Fysiske knapper på vej i VW’s mest solgte elbil

vw fysiske knapper

Næste år får VW ID.4 et omfattende facelift med komplet ny førerplads med flere fysiske knapper. Bl.a. en klassisk volumeknap til radioen.

VWs meget digitale elbiler bliver lidt mere analoge. Færre swipes, slides og touches – flere tryk, drej og træk som i de gode gamle dage.

Det handler om betjening og VWs meget udskældte ’brugerflade’.

Da VW lancerede sine første elbiler ID.3 og ID.4 var softwaren ikke helt færdigbagt. Det affødte naturligvis kritik. Der var også hug til den fysiske udformning af betjeningen, hvor man bl.a. skulle styre lyd og temperatur ved at ’slide’ eller swipe sin finger henover det nederste af infotainmentskærmen. Som i øvrigt ikke var belyst i mørke.

Radikale forandringer

For ikke at tale om knapperne i rattet med haptisk feedback. Dem man både kan trykke og swipe på. Hvilket betyder, at man nogle gange skruer op for lyden eller aktiverer fartpiloten, når man drejer og uforvarende strejfer de følsomme trykfelter. Lad os bare sige, at begejstringen for VWs user interface har været til at overse…

VW har flere gange lovet bod og bedring. Softwaren er klart forbedret, og der er også kommet lys i slideren til klimaanlægget (billedet af den nuværende ID.4).

Næste år bliver forbedringerne radikale. Det fortæller VWs udviklingschef Kai Grünitz til engelske Autocar.

Helt nyt instrumentpanel

Grünitz har tidligere afsløret, at den mindre ID.3 får et omfattende facelift, der vil få den til at ligne den kommende ID.2. Altså mindre futuristiske linjer – mere klassisk VW.

Det samme kommer til at ske for ID.4, der er VWs bedst sælgende elbil.

Det nye er, at Grünitz bekræfter rygter om, at begge VW-elbiler vender tilbage til en betjening baseret meget mere på fysiske knapper og greb. I den forbindelse redesignes hele instrumentpanelet og infotainmentskærmen også.

id.3 og id.4
Både ude og inde får ID.4 et markant facelift, inspireret af den kommende ID.2 på billedet her.
Klar i 2026

”Vi vender også tilbage til en rund knap til volumekontrollen. Hvis du udvikler noget, der virker og har gjort det i årevis, er der ingen grund til at udskifte det,” fortæller en anden VW-kilde til Autocar.

De markante facelifts skal holde ID.3 og ID.4 friske flere år endnu, inden de bliver afløst af helt nye elbiler baseret på VWs nye SSP-platform med 800-volt teknologi. VW ID.3 kommer først med det nye design og den mere ’analoge’ betjening med fysiske knapper i første halvår 2026. Bestselleren ID.4 følger umiddelbart efter i andet halvår.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here