre Volvo til en ligeværdig udfordrer til netop Audi og de andre tyske prestigemærker, lever nemlig ikke op til Säkerhetspolisens sikkerhedskrav til en tjenestebil, der både skal modstå angreb og køre fra vrede demonstranter i en fart. Det oplyser den svenske tv-station TV4.
Säpo’s afvisning er et hak i stoltheden for både svenskere og Volvo. Statsminister Stefan Löfven har da også fået travlt med at vride hænder og glatte ud:
”Som svensk statsminister vil jeg helst køre i en svensk bil. Volvo har stor fremgang, så selvfølgelig vil jeg helst køre Volvo. Audi er en vældig, vældig god bil, men der findes ikke noget, der svarer til at køre Volvo. Så jeg ser frem mod en ændring,” siger statsministeren Löfven med vanlig svensk politisk korrekthed.
Volvos Europa-chef, Anders Gustafsson, er mindre diplomatisk:
”Det gør helt ondt i hjertet. Det ville være rigtigt skønt for både Volvo og det svenske folk, hvis de kunne se vores statsminister køre i en svensk bil,” siger Gustafsson til tv-stationen.
Volvo arbejder da også på at modificere Volvo XC 90, så den kan leve op til Säpo’s krav og blive officiel statslimousine for den svenske statsminister.
Læs også: Volvo XC 90 – de rette linjer er tilbage