Aktieselskabet Saab AB, der bl.a. fremstiller fly og våben, vil ikke tillade kinesisk-ejede NEVS at bruge navnet Saab på firmaets biler.
Fy fan for en nyhed: Sådan må de have udbrudt hos NEVS (National Electric Vehicle Sweden), da de fik årets hidtil dårligste nyhed i sidste uge. Selv om kinesisk-ejede NEVS har overtaget den tidligere Saab bilfabrik i Trollhättan og fortsat har store planer om at genstarte produktion der med hovedsageligt elbiler, må de nemlig ikke benytte navnet Saab på bilerne. Det fastslår fly- og våbenproducenten Saab AB, der fortsat ejer rettighederne til Saab-navnet, ifølge Sveriges Radio.
For NEVS er det en alvorlig bet. En ting er at genstarte bilproduktionen på en fabrik, der har balanceret på kanten af knock-out i flere år. Noget ganske andet er at gøre det under et nyt og ukendt navn. Da de kinesiske investorer bag NEVS overtog Saab i Trollhättan har adgangen til varemærket utvivlsomt været et af de vigtigste aktiver. Alt tyder på, at de nu skal opfinde et helt nyt navn på et bilmarked, der i forvejen har rigeligt med bilmærker.
”Der er ingen dialog med NEVS om, at de kan fortsætte med at bruge navnet Saab – og det har der sådan set aldrig været,” lyder det afvisende fra Saab AB’s pressechef, Sebastian Carlsson.
Holder Saab AB navnet for sig selv, kan det få alvorlige konsekvenser for NEVS, fastslår en ekspert.
Det er højst usædvanligt at lancere et nyt bilmærke. For 10-15 år siden sagde man også, at det var umuligt. Men nu har man dog set det lykkes, så helt umuligt er det altså ikke. Men det vil være en meget, meget stor satsning og tage lang tid,” siger den svenske professor og brancheanalytiker Christer Karlsson ifølge det svenske bilsite automotorsport.se.
Den dårlige nyhed kommer efter et par usædvanligt positive nyheder for den betrængte NEVS-koncern: For nylig indgik NEVS en aftale med den store kinesiske bilkoncern Dongfeng, og i maj lykkedes det også NEVS at lande en samarbejdsaftale med den kinesiske industriby Tianjin.
Læs også: Saab-ejer får papir på tung partner